Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: djurskydd
Läst 119 ggr
Uppkatten
3

Djur som omhändertagits av länsstyrelsen

Visste du att länsstyrelserna ibland säljer djur som de omhändertagit…?

Det kan vara en ibland ledsam syn, men vi får hoppas att djuren nu kan få det riktigt bra.

Här är några annonser som jag hittade idag:

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/djur/skotsel-av-djur/djur-till-salu.html

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Länsstyrelsen säljer vissa djur som vi har omhändertagit. När vi har djur till försäljning lägger vi ut dem på denna sida.
Draken
4

#0: Jo de brukar kunna sälja omhändertagna djur, om de är i ett sådant skick att det går att få ordning på dem, och det inte är smuggeldjur.

Jag tycker det är bra, att djuren får en andra chans. Länstyrelsen är mycket noga var djuren hamnar och gör en noggrann undersökning av personen/personerna som köper djuren.

Jag har själv haft reptiler och akvatiska djur som är omhändertagna. Vi har även haft 2 hundar genom åren som var omhändertagna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
3

Många klagar över att LS tar betalt för omplaceringarna men dels är det givetvis utgifter i samband med omhändertagandet, dels minskar risken för att någon bara "vill ha ett gratis djur" alternativt gör något överilat för att de vill hjälpa.
Behöver man betala för det så brukar folk tänka efter lite till om det verkligen är en bra lösning.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
4

#2: Ja jag förstår inte hur folk ens kan tycka att det är fel. LS gör alla veterinärkoller, röntgen och blodprover, även kastrering. Det är inte gratis nåt utav det.

Att LS tar ut en "symbolisk summa" för att täcka upp de utgifter som har varit på djuret i fråga, är bara rätt och riktigt tycker jag. Jag anser att de tar för lite betalt i vissa lägen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Uppkatten
3

Min erfarenhet är att Lst inte tar sitt ansvar. De säljer katter som är både okastrerade, omärkta, ovaccinerade o.s.v. Eller åtminstone så har det varit på det sättet. Det står i skarp kontrast till vad lst borde stå för. Min uppfattning är att de bör göra samma genomgång av djuren som katthemmen gör innan försäljning, och ha motsvarande adoptionsavgifter på katterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Draken
2

#4: Numera är det betydligt hårdare kontroller och LS har betydligt större ansvar för de djur som är omhändertagna och kan säljas vidare. De skall genomgå både hälsokontroller, koll av tänder och ögon samt rygg och större leder.

Katter skall väl kastreras innan försäljning har jag för mig. Men vet inte om samma krav ligger på hundar.

Hur det är med kaniner och andra smådjur eller större djur som t.ex häst vet jag inte.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Uppkatten
2

#5 Jag såg senast i morse annonser om katter där det stod "vaccinationsstatus okänd". Varför ger man då inte en boosterdos?

Draken
1

#6: Håller med dig om det. De katter som en kompis till mig har köpt från LS har varit chipmärkta, vaccinerade och avmaskade samt kastrerade. Alla papper har också funnits.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Uppkatten
2

En snabb googling visar att djuren "säljs i befintligt skick".

Hos någon lst står det att "de djur som säljs genom lst ska inte användas i avel" (vilket man inte hade behövt skriva om djuren varit kastrerade?).

Någon lst skriver även att "i de fall det finns en veterinärbesiktning kan köparen få ta del av den". Alla djur veterinärbesiktigas alltså inte?

Jag gissar att landets länsstyrelser gör olika? Och att det i hög utsträckning är ekonomiska skäl som styr?

Draken
2

#8: Förmodligen är det då olika från län till län.

Fast jag tycker nog att alla län skall låta djuret gå igenom en hälsokoll och en koll av tänder och ögon åtminstone.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Uppkatten
2

#9 Jag gissar att en del djur som förmedlas av länsstyrelserna är kastrerade, vaccinerade, idmärkta o.s.v. redan när de tas omhand.

Jag håller med dig om att alla djur borde vara genomgångna och dokumenterade av veterinär, men just tänder hör ju till det som kan bli dyrt att åtgärda, så det tror jag inte att lst kostar på dem.

På katthemmen brukar man försöka ha kolla det, och känd TR/FORL behandlas innan djuren adopteras ut. Likaså brukar många katthem åtgärda tandsten om katten har väldigt mycket sådan, medan ringa tandsten vanligtvis inte föranleder några åtgärder.

[RasaNebulis]
1

Tycker att det låter fruktansvärt att inte det är samma krav i alla län.

TatsuOni
2

Hemskt att de inte tar ett ansvar för djurens hälsa och välmående!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/