Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 2982 ggr
Saffran0Spice
0

Räv beter sig konstigt - ringa?

Det springer en räv mitt i centrum som beter sig konstigt och ser inte ut att vara helt frisk - vart ringer jag?

Wellcraft
0

Polisen eller närmaste viltvårdare. Räven låter sjuk och behöver förmodligen avlivas, alt drivas ut i skogen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
0

Ok tack!
Ringer polisen nu direkt - denna räv mår inte bra.

[Blue_Lugia]
0

Tala gärna om hur det går! :(

Wellcraft
0

Polisen kallar nog in en viltvårdare skulle jag tro. Trist att räven farit illa. Uppdatera oss gärna om hur det går.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annette
0

Förmodligen rävskabb.

Saffran0Spice
0

Lite uppdatering - Polisen skickar ut en kollega med jaktlicens som kommer söka upp och avliva räven. #5 den  hade inte skabb vad jag kunde se, men någonting var fel i huvudet på den för den uppförde sig helt onormalt..

Men den kommer att avlivas, flera personer hade tydligen ringt in om den,

Tack för hjälpen!

Wellcraft
0

Enbart nyfiken, hur betedde sig den? Tyvärr finns det en hel del sjukdomar räven kan åka på. Men en eloge till dig som tog ansvar och bidrog till att förkorta stackarens lidande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
0

#7 Den ''bockade'' som hästar kan göra, kastade sig/skrapade sig mot saker och verkade vara desorienterad, flåsade och verkade inte uppmärksamma varken folk, hundar eller annat omkring sig..
Så den kan ju blivit påkörd eller liknande och fått hjärnskador, men den var mager så kan ha haft problem länge =/

Annette
0

Jag tror ändå på rävskabb, beteendet stämmer in på det. Att den kastar och skrapar sig mot saker tyder också på klåda.

Saffran0Spice
0

#9 kanske, men det var inte långt gånget isåfall, för pälsen var vinter fin =)

Wellcraft
1

Hm, låter som skabb. I tidigt skede är det inte alltid skabben syns för ett vanligt öga.
En räv med rävskabb får sån olidlig klåda att denne glömmer bort att äta, ta skydd osv. Den blir helt enkelt galen av klådan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
0

#11 ja, men tror det var något värre - för den uppförde sig som om den varken kunde se eller höra och hade ticks liknande ryck. Och ticks har jag aldrig sett på en skabbräv 🤔

Wellcraft
1

#12 Tyvärr kan rävarna bli sådär av rävskabb också. Som sagt, klådan är så illa att de inte kan äta eller något annat som räven ska göra.
Räven beter sig oftast väldigt energiskt, hoppar runt, stryker sig mot saker, bockar osv.
En räv med rävskabb har lätt för att villa sig in bland bostadsområden eftersom att den inte kan tänka på säkerhet eller att ta skydd, räven blir totalt blockerad.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
0

#13 usch då, skönt att denna stackare snart slipper lida då =(

Persifone
0

Va bra att du ringde! Stackars räven 😕

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Blue_Lugia]
0

Tänkte också på skabb när du skrev symptomen, var nog säkert skönt för räven att somna in nu. :(

marathos
0

TS, bra att du ringde!