Många bortsprungna djur
Det är många efterlysningsannonser just nu… Katter, hundar, kaniner, fåglar… som har kommit ut av misstag.
Och då har den riktiga sommarvärmen knappt hunnit börja ännu… med behov av att vädra etc…
Se till att ha bra foton på ditt djur - ifall du skulle behöva efterlysa det.
Ha koll på fönster, dörrar och balkonger…
Har du djurvakt under semestern så berätta noga om riskerna med att t.ex. vädra.
Och se till så att djuret i möjligaste mån är id-märkt och ägarregistrerat.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Var ute med hundarna här om kvällen och mötte en katt. Det såg ut att vara en raskatt, och vi funderade på varför en renrasig katt var ute ? Och vi funderade på om den hade rymt.
Den var jättekelen och verkade inte alls bry sig om hundarna, så jag tog hundarna och dottern gick fram till katten för att kolla om den var skadat på något vis. Då såg vi att katten hade ett GPS halsband. Det måste ju vara helt suveränt.
Jag kollade upp detta sedan, och dessa halsband är ganska dyra, men vi kommer att fixa det till våra hundar. De har aldrig stuckit från oss tidigare, men det betyder inte att de inte kommer göra det nån gång.
#1: Vi har GPS sändare till vår hund (sitter på selen) och mamma och pappa fick användning för den när hunden lyckades smita med långlina och fastnade i ett stenröse!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: OJ det kunde ha gått riktigt illa. Tur att ni hade GPS då.
Är lite findersam på en sak bara, våra hundar har ju inte halsband på sig inne, så det blir ju att defår gå med GPS halsband isf. En bekant till mig sa att hon trodde det fanns et chip med inbyggd GPS som man kunde lägga under huden på hunden, precis som en chipmärkning, men med inbyggd GPS.
Är det någon som vet om detta stämmer ?
Jag tror inte det finns sådana chip i dagsläget för djur. Vi är ju många som önskar att det skulle finnas en sådan funktion på katternas chip.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: Var lite det jag misstänkte. Jag skulle mycket gärna velat ha ett sådant chip på mina hundar.