Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettvilda-djur
Läst 289 ggr
Uppkatten
2

Lämnar inte valross ifred...

Vad är det för fel på människan… Ska det här djuret dödas för att folk inte har förstånd att hålla sig därifrån?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8Qr202/valrossen-freya-i-norge-riskerar-att-avlivas

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dramat kring valrossen Freya i Norge tar en ny vändning. Folk låter henne inte va i fred och nu kanske hon måste dö. – B
Calcifer
2

Ja jag kan förstå att det är en rolig grej att veta att det finns en valross i närheten. Men om man nu vill se den first hand så får man hålla ett jäkla avstånd. Varken djur eller människor kommer ju till skada om man står lugnt och stilla några hundra meter bort där hon kanske inte ens kan upptäcka en. Men det är ju det där med att folk alltid ska närmare och närmare och närmare… Till vilket pris som helst. Skitsamma om det leder till att människor eller djuret far illa. Så länge man får sin coola bild till insta.

Jävla folk.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rådjurstoken
2

Det är tråkigt när det blir så, och det hela påminner om när fågelskådare jagar någon jätteraritet. De flesta fågelskådare är kunniga personer som verkligen bryr sig om fåglarna och även annat i naturen. Men när larmet går är det svårt att inte ryckas med. Krysset betyder allt, och ingen ser en vilsen individ som har flugit fel runt halva jorden och kanske är i mycket dåligt skick. I stället för att ge den ro att återhämta sig, heter det: "Vi måste dit och se den innan den dör! Tänk att ha kryssat en X-fågel!" Gäller det något så spektakulärt som en valross, kan man ju gissa att drevet blir ännu större och även drar med sig personer som i vanliga fall inte är särskilt naturintresserade - och inte känner till (eller bryr sig om) hur det är lämpligt att uppföra sig. Det är inte bara att flytta sådana djur till lugnare platser heller. Den uppmärksammade vitvalen i Seine utanför Paris dog av stressen när man för ett par dagar sedan försökte flytta den till en lugnare plats där den skulle få återhämta sig. 😥

https://www.dn.se/varlden/strandad-och-undernard-vitval-lyfts-ur-seine/

Olle

Vitvalen som strandat i franska floden Seine i Frankrike har lyfts upp ur vattnet på onsdagsmorgonen.
[Lilium]
2

Varför.. Att människor kan hålla på utan att ta hänsyn till andra arter.

Att det ska bli såhär kan man inte sluta nu och inse att folk gör fel.

Draken
2

Men vad är det för fel på folk 😔 varför inte bara låta henne vara. Funderar de ens på vilka skador de kan få, eller hur det stressar henne att ständigt "vara på vakt" mot idioter som tycker det är roligt, colt eller häftigt att vara såpass nära ett vilt djur

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Uppkatten
1

Att "inte störa och inte förstöra" är något som vi ständigt måste påminna oss själva och varandra om, och pränta in noga hos barn och unga, när det gäller vårt umgänge med andra arter/naturen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-08-12 13:32 av Uppkatten
Uppkatten
1

#2 Så ledsamt med valen… 💔

Calcifer
1

#5: Ja nyfiken får man såklart vara. Och tänka "vore coolt att se på närmare håll". Men det är skillnad på att tänka så och att agera utefter det. Vi har en räv i området som jag sett då och då om nätterna sedan den var rätt ung. Klart jag ibland tänkt "vore häftigt att gå ut med en köttbit och se om jag kan mata den", men naturligtvis vet jag också att det är inget jag ska göra utan jag får nöja mig med att bara ha tanken men att i praktiken stå i fönstret och kika på den när den springer omkring. Samma med vad jag gissar är den rävens avkomma jag sett nu några gånger. Man skadar ingen av att bara TÄNKA "vore coolt att se om man kunde göra den lite tam", så länge man inte agerar på det.

Hör man om en valross i område x är det alltså helt okej att tänka "oj vad häftigt det vore att se den på nära håll" så länge man inte faktiskt åker dit och tränger sig på.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
1

Kändisvalrossen Freya har avlivats, skriver VG. Beslutet togs under söndagen. – Vi kom fram till att människors liv oc
Rådjurstoken
2

Mycket tråkigt, men tyvärr inte oväntat. Eftersom det tydligen inte räcker med starka uppmaningar, borde man nog införa rejäla bötesstraff för att komma närmare än till exempel 100 meter (om det räcker) nästa gång en valross (eller något annat spektakulärt djur) dyker upp på våra breddgrader.

Olle

Magi-cat
2

Stackars valrossen, jag blir så ledsen … 😢

Lär folk att visa respekt för djur och natur!!!

https://svenska.yle.fi/a/7-10019588

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
0

Några kommentarer till om det var rätt eller fel att skjuta henne:

https://tidningensyre.se/2022/21-augusti-2022/behovde-valrossen-freya-avlivas/

Valrossen Freya blev en internationell kändis efter att ha visat sig i flera europeiska länder, solandes på bryggor och fritidsbåtar. I Oslo tog hennes
Uppkatten
2

Det känns som att vi människor har kommit väldigt långt ifrån naturen, när vi inte kan leva tillsammans med dess övriga invånare, utan ska styras av "potentiella risker" och lösningen på allt är att skjuta…

Men 250 000 kronor till en staty känns också lite knasigt, bättre att använda pengarna till något som hjälper djuren, tänker jag.

Men det kanske en staty också kan göra å andra sidan…??? (vad vet jag).

Fast hur vi än vrider och vänder på det, så måste vi nog vända skutan och få människan närmare naturen igen…

Magi-cat
1

250 000 till en staty känns spontant fel och visar just hur människorna kommit ifrån naturen, den "potentiellt riskfyllda" naturen. Naturen som är fin på bild och på avstånd, men i verkligheten är den osäker. En staty - den är stilla och kravlös och så kan man ta hur många selfies som helst med den!

Jag förstår att de som skänker pengar till statyn menar väl men …Skänk gärna pengar också till djurens bästa …

Rådjurstoken
0

Fast det är väl bättre att folk tar selfies med en staty än med ett stressat djur som helst vill vara i fred? Vid statyn borde en lämplig skylt sättas upp, med information om respekt för djur och natur. Då behöver det inte vara fel.

En tanke jag får angående att vi har kommit så långt ifrån naturen, är att det kanske skulle behövas ett populärt TV-program om allemansrätten. Ofta tycks folk inte veta vad som gäller längre. Jag brukar till exempel ofta plocka bär så här års, och bara i år har jag två gånger mötts av surpuppor som tycker att jag har plockat "deras" bär - båda gångerna helt klart på allmän mark, ganska långt från närmaste tomt, där bären verkligen borde räcka åt alla. Programmet borde även innehålla avsnitt om hur man kan hjälpa djuren i sin närhet, till exempel att mata fåglar, ekorrar och igelkottar på rätt sätt. Och att vara lite tolerant mot rådjur och harar i trädgården, och kanske ha ett par foderställ lite avskilt uppe i skogen - inte mitt i villakvarteret. Kort sagt behöver vi lära oss att naturen är till för alla, och att vi måste umgås varsamt och respektfullt med dess invånare!

Olle

Uppkatten
1

#14 Bra programid'e. Kan du inte skicka in den till SVT eller annan lämplig kanal? Tror det finns adresser på nätet. Motivera också varför ett sådant program behövs.

Jag tänker att en staty ev kan vara bra för t.ex. samtal med barn kring våra vilda djur. Att man kan använda den. Men nog hade det varit bättre om valrossen fått leva och närgångna människor fått böter…

Magi-cat
1

#14 "Fast det är väl bättre att folk tar selfies med en staty än med ett stressat djur som helst vill vara i fred?"

Definitivt! Så klart det inte behöver vara direkt fel med en djurstaty. Felet är att djur har stressats till döds. Människor ska ta hänsyn till djur och natur. Skulle det hjälpa med djurstatyer överallt kan de gärna få sätta upp sådana. 🙂

Absolut att det behövs mycket mer undervisning och upplysning. Mycket mer …

#15 Böter vore frestande i sammanhanget … 😡

Rådjurstoken
0

Vi är nog ganska överens egentligen. Djurstatyer "överallt" skulle ingen reagera på, men däremot tror jag att de kan göra en viss nytta om de finns på enstaka platser med tillhörande informationsskylt.

Jag kan inte låta bli att tänka på när jag för en del år sedan läste om ett rådjur som hette Daphne och levde i en park i England. Hon var orädd och älskad av många, inte minst av barnen i området. En dag hittade man henne ihjälriven av en stor hund som hade kommit lös. Sorgen blev stor, och det bestämdes att man skulle resa en staty av sitt älskade rådjur i skogskanten där hon brukade hålla till. En fin symbolhandling och en påminnelse om att man måste ta det försiktigt med de vilda djuren.

När jag läste om henne slog det mig också att hon var väldigt lik ett av "mina" rådjur, både till utseende och personlighet. Det var så "min" Daphne fick sitt namn. 🙂

Olle

Rådjurstoken
1

Nu är statyn färdig. För våra synder…

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/valrossen-freja-far-en-staty

Hon gjorde ett stort intryck på många, både i Norge och i andra länder. Nu har en staty skapats till hennes minne.
Draken
0

#0: Varför skall Freya behöva dö pga människans dumhet ? Låt henne vara.

Jag blir så arg 🤬

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis