Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurskydd-i-andra-länder
Läst 1782 ggr
Persifone
2

Får i australien

Länk till artikel med filmklipp och bilder.

Varning för mycket starka bilder!

"Ullfår utsatta för grovt våld

En videofilm där får blir utsatta för grovt våld av fårklippare har fördömts av Australiens jordbruksminister. Videon visar att fårklipparna riktar knytnävsslag mot fårens ansikten, slår dem med verktyg och lyfter upp djuren för att kasta dem mot golvet.

Övergreppen filmades av hemliga utredare som arbetade på uppdrag av djurrättsorganisationen Peta mellan oktober 2013 och februari 2014 vid 19 olika platser i Australien, enligt Peta.

Jordbruksministern Barnaby Joyce kallade fårklipparnas uppträdande "grymt", men ville ha mer information om hur filmerna gjorts.

Australiens boskapsexport till både Egypten och Indonesien har tidigare avbrutits med anledning av misstankar om grym behandling."

Och ja, jag vet att det är PeTA som står bakom filmerna.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Marr
3

Det är bedrövligt och skit samma om det är PETA som står för filmerna. Australiensarna exporterar ju till hela världen bara genom ullproduktionen och så ska vi alla vara delaktiga i detta djurplågeri.

Bra att det kommer fram & uppmärksammas. Det här är inte ok!😡

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

redstaryena
3

Att behandla djur på detta sätt och ändå kalla sig människa är för mig en gåta. Jag mår illa . Och som redan sagts, det är bra att det uppmärksammas. Allt info om sånt vi kan påverka, att djur kanske kan få det bättre, ska ut i ljuset. Lite förvånande att Egypten och Indonesien har den policyn (med tanke på deras egna djur skydd) men det är ju bra i vilket fall såklart :-)

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Cragan
1

#1 jo det är bra att det kommer fram och kan åtgärdas men inte skit samma vem som står för filmerna då vissa har en förmåga att vinkla det som att det är normen (händer på tok för ofta att missförhållanden får gå utan åtgärd men det är ett större problem än bara djurskydd som gör att problemen uppstår)

#2 är inte egypten och indonesien som avbrutit leveranserna utan australien som förbjudit export av levande djur till dessa länder

redstaryena
1

#3 Var för snabb där med att skriva. Reflekterade inte förrän nu "export/import=viss skillnad" :-D Hur som helst är det konstigt det med, fast på andra hållet :-)

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.