Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettlantbruksdjur
Läst 57 ggr
Uppkatten
2

Slaktkycklingar

Under 2020 slaktades 71 miljarder s.k. slaktkycklingar i världen.

71 miljarder liv - som vi bara släckte… Ofta kombinerat med miserabla levnadsförhållanden för djuren, stress vid transport och slakt o.s.v.

Vad sysslar vi människor med? Vilka tror vi att vi är?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2

😢😢😢

Får jag nu rekommendera en bok igen?

Per Jensen: Världens vanligaste fågel: En kärleksförklaring till höns

"Det finns tre gånger fler höns än människor på jorden. De är därmed världens överlägset vanligaste fåglar. Trots det, och trots att nästan alla människor äter deras ägg och deras avkommor, är det få som lärt känna de fantastiska varelserna bakom maten. Deras värld är rikare än vår, med färger, ljud och dofter vi inte kan uppfatta. De har ett av fågelvärldens mest omfattande och nyanserade språk, med mängder av läten för olika situationer. Sprungna ur Sydostasiens djungelhöns är det en av få fåglar som lever i stabila, samarbetande sociala grupper. Och de är mycket smartare än deras rykte gör gällande. Samtidigt behandlas de som fabriksprodukter i de gigantiska ägg- och kycklingfabrikerna runtom i världen."

https://www.bokus.com/bok/9789127171138/varldens-vanligaste-fagel-en-karleksforklaring-till-hons/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Världens vanligaste fågel : en kärleksförklaring till höns av Per Jensen. Finns i lager. Fri frakt över 159 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Uppkatten
2

Jag har hört att den boken ska vara otroligt bra, och ska absolut köpa den!!! 😊 Och hoppas förstås att flera gör det, eller lånar och läser den.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Har så svårt för att vi talar om produktion när det gäller djur, och där djuret ses som en produkt avsedd för människan.

Djur kan åtminstone få ha ett långt och gott djurliv, i sin naturliga miljö, innan vi dödar och äter upp dem.

Höns vill få gå i små flockar om 10-15 djur. Vi människor håller dem i stora stallar där flera tusen djur tvingas trängas. Vilket innebär svår stress för djuren.

Det är helt enkelt inte OK, och var och en som köper och äter kycklingar som är uppfödda på det här sättet, bidrar till att det fortsätter…

Det finns liksom inget försvar, när vi hanterar andra individer på det här sättet.

Uppkatten
2

En slaktkyckling får ett liv i stress, och avlivas när den uppnått bara en månads ålder.

Vid det laget har de ont i sina kroppar, är halta och har jobbigt att röra sig. De har svårt att fly undan, och har svårt att ta sig till mat och vatten. Allt det här för att vi människor vill att vår mat ska vara billig och kunna produceras fort.

Inför döden hängs kycklingen upp och ner, på löpande band, och får huvudet nedstoppat i strömförande vatten. Du förstår stressen hos den fågel som transporterats och som därefter hängs upp och ner.

Jag antar att det accepteras, därför att så få väljer att se det. För såg människor det här - och verkligen såg det - så tror jag inte att det skulle accepteras.