Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurskydd
Läst 150 ggr
Uppkatten
2022-03-10 09:57
1

Fisk

Mer än hälften av alla svenskar gillar att äta fisk och vill äta mer fisk.

Samtidigt töms haven på fisk.

Varför tänker vi inte till? Vad sysslar vi med?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
2022-03-10 10:14
1

Jag tror att ett par anledningar är att många tänker att "fiskar har det bra i frihet = bättre att äta än kor" och att de inte tycker att det känns lika "hemskt" att äta en makrill som kossan Rosa (jämför med insektsdiskussionen).
Dessutom är det på något sätt lättare att förtränga att haven blir utfiskade. "Äh, det löser sig väl, det finns ju jääättemycket hav på planeten, klart att fisken räcker! Annars så kan ju jag ändå äta, någon annan (grannen eller 'någon i Afrika' 🙄) får ändra matvanor!" "Fisk är ju nyttigt, ät mer fisk!" Typ…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2022-03-10 10:15 av Lona
Uppkatten
2022-03-10 10:43
2

Så egentligen är människan en egoistisk idiot som inte tar ansvar?

Hon äter fisk för att hon vill det och inte för sin överlevnad. Ja, vi överlever ju som bekant bra även som veganer/vegetarianer.

Och så försvarar hon sig med att hon genom att äta fisk skonar "högre stående" djur, och skyddar dessa från lidande?

Trots att fiskar också kan uppleva lidande. Trots att det normalt tar mellan 1-4 timmar (!) innan de fiskar som dragits upp dör av kvävning då de inte får syre… Ett mycket långdraget lidande…

Viltfångade fiskar omfattas inte ens av någon djurskyddslagstiftning…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maleficum
2022-03-10 10:56
0

Vet inte hur vanligt det är nu men när jag var yngre (lite mer än 20 år sedan) så hade jag en i min klass som va vegetarian för det var synd om djuren men hon åt fortfarande fisk… För mig kändes det extremt konstigt eftersom jag, redan då, visste om att fiskar är bland de djur som lider mest just för att de får ligga och kvävas till döds eller helt enkelt blir krossade av tyngden av alla fiskar ovanför dem när de dras upp.

Var förbi en fiskbil när jag bodde i Landskrona och där kan man verkligen säga att fisken var färsk, dem låg på is bädden och kippa efter andan!

Själv äter jag inget från havet (utom möjligen tång i typ bröd), men inte bara för att haven blir utfiskade och det är synd om fiskarna utan att jag helt enkelt inte ens klarar av doften av lagad fisk. Däremot så brukar jag och brorsan ibland fiska under sommaren men då är vi också snabba med att avliva de fiskar som är rätt storlek att sparas eller släppa tillbaka dem som är för små.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Uppkatten
2022-03-10 11:10
1

Nej, de där "fusk-vegetarianerna" har jag också svårt att riktigt förstå. Förmodligen menar de väl, men har inte riktigt motivation till förändring, eller så uppfattar de att människan verkligen behöver någon typ av animalisk protein.

På ett sätt har de rätt, människan är gjord för att äta animaliska produkter. Beviset för det är att hon får B12-brist om hon äter en ren vegankost. Men i dag kan vi välja att äta syntetiskt framställt B12 istället, och det jag invänder mest mot är att vi äter kött/fisk/fågel för att vi vill det, kanske både 2-3 ggr/dag, och inte för att vi behöver det. Så många djur offras helt i onödan för att vi frossar i kött.

Tänk så mycket bättre djuren kunde få det om människan åt kött 2 ggr per vecka istället för 2-3 ggr/dag. Och hur många liv vi skulle spara.

Fiskar är också djur, och alla fiskar som vi människor håller på något sätt omfattas av djurskyddslagen.

Däremot omfattas fiskar i det vilda inte av djurskyddslagen.

Överlag så verkar många människor inte se fisken som ett djur, utan som "någon egen slags varelse". Trots att det finns en växande forskning som visar att fisken är ett kompetent djur med många förmågor etc.

Att släppa tillbaka fiskar blir allt vanligare vid rekreations-fiske, men dessvärre är det inte alla fiskarter som överlever detta. Jag tänker att man kan väl sitta där med ett metspö utan krok, om man nu gillar att fiska men ändå inte vill äta fisken…??? Eller blir det inte tillräckligt spännande då?

Lona
2022-03-10 12:47
2

#2: "Så egentligen är människan en egoistisk idiot som inte tar ansvar?"

Japp, det tror jag till stor del ligger bakom mycket som är problem för Jorden och mänskligheten idag - från fiskätande till krig i Ukraina (om man skall dra det till sin spets).
Med "Jorden" inkluderar jag även djurarter, vare sig de påverkas direkt eller indirekt av människan. Det handlar ju inte bara om att vi äter dem.

Uppkatten
2022-03-10 12:52
1

#5 Dessvärre måste jag nog hålla med dig. Jag vet inte om det gör mig mest sorgsen eller mest arg.

Lona
2022-03-10 12:52
3

#4: Det är för mig ännu mer obegripligt än att man jagar eller fiskar för att äta djuret.
Att tex föda upp fåglar för att släppa ut och skjuta - för att sedan låta allt gå till destruktion? De enda som tjänar på det är godsägarna (och deras anställda) som får pengar att stoppa i fickan samt jägarna som får skjuta och "roa" sig.

Skaffa en kamera och sitt på pass i skogen i stället för att sitta där med bössan?

Jag är inte vegetarian så jag skall väl inte snacka om att ha dubbelmoral men människan är verkligen duktig på att hitta "ursäkter" för sitt beteende och vad man gör för sitt eget höga nöjes skull.

Uppkatten
2022-03-10 13:00
4

Att "skjuta med kameran" är en fantastisk rekreation, och väljer man att fota makro så öppnar sig en helt ny och väldigt fascinerande värld.

Själv har jag fotat fåglar, insekter och skogens djur under några år nu, och lärt mig HELT otroligt mycket om dessa arter, och om att fotografera, samt upplevt en återhämtande effekt som jag inte lyckats nå tidigare på min fritid.

Dessutom får man massor av härlig motion i skog och mark.

Det är dock viktigt att man tänker på att inte störa och inte förstöra när man är med kameran i naturen. D.v.s. att man håller sig på rejält avstånd från djur och djurungar, om de inte själva söker sig närmare.

Maleficum
2022-03-10 21:23
4

#4: Precis, alla fiskarter klarar inte att bli uppfiskade och sen tillbakasläppta. Tex fiskar som lever lite djupare (som torsk) kan få problem med simblåsan om de dras upp för fort och från för stort djup!

Har också lite svårt att förstå att fiska (och jaga) bara för fiskande och jagandets skull och sen bara kasta iväg det man fiskat upp eller jagat. Jag kan tycka det är lite trevligt att fiska (lugn stund då man oftast ändå inte får något att bara puttra runt på havet och kanske se solnedgången om man är ute på kvällen) men någon ska ju finnas som vill äta det man får upp sen också (min mormor och morfar blev alltid jätteglada för nyfångad fisk, speciellt morfar som brukade ägna mycket tid till fiske och som lärde oss barnbarn att fiska).

#7 Just detta med att föda upp fåglar som sen släpps ut för att skjutas och bara dumpas känns lika meningsfullt som att föda upp mink och räv för päls (alltså ingen mening alls med det) och borde helt klart vara något som borde förbjudas (vill man så gärna skjuta fåglar man ändå inte tänker äta kan man väl lika gärna skjuta lerduvor).

Om nu djur ska dödas för vår skull så ska vi ju också ta till vara på allt från dem! Inte bara välja och vraka de bästa bitarna (eller inget alls) och sen kasta bort resten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2022-03-12 22:38
1

#8: Lite OT men det är fascinerande hur mycket vilt man missar och förmodligen traskar rakt förbi ute i skogen. Visserligen så brukar mina hundar markera när det är vilt i närheten men inte alltid.
Går man med pannlampa när det är mörkt ute så upptäcker man massa ögon som speglar ljuset, djur som man annars helt hade gått förbi.
Såhär nära storstan är ju viltet inte särskilt skyggt heller (lite väl bekväma med folk i vissa fall), jag antar att de håller sig undan mer ute i "ödemarkerna".