Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 2761 ggr
Blanksteg
6

Argument mot minkfarmer

Jag ska hålla ett tal i skolan, och tror jag kommer välja att hålla ett tal om att man bör förbjuda minkfarmer.

Jag skulle uppskatta om ni hade något tips på bra motargument till argumentet att man inte bör förbjuda minkfarmer just för att undvika att verksamheten flyttas till länder där djurskyddsreglerna är sämre. Det jag kommit på hittills är att man då bara fortsätter att bidra till upprätthållandet av den oetiska näringsverksamheten och att det på så sätt aldrig kommer bli en världsomfattande utveckling mot en avveckling av verksamheten om alla länder använder sig av det argumentet för att inte förbjuda minkfarmer. Dessutom har flera länder i Europa redan förbjudit minkfarmer. Varför då inte Sverige…

Cochon
2

Varför inte tala för minkfarmning i Sverige? 🙂

Pälsindustrin kommer aldrig att sluta. Bl.a. Ryssland och Kina är stora pälsfantaster och alla de som bor i de kallare breddgraderna (som ryssarna) behöver riktig päls för att klara av kylan. originalet är alltid bäst. ;)
Sverige har en god djurhållning, även inom pälsindustrin, och bör inte lämna mark för de andra länderna med helkass djurhållning. Och vi har mycket bättre päls än många andra länder. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

ShitGoose
3

#1 Jaså, så du kan se in i framtiden😃
Man behöver inte alls ha päls för att klara av kylan. Det är ju inte så att alla t ex ryssar bär päls. Så de som inte gör det, fryser de ihjäl då eller? 🤔

Medarbetare på Sphynx iFokus

Cochon
0

#2 För att klara av att vara ute i riktigt kallt väder så säger alla (vad jag hört) att inget slår päls. Allt syntetiskt material är jätte bra, men mot extrem kyla är det päls som är bäst. Och självklart bär inte alla  Ryssland päls, men om man ska vara ute en längre tid är det många som föredrar en pälsmössa. Det är bara att åka till närmaste aktionshall så kommer du se att många av uppköparna som sitter där inne är från just Ryssland, så päls i Ryssland är inte ovanligt.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

ShitGoose
2

#3 Ja, men då kan du ju inte sitta och skriva att man behöver ha päls för att klara av kylan, för det behöver man inte. Päls kanske är det bästa man kan ha och folk kanske föredrar en pälsmössa, men det behövs inte. Man klarar sig lika bra utan.

Så är det något du bara hört eller vet du med all säkerhet att så är det, finns det några ''studier'' som säger det, att man behöver ha päls för annars klarar man sig inte i riktigt kallt väder? Jag skulle gärna vilja läsa det isåfall🙂 Om inte, ja men skriv inte det då.

Cragan
1

#4 prova och var ute ett par 3 timmar i Yakutsk när kylan kommit i syntet o berätta hur det gick.

ShitGoose
2

#5 Aha, så du har varit där.. Kan inte du berätta lite om det då?

Men absolut kan jag åka dit och berättar sen hur bra det gick när jag kommer tillbaka 😃

Cragan
1

#6 behöver inte ta mig dit för att lita på dom boende där som mer eller mindre tvingade en nisse som skulle spela in nått program om kallt väder att skippa skräpet han köpt i moskva o använda riktiga päls grejer.  

ohyggligt kallt ställe i ryssland till o med världens kallaste stad med runt -70 eller nått sånt, minns inte exakta tempen på rak arm men går o söka om man vill

o ett par 3 timmar klarar man nog i den kylan med moderna syntet kläder men att va ute en hel dag hallå päls kläder

Cochon
2

#3 Lägg inte ord i min mun är du snäll, skrev aldrig att man klarar sig lika bra med syntes. Jag skrev raka motsatsen. Man klarar sig mycket sämre med syntesmaterial än vad man gör med äkta vara, alltså päls. Och jag ser verkligen ingen poäng med att göra en "studie". Folk som bor i ett kallare klimat vittnar ju själva om att päls är bättre. Dem om några borde vara säkra källor på att det stämmer.

Wellcraft
0

Är helt säker på att de som säger att de behöver päls - de behöver det helt enkelt.
Självklart skulle dock folk föredra syntet om de hade kunnat, mycket billigare än päls.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund