Ställ ut vatten till djuren!
Värmen drar nu in med full styrka. Glöm inte att ställa ut vatten till alla djur. Men försök göra det så säkert som möjligt för att undvika att fåglar, ekorrar mfl drunknar (vilket inte är helt ovanligt när vatten ställs ut till t.ex. hästar).
I morse hade jag en spännande upplevelse. Jag gick ut för att skura ur och fylla på nytt vatten i grodbadet (ett fågelbad riktat till gårdens groddjur). När jag närmade mig slingrade en orm iväg i expressfart bara några decimeter från mina fötter. Oklart vilken sort, jag ville inte springa efter och stressa den. Har haft grodbadet där i 20 år säkert, men aldrig mött orm där tidigare. Jag upplever dock att antalet ormar ökar i skog och mark
Så - vi får hoppas att den tar sig ett dopp och slingrar iväg sedan. Jag är inte säker på att bostadsrättsgrannarna uppskattar orm på gården…
Men jag tyckte det var rätt spännande 😊. Men bra att den var observant när jag inte var det.
Hoppas på att det var en snok, och inte någon dumpad stackare…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Bra uppmaning! 👍
Nära mitt hus finns en berghäll som jag förra året grävde nästan ren från jord och växtlighet. Då hittade jag bland annat ett par sänkor som jag nu ser till att ha fyllda med vatten, särskilt när det är torrt och varmt. De ser ut precis som naturliga vattenpölar, till skillnad från konstiga spannar som vilda djur aldrig har sett förr. Vill man ställa ut spannar med vatten till vilda djur ska man tänka på att ta bort handtaget, för om ett rådjur skulle få det om halsen kan det gå illa. Men det bästa är att ha vattnet i låga, flata behållare som till exempel större fågelbad, som smådjur lätt kan ta sig upp ur.
Jag har också en liten trädgårdsdamm, som består av en nedgrävd plastbalja på ca 2 x 1 meter med ett djup på 50 cm. Grodorna leker i den på våren, och det är roligt att se hur ynglen utvecklas. Nu ska det som väl är inte bli någon långvarig värmebölja, men om det blir det måste man ha koll på vattnet i sin trädgårdsdamm och byta ut det om det blir dåligt. Rent vatten räddar liv, men det kan vara livsfarligt för vilda djur (och även tama) att dricka dammvatten som har förvandlats till algsoppa! Och om kanterna är branta, bör man ha en flytande brädbit som igelkotten eller ekorren kan rädda sig upp på.
Spännande med ormen! För ett par timmar sedan räddade jag en skogsödla som höll på att drunkna i grannens regnvattentunna. Jag bar den genast upp till den skuggiga skogen, utan att ens ta någon bild på den först.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Ja, precis. Handtag på hinkar är ett elände. Det gäller även för t.ex. hästar. Så bort med handtagen från ev. hinkar!
Även i t.ex. hästarnas vattenkar bör man se till att det finns en planka eller kraftig gren där mindre djur kan rädda sig upp ifall de faller i.
Jag hade en kompis förr i tiden som varnade för smutsigt badvatten till just grodor. Tror det var en sjukdom som hette red leg-syndrome som hon var mest bekymrad för.
Så jag skurar ur grodbadkaret regelbundet, men byter vatten närmast dagligen när det är varmt.
Tur att skogsödlan fick hjälp! 🥰
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi har låga bunkar och skålar med vatten till både egna och vilda djur överallt. En damm som t ex älgarna kommer åt och som även smådjuren kan ta sig upp ur. En ankdamm i en inhägnad som fåglarna uppskattar och en nygjord bäck som b la bina älskar.
Vi har väldigt mycket harar här nu så jag skulle tro att de är här för vattnet.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Igår fick jag en bild på våran nattliga besökare 😊 Den kommer nog både för vattnet och insekterna som dras till mina solcellslampor i rabatten.
#4 Ett favoritdjur🙂 Hon såg fin och välmående ut oxå. Roligt att se dom bara dom håller sig borta från alla typer av vägar
#5 Hänger den här så är det en bra bit till närmsta "riktiga" väg 😊
Jag har hinkar och behållare lite varstans utomhus. Bor i bostadsrätt, så det blir lite knorrande från grannarna, men det struntar jag högaktningsfullt i.
#4: Så fin och välmående den ser ut att vara 😍