Skötselråd rörande foderinsekter?
Foderinsekter har diskuterats i någon tråd, jag hittar inte vilken.
Men när man köper levande foderinsekter för att ge dem till sina reptiler, får man då med några skötselanvisningar som berättar om hur foderinsekterna vill bo, vad foderinsekterna i sin tur ska äta, hur man ska sköta om dem på ett bra sätt o.s.v.?
Finns det ö.h.t. någon information om miljöberikning etc såsom för större djurslag?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Nej det får man inte. Det finns inga informationsblad om foderinsekter överhuvudtaget. Man får googla om man vill veta något.
#1 Det är ju lite märkligt eftersom det är så noga med att andra djur som säljs av zoo-butiker ska ha skriftlig information med sig om hur de ska skötas etc.
Men insekter har inte "djur-status"…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: De insekter som säljs som foderinsekter är oftast Kackerlackor, Zophobasmask, Mjölmask och Gräshoppor.
Alla dessa insekter räknas som skadedjur, det är därför att det inte finns några krav om deras skötsel.
#3 Gissningsvis så kommer det att bli ändring på det vart eftersom det blir vanligare att använda insekter för foder och föda här i väst.
#4: Hoppas kan man ju göra 🙂
Jag har faktikst mina Zophobas i ett terrarium med bra ventilation och bra miljö. Har både baggar och maskar. De får hund eller kattmat (köttbaserat) och självklart också vattenkristaller.