Tjurrusning
Tjurrusning med tjurar som dödas av matadorer i tjurfäktningsarenan på kvällen efter att de deltagit i rusningen…
Tjurrusningen är festivalens höjdpunkt. En tradition - ja, ett sätt för människor att roa sig.
Men också ett barbariskt djurplågeri…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L52GMQ/tre-personer-stangade-vid-tjurrusning-i-pamplona
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Önskar de kunde låta den här seden gå i graven…
Riktigt sjuk "sport"! 🤬 Och redan det faktum att man avlar för att få fram aggressiva tjurar är ju helt sjukt!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#2: ja, verkligen. 🤮
Detta måste få ett slut för alltid, vad kan man göra för att stoppa detta fruktansvärda lidande för djuren?😭😭😭
Jag bryr mig inte ett skit om människorna skadas eller dör, de har bett om det själva!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Detta måste få ett slut nu.
Vi människor dödar dem vi gör så att djur lider.. Helt pga oss och i onödan.
😭
#0: Tjurfäktning är lika vidrigt som arrangerade hundslagsmål och tuppfight
( Kommer inte ihåg vad "sporten" med hundar och tuppar heter )
- Redigerat 2022-07-13 11:09 av Draken
#7: hundslagsmål? Slåss hundarna mot varandra då?
Enda jag vet med hundar förut var "ratting", vilket gick ut på att hundar släppetes lösa på arena och hetsades till att döda råttor.
Och folk satsade pengar på vilken hund som skulle vinna.
Men det är länge sedan nu den "sporten" förbjöds.
#8 Jag är ganska säker på att det finns länder där det är lagligt 😓
#9: det kanske det gör.
Vet iallafall att i Kanada (ett av de länder det förekom förut) inte tillåter det längre.
#10 Tyvärr så finns det ju fortfarande länder där djur inte har några direkta rättigheter 😓🤬
#11: ja, tyvärr är det så. 😞
#7: hundkamp eller hundhetsning och tuppfäktning
#8: Japp! Anledningen till att många kamphundar eller sk. "bullyhundar" existerar var för att de föddes upp från början till att slåss mot andra hundar. Idag kan vissa bullyhundar därför vara aggressiva mot andra hundar eller ännu vanligare är samköns-aggression.
Amstaff (american staffordshire terrier), pitbull (american pitbull), american bully och staffe (staffordshire bullterrier) är några exemplar på bullyhundar och jag tror att de alla har använts i hundhetsning förr i tiden.
Trots att hundhetsning är förbjuden i stora delar av världen förekommer det fortfarande illegalt. Jag kan däremot inte så mycket om tuppfäktning.
- Redigerat 2022-07-13 14:10 av [Tismon]
#8: Hundarna blir tränade och triggade att anfalla alla andra hundar. Hundarna slåss ofta till döds. Även här satsar folk pengar på vilken hund som överlever fighten.
Det är fruktansvärt 😥
#9 Jo det är lagligt i vissa andra länder 😥
https://www.wikiwand.com/sv/Hundhetsning
https://hundhjalpen.se/2017/02/21/lamnad-att-do/
Länkarna är från 2017 och 2018. Hittade tyvärr inga nyare.
#14: verkligen fruktansvärt. 😠
Spanien har flera vidriga traditioner. 😞😠
Tända eld!!! på levande tjurar.
Slänga getter från kyrktorn.
Hänga jakthundar när säsongen är slut. Har de varit duktiga så hängs de ordentligt så att de stryps relativt snabbt, dåliga jakthundar hängs så att baktassarna precis nuddar marken. Det tar då lång tid innan djuren plågas till döds.
(Googla "galgo piano dancing" men stor triggervarning!)
Om man nu vill ta ihjäl sin "odugliga" jakthund så kan man väl åtminstone offra en kula på den?!
Det är fruktansvärt och en skam för EU att det tillåts. Tjurfäktning förbjöds ett tag men beslutet revs uppmed hänvisning till någon kulturell (och möjligen religiös) "tradition" med måmghundraåriga vanor.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#16: Fy😖
Det är så vidrigt så man orkar inte ta in det!😱😱😱😭😭😭
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!