Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: djurskydd
Läst 131 ggr
Uppkatten
2

Lämna inte barn och djur i bilen!

Just nu är det väldigt varmt.

Det kan fort bli riktigt farligt för barn eller djur som lämnas ensamma i bilen.

Länsstyrelsen i VG har en tabell över hur varmt det kan bli i en stillastående bil vid olika klockslag, beroende på temperaturen ute, sol/skugga o.s.v.

Kolla gärna på den tabellen!

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/om-oss/nyheter-och-press/nyheter---vastra-gotaland/2022-06-29-lamna-inte-hunden-i-en-varm-bil.html?sv.target=12.730f76c418120ef39f927a0f&sv.12.730f76c418120ef39f927a0f.route=%2Fsettings

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hundar får förvaras i bil i samband med transport, men bilen är ingen bra förvaringsplats för djur. Detta gäller särskilt under varma dagar, då temperaturen i bilen stiger mycket fort. En hund kan snabbt få skador av överhettning.
Uppkatten
1

Och så här vill polisen att vi agerar om vi ser barn/djur som lämnats kvar i varma bilar…:

https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/barn-och-djur-i-varm-bil/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Varje år krossar polisen bilrutor för att rädda barn och djur från värmen. Ett sommarvarmt fordon kan snabbt förvandlas till en dödsfälla även om du lämnar en glipa i fönstret för ventilation eller parkerar bilen i skuggan.
Tina-A
0

Bra! Vilka är de vanligaste tecknen på överhettning? Vad ska man titta efter om man ser någon i bilen, för att kunna avgöra hur akut läget är?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Uppkatten
0

Uppkatten
0

Varje år dör hundar tragiskt av värmeslag, efter att ha lämnats i varma bilar. Hundar kan även få värmeslag av att motioneras i alltför varmt väder utan…
Uppkatten
0

Du kan få värmeslag när kroppen inte klarar att kyla ner dig. För att minska risken bör du dricka mer och undvika att anstränga dig fysiskt när det är som varmast.
[Tismon]
2

Jag kom ihåg att min fabror (död sen länge) berättade att han, för länge sedan, hade sett en hund instängd i en bil i värmen och brytit sig in i bilen för att rädda hunden. Han fick betala skadestånd. Vilken tur att tiderna ändras

Uppkatten
0

Veterinären Sara Klinga Myr är på plats i studion för att berätta hur man en dag som denna ska tänka med sina älskade husdjur för att de ska klara av vä...
TccT
1

Har sett 2 hundar med stängda rutor mitt i solskenet i år när jag skulle handla. Första: Såg ägarna gå in, fotade regnr och kundinfo ropade efter dom. Andra: Det var 27 grader i skuggan, klarblå himmel! Ägarna dök upp men nästan direkt säger dom: Vi har bara varit borta 5min och drar igen dörren.
Man blir ju inombords🤬🤬

Draken
0

#8: Spelar ingen roll om de bara har varit borta några minuter. Dessa minuter är en plåga för barn och hundar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

TccT
0

#9 Ja det blir ju en bastu fort i väder som varit nu. Att inte en stannar vid bilen så den kan vara öppen fattar jag inte😡 Det är bra tillfälle för vattenpaus under tiden för vilket djur man nu har.

Draken
0

Var och handlade igår, och det var 3 bilar på parkeringen som hade inslagna fönsterrutor, var på plats och inväntade ägarna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis