Vilka djurskyddsproblem upprör dig extra mycket?
Vilka djurskyddsproblem/djurvälfärdsproblem upprör dig särskilt mycket just nu? Berätta gärna varför!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Överlag är det väl att djuren ses som mindre värda, att de kan behandlas hur som helst.
Att "matdjuren" ses som just mat, inget mer.
Sen finns det ju hur mycket misshandel som helst, orkar inte ens skriva om det.😭
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Extremaveln, försöksdjuren, djuren vi gör mat av, djurparksdjuren, smuggelhundarna, de hemlösa katterna… ja, det finns mycket att bli upprörd över. Med all rätt..
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Listan är mycket lång, skall jag skriva ner den så sitter jag här till Jul. Nu har det blivit bättre på de flesta områden, men folk bryr sig ju inte. Vad då, det är ju bara ett själlöst djur. Varför skall man behandla djuren bra för ?
Jag har själv fått hem omhändertagna djur. Några har vi fått avliva andra har fått ett bättre liv. är inte så aktiv inom djurskyddet just nu, tyvärr så har jag inte orken att ta hand om dem just nu. Men har 2 rescues hemma just nu, och de blir kvar.
Däremot så får jag fortfarande hem akvariefiskar och reptiler som är vanskötta. Även Reptiler och akvariefiskar omfattas av de nya djurskyddslagarna.
Inom reptilerna sliter vi hårt med Citesdjur och smuggeldjur.
#3: Är det vanligt med smuggling av reptiler och andra exotiska djur? Jag tänker att de kan generera betydligt högre priser än tex valpar? Samtidigt borde de vara svårare att ha och transportera, valparna knör de ju bara ihop i lådor i ett bagage. Vidrigt oavsett!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det är tyvärr väldigt mycket att uppröras och förfäras över och många områden man skulle vilja åtgärda. Ska jag ändå nämna något specifikt så är det nog försöksdjurens situation. Alla situationer när djuren behandlas som saker man kan utnyttja för människans skull, lyx och onödigheter och ekonomisk vinning. 😿
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5 Dock är försöksdjur en mycket stor grupp djur, enligt den svenska definitionen. Men jag antar att du i första hand tänker på de djur som utnyttjas i plågsamma djurförsök, de s.k. labbdjuren.
Använder man djur för t.ex. beteendestudier (t.ex. "vad föredrar hästar för strö i boxen") så räknas även det som djurförsök, men det skadar inte hästarna utan gynnar dem.
Men det vi traditionellt avsett med djurförsök är ofta helt förfärligt. Och när forskare skickar in ansökan om etiskt tillstånd så får de detta närmast "per automatik".
Det som är bra är att det kommit allt mer av ett 3R-tänk (reduce, replace, refine). Men här återstår mycket att göra.
Vad jag förstått vill EU få bort djurförsöken, men det är nog på mkt lång sikt…
Djuret utsätts för ett (svårt) lidande här och nu, i syfte att vi människor kanske kan ha nytta/gagn av försöket i framtiden. Det känns mycket tveksamt!
Ansökningarna om etiskt tillstånd behöver bedömas hårdare, och forskarna måste vara tydligare i sina ansökningar, och bör tvingas redovisa varför alternativa metoder inte kan användas.
#4: Tyvärr är det ganska vanligt. Tullen har dock stoppat, om jag inte missminner mig, två stora "leveranser" av smuggeldjur.
Vissa ormar och ödlor kan ligga på uppemot 30 000. Finns säkert de som ligger högre i pris också.
I den senaste "leveransen" som blev stoppad fanns det bl.a Silverräv och Surikater. Tror det då var över 200 djur som avlivades 😞
#6 " djur som utnyttjas i plågsamma djurförsök, de s.k. labbdjuren."
Ja, det är så jag menar.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen