Hönsstall brinner...
För andra gången på kort tid rapporteras det om brand i stallar hos en äggproducent. Förra gången var det på Gotland det brann och mer än 20 000 höns brändes inne.
Hur många höns det rör sig om den här gången är oklart i skrivande stund. Anläggningen ska nu vattenbombas…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/honsstall-brinner-kraftigt-utanfor-monsteras
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Stackars höns!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Näääeeee …. 😭
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nejj! 😓😭 Att det ens händer..
Nejj 😭
Spridningsrisk åt två håll, till ytterligare fem hönsstallar…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nejj😭
#5 Och inte lär de ha någon plan för att flytta hönsen från dem 😭🤬
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
I fjol lär samma producent ha tvingats avliva två miljoner (!) hönor p.g.a. fågelinfluensa, står det på text-TV. Är det ens möjligt att ha så många hönor ett och samma år…???
#8 då känns de som om hönorna bor tätt.. Om det är 2 miljoner.. Man måste då ha sjukt stor yta
#8: Det där låter som många varningar i mitt huvud ifall man har haft så många höns. Sjukdomar som sprids, tätt beboende ja allt av det negativa.
86 000 hönor ska ha funnits i den stallänga som brinner…
https://sverigesradio.se/artikel/brand-i-ladugard-i-orneback
#11. 86 000?! Ojj nej men vad hemskt 😭
#11: 86k ?! Det är ju 85900 höns för många redan från början!
Inte nu igen! 🤬
Gör de överhuvudtaget något försök att rädda några av hönsen?
De borde ha minst ett tomt stall där de kan förvara hönor när något sådant här händer.
Det är inte klokt att det är tillåtet att ha så många djur, men det är väl de jä**a pengarna som styr!🤑
Det borde vara förbjudet att ha mer än 500 hönor, då skulle de kunna hålla koll på varje höna och fler skulle kunna föda upp friskare hönor.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Och så borde det vara lag på sprinklersystem etc. För det verkar det inte vara med tanke på hur det brinner…???
Höns är ju därtill gjorda för att leva i SMÅ flockar.
#16:…och ska helst ha en tupp i varje flock för att må riktigt bra (källa: SLU). Ska vi gissa att dessa höns aldrig ens har sett en tupp…?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Många (om inte alla?) ekologiska gårdar har tuppar just för att det visat sig att hönsen är mindre aggressiva då. Men har hittat att vissa icke ekologiska (mindre) gårdar också börjat med tuppar (samt utevistelse). Så ett litet steg i rätt riktning.
Men över lag skulle väl allt lantbruk behöva gå tillbaka till fler och mindre gårdar än vadet blir nu med färre och större gårdar (och det både ur djurvälfärds synpunkt men även smitt synpunkt) men tyvärr är det ju som ofta pengarna som styr (både för producenter och konsumenter).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Så här säger lagstiftningen om brandskydd i hönsstallar:
18 § Vid förprövningspliktig ny-, till- eller ombyggnad av stallar ska dessa utformas
så att det för fjäderfäna finns godtagbart byggnadstekniskt eller likvärdigt skydd mot
brand samt godtagbara förutsättningar att rädda djuren vid brand.
Detsamma gäller när en stallbyggnad ändras eller används på ett sätt som innebär
en ökad brandrisk.
Allmänna råd till 1 kap. 18 §
Lantbrukets brandskyddskommittés rekommendationer bör följas vid
nybyggnad och större om- och tillbyggnad av stall.
#20: källa på att det är djurrättsaktivister?
Framkommer inte i artikeln.
Polisen kommer att göra en teknisk undersökning med anledning av branden. Det finns funderingar på om det har något med utgödslingssystemet att göra, om jag fattat det rätt.
#20 Den typen av anklagelser är inte OK på sajten. Vi vet ännu intr vad som hänt i det här fallet.
#22: Ber om ursäkt. Blir så ledsen när jag hör sånt här, varför ska de oskäliga djuren drabbas, de har väl inte gjort något 😥