Ålen och människan
Ålen är akut utrotningshotad och EU har bestämt att EU-länderna ska göra det som krävs för att rädda den. Men många ålar dör vid de svenska kraftverken, vilket i sig innebär ett stort djurlidande.
Istället för att göra bra passager köps miljontals viltfångade ålyngel in från andra länder, vilka flygs in och sätts ut.
Människan transporterar också lekmogna ålar i bil (!) förbi kraftverken ner till havet.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/larmet-kraftig-felberakning-om-aldoden-storbolagen-gynnas
Varför bygger inte människan så att det blir bra för de arter som redan lever i området?
Hur kan vi acceptera att ålarna fastnar i kraftverken och plågas till döds?
Varför är vi inte rädda om våra inhemska ålar, och jobbar för att bevara dem?
Frågorna är många.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-08-04 17:02 av Uppkatten
Men (!)
Kan man inte bara fixa (bygga) det så är det bra sen??
Kan människor börja förstå!??
Och samtidigt som vi här i Sverige förbjuder ålfiske, så fiskas ålen i andra länder som om det fanns obegränsade mängder. 😡
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#0: Jag är absolut helt för att ålen skall räddas. Men jag ställer mig lite tveksam till att importera viltfångat från andra länder och sätta ut i våra svenska vatten.
Det kan, om man har otur, störa den svenska naturen, då det handlar om individer som kan ha parasiter eller andra smittor som våra svenska inhemska djur och fiskar inte klarar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.