Om hundsmuggling
Missa inte programmet Fuskarna. Kan ses t.ex. på TV4 tisdag, och kommer att handla om hundsmuggling.
Hundsmuggling är dessvärre ett stort problem i Sverige. Många hundar får sätta livet till i denna hundproduktion, deras mammor far illa hos sina uppfödare, hundarna som kommer hit riskerar att föra med sig allvarliga sjukdomar o.s.v.
Att hundsmuggling fortgår beror på att det finns köpare. Genom att köpa hund på det här sättet stöder man uppfödarna och smugglarna. Det leder till att fler hundar kommer att fara illa och få sätta livet till.
Sätt stopp för hundsmugglingen - vänd dig till en seriös uppfödare om du ska köpa hund.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Var iväg på ett Australian Shepherd meetup i helgen och vi diskuterade faktiskt detta 😅
Dem verkar tyvärr knappt veta vad dem ska göra med hundpass vid gränserna, var en tjej som bilat ned till Italien en vända och Nederländerna två, ingen av resorna kollade dem passen vid någon gränskontroll. Vid ett var hon tvungen att visa sitt och gav fram hundens med men fick tillbaka det like fort
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: det är jättesynd att det är så.
Men skall man över till Norge, så måste hunden ha pass.
Jag tycker de skall införa hundpass inom hela EU., det kommer gynna alla, och inte minst hundarna.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Även Aftonbladet har en artikel om hundsmuggling idag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28a56v/tullverket-larmar-kop-inte-smuggelhundar
jag förstår inte ens att folk vågar köpa smuggelhundar. Man vet ju aldrig vad de kan föra med sig för smittor och parasiter, som vi absolut inte vill ha in i Sverige. För jag tror knappast hundarna är kollad av veterinär.
#5 Nej, det är ju det som är problemet. Och veterinärintygen är ofta falska…
Jag antar att en del VILL tro att de har gjort "ett fynd" och att allt är i sin ordning. Andra tycker kanske att de "räddar" dessa hundar.
Men att "rädda" smuggelhundar genom att köpa dem innebär bara att ännu fler hundar kommer att födas upp som går samma öde till mötes… Många av hundarna dör på vägen, andra avlivas vid gränsen eller skickas tillbaka. De lever ofta under svåra förhållanden hos uppfödarna, och är många gånger i dåligt skick vid leverans (trots att de var söta på bilden…).
Det finns bara ett sätt att rädda hundarna och det är genom att vi vägrar att köpa smuggelhundar. Finns det ingen efterfrågan så kommer de här uppfödarna att sluta föda upp hundar, och lidandet, smittorisken etc. kommer att upphöra.
Det är vårt ansvar att inte stödja den här typen av handel med djur.