Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: djurskydd
Läst 234 ggr
Uppkatten
1

Kor och rätten till utevistelse

LRF vill slopa beteskravet för mjölkkor i lösdrift.

Vad anser du om det?

Är det rimligt att kor inte ska få gå ut under sommarhalvåret, med motiveringen att stallarna har blivit bättre…?

Och är det rimligt att tjurar och småkalvar inte har någon rätt att få gå ut alls…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Moon AppleGrey]
1

#0: rimligt? Inte alls. 😠

Tarotstollan
2

Det är fruktansvärt! 😠
Alla djur skall ha rätt att vistas ute om de vill och det är säkert för dem att vistas ute!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

#0: Har du någon källa till att LRF vill slopa kravet på att nötkreatur ska vara ute på bete sommartid?

Öland är troligen det landskap i Sverige där det bor flest bönder sett i relation till dess befolkning och jag har inte hört något om detta.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Den nya tobakslagen från 2019 som innebär att butiker och försäljare själva måste stå för notan för tillståndsprövning, har lett till att många mindre butiker slutat sälja tobaksprodukter. Men de större kedjorna har inga planer på att följa efter. Det skulle behövas ett branschöverenskommelse eller politiskt beslut, tror deras företrädare.
Magi-cat
2

Alltså … slopa beteskravet för att stallarna blivit bättre? …😮 Vad tror de kossan själv skulle välja om den fick?
Det vore en stor försämring om beteskravet tas bort och jag hoppas det inte blir så!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2

En ko kan bli omkring 15 år, men får i snitt bara leva omkring 5 år… Att kon får gå ute under sommarhalvåret och får ett så gott ko-liv som möjligt tror jag att de flesta konsumenter vill….

[Moon AppleGrey]
1

#6: är väl det minsta man kan begära.

Tarotstollan
2

Finns det stallar med sol, kullar med gräs, träd, blommor, surrande insekter, vind, dofter, fria kompisar att ligga och idissla tillsammans med, andra djur som kommer förbi som rådjur, älgar, katter, hundar mm

Ok, det finns dåliga saker också som dumma människor, vildsvin, vargar mm

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2

Kor ska få vara kor och inte bara betraktas som produktionsdjur som enbart finns till för människan…

Rådjurstoken
3

Det är minst sagt vansinnigt att kor inte längre ska få gå ute och beta. Redan nu kommer 25% av vårt svenska nötkött från djur som aldrig har fått komma ut på bete, vilket definitivt är illa nog. Kravet på utevistelse gäller som sagt bara kor - inte tjurar. Här finns en ganska intressant artikel från i somras: https://tradgardenjorden.blogspot.com/2021/07/betande-tjur-kraver-ett-systemskifte.html

Olle

WWF gick nyligen ut med ett pressmeddelande om att även tjurar borde få beta. Merparten av alla tjurar från svenska mjölkgårdar lever hel...
UlrikaD
1

Jag hoppas och tror att ägarna till djuren visserligen läser dom nya reglerna men väljer att fortsätta släppa ut sina djur. Det är ju det bästa för djuren och borde väl vara prioritet. Hoppas jag verkligen.

[Göteborgaren]
1

Kor är känsliga när det gäller väder, korna blir värmestressade vid temperaturer över 20 grader och ogillar regn. efter ha jobbat 8 år med mjölkkor lärde jag mig att dom gillar vår och sensommaren bäst.

Vissa kor vägrar gå ut mitt i sommaren och lägger sig på sin plats i ladugården istället.

Sen finns det tåligare raser som uppskattar sommarbetet.

Uppkatten
5

#12 Det viktiga är att vi ger korna möjligheter att välja själva.

• Redigerat 2022-02-10 17:49 av Uppkatten