Råd om vilda djur
Råd om vilda djur från länsstyrelsen i Uppsala.
Kände inte till den här sidan. Kanske är fler som vill läsa och lära? 😊
https://www.lansstyrelsen.se/uppsala/djur/rad-om-vilda-djur.html
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Så synd att många av råden går ut på att döda djuret.😠
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jo, det säger något om djurens status i dagens samhälle.
Allt utgår från människan och hennes önskningar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Fast det är väl ändå ganska uppenbart att ett svårt skadat vilt djur behöver avlivas?
Det finns helt klart tillfällen då ett vilt djur måste avlivas, om det är så svårt skadat att det inte kommer att klara sig. Men jag tycker inte om när man skjuter först och (möjligen) tänker sedan. Man måste tänka över situationen ordentligt först. När till exempel ett rådjur haltar ser det ofta värre ut än det är, och läker av sig själv efter en tid.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Jag upplever också att man ofta skjuter "per automatik", och att det ibland vore rimligare att söva djuret och undersöka det först, innan man fattar beslut om vad som bör göras.
"Det är ingen brist på änder", hörde jag en gång en viltvårdare säga. Nej, det är det förvisso inte, men just den anden hade bara ett liv och det livet ville den nog gärna få fortsätta leva…
Jag tänker också att många "vilda" djur (som rävar och rådjur som lever nära bebyggelse) är så pass vana vid människors närhet att det rimligtvis måste gå att hålla dem under en begränsad tid för läkning i en god djurmiljö utan att stress/smärta blir ett orimligt problem för djuret. Stress blir det absolut, men livet innebär stress för oss alla, i perioder och på olika sätt. Gissar också att djur kan ges lugnande under kortare period vid behov (så de hinner läka).
Men jag förstår att det handlar om kostnaden + att många människor inte ser dessa djur och deras liv som värdefulla. Allt utgår från vad som är värdefullt för människan.
#4: Absolut, tror dock att de flesta eftersöksjägare är ganska så medvetna och kan analysera om hur pass skadat djuret egentligen är och agera utifrån situationen.
Såklart kan djuren i flera fall möjligtvis klara sig fin fint, med en tids läkning men däremot löper de ju bland annat för större risk att under den tiden bli byte för rovdjur.
#5: Rent nyfiken, vad har gjort att du upplever det så?
Så många viltolyckor som det sker i landet per år, är det absolut en omöjlighet skulle jag tro. Sen får man ju lära sig att se lite skilland mellan "sjukvård" av husdjur och vilda djur, för den är markant.
Tror absolut inte att något sådant skulle hålla i längden och knappast alls. I dagens samhälle så hade man högst troligen varken velat läga resurser eller pengar på det. Till detta skulle djuren trots allt uppleva en stor stress och inte vill man heller uppmana vilda djur att bli "tama".
Det traditionella eftersöket är helt enkelt mest gynnsamt för både djur och människa. Sen hur den biten ska gå till, kan man ju disskutera.
#7 Livserfarenhet. Rehabiliteringsanläggningar för vilda djur behöver inte innebära att göra vilda djur tama. Att inte vilja lägga resurser och pengar på andra arter är väl det som i hög grad kännetecknar människan. Bara hon får det hon önskar och tar sig tillräckligt fort fram så är inte miljön eller andra arter särskilt viktiga. Vi har problem med människan som art.
- Redigerat 2022-08-03 15:34 av Uppkatten
#8: Och utifrån vad är den livserfarenheten om man får fråga?
Nej, möjligtvis inte men den "risken" finns fortfarande, speciellt om man då skulle vilja att det på något sätt skulle vara effektivt eller gynnsamt. Vilket det oavsett inte skulle vara i alla fall.
Såklart, människan är det absolut största problemet på denna jord. Men så länge vi lever i den stora utsträckning som vi gör, så är det vårt ansvar att vårda de vilda djur på bästa möjliga sätt.