Anmäla?
Jag har en nära släkting som håller sin katt instängd på sin toa, dygnet runt, utan att den har möjlighet att lämna toan. Katten ha, så vitt jag vet, tillgång till toa, mat och vatten där inne. Är det verkligen rätt att hon får hålla sin katt instängd på det sättet? Toan är liten och hon har haft katten i flera år. Någon gång har katten även suttit kopplad under handfatet.
Samt har hon en hund som ALLTID ska ligga ned. Hunden får inte titta på någon eller kliva upp av någon anledning. Hennes ursäkter brukar vara (till både katten och hunden) att dom hårar ned och därför får dom inte vara uppe och gå. Det är en av många ursäkter som vi fått höra. Sen har hunden problem med att dricka vatten, den vill alltid göra det vilket resulterar i att hon kissar inne. Är det någon form av stress eller är det kanske något fel på blåsan? Borde inte det kollas upp?
Det mest akuta är såklart katten. Min släkting är allergisk mot djur men säljer ändå inte iväg varken hund eller katt. Jag mår dåligt över att veta om att katten sitter i badrummet.
Är det något att anmäla eller är det fullt lagligt att hålla katten instängd i ett badrum? är det även fullt lagligt att inte låta hunden röra sig inne?
Hunden är import, finns det någon särskild lag när det gäller importhundar?
Glömde även säga att toan inte har något fönster utan det enda ljuset katten får är från lampan i taket.
du borde kunna anmäla detta ja, det är inte menat att en katt ska vara inlåst i ett litet rum utan stimulans - samma med hunden.
Kan man ringa och anmäla anonymt eller kan släktingen på något sätt få reda på vem som anmält?
Nej det är olagligt att ha katten inlåst på toa. Hade anmält.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
man kan anmäla anonymt men det har inte like bra genomslags kraft vad jag vet -
#5 Varför skulle det inte ha det? Anmälan som anmälan?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker det om inte något är riktigt fel att göra så och JAG tycker det är djurplågeri så sätt… Vet dock inte om någon lag eller så säger att man får ha katter instängda så men jag tycker det låter konstigt om man skulle få det :/
Tycker också det är riktigt konstigt och fel att ha djur som får vara instängda eller som hunden, bara för dom hårar ner… Varför ens ha djur överhuvudtaget då? Är man så inne på att ha djur kan man ju skaffa allergi vänliga tycker jag. Eller typ fisk osv.
Mina åsikter iaf :)
You can't make a rainbow without a little rain
Det där låter horribelt. Jag blir verkligen ledsen när jag läser detta.
Om hunden dricker hela tiden kan den ha diabetes. Eller nån annan sjukdom som borde kollas upp.
Det är självklart att katter inte ska hållas på det där sättet. Den måste ju få röra på sig!
Vad säger ditt samvete - tycker du att du borde göra nåt åt situationen? I så fall kan du kontakta kommunens miljökontor.
Det är vad jag fått veta, troligen för att om man anmäler som person finns det någon man kan ta som vittne tex.
Kan inte svara mer på det, jag hade ett liknande problem med en granne och det var det som sades till mig då :)
Men snälla nån hur kan någon behandla sina djur på det sättet? Jag tycker att du genast ska anmäla din släkting hur hemskt det än må låta. Det är två liv som säkert inte är särskilt lyckliga. De kan helt enkelt inte leva med en sådan person. Tycker hon ens om djuren? Gosar hon nåt med katten eller hårar den bara då eller?!! Dummaste jag hört att hon har sådana konstiga tankar om hur djur ska hållas. Jag kan inte för mitt liv förstå hur en sån person "tänker" om hon ens gör det.
Snälla anmäl denna människa så att djuren får en chans till ett bättre liv. Du kanske även kan skaffa fotobevis eller till och med spela in då hon säger det här med att katten hårar och måste vara i badrummet. Man vill ju inte att hon får det att se ut som om allt är bra när någon kommer och inspekterar.
Du kan anmäla anonymt. Eftersom inga argument tycks bita på släktingen, så är det nog det bästa du kan göra.
Djuren har det inte bra på det där sättet!
Bra att du engagerar dig!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Usch, varför har hon ens djur om hon inte vill märka dem? Vad kan det rimligtvis finnas för anledning att ha en katt, om man ändå inte vill ha sällskap av den?
Får hunden åtminstone ordentliga promenader? En hund ska ju enligt lag ha tillgång till vatten dygnet runt, så att hindra hunden från att dricka tycker jag också att du ska anmäla, beroende på hur mycket hon hindrar hunden.
Men ingenting av det du berättar låter särskilt bra, och jag tycker synd om djuren. Jag tycker absolut att du ska anmäla, men framförallt tala med din släkting, försök övertala henne att göra sig av med djuren.
Jag vill absolut anmäla henne, inget snack om saken. Ska till och börja med åka dit och hälsa på min syster som bor med henne för att få en chans att "snoop around" utan att hon märker något.
Ska nog även passa på att spela in när jag frågar henne om varför katten är inne på toan, tackar för det tipset!
Ska se till att min syster "vittnar" om hur djuren har det också. Oavsett hur jobbigt det blir för henne. Hon är den som vet mest hur det är där hemma.
Hunden får promenader och vatten någon gång om dagen men inte fri tillgång. Katten har, vad jag vet, aldrig fått vara utanför toan. Jag får ont i magen att veta att djuren har det som dom har det!
min syster är dock orolig då hon är rädd att få all skuld och därmed måste flytta. Vi bor i en ort, tyvärr, där det inte finns mycket val för henne om vars hon ska bo då det är alldeles för dyrt. Jag förstår henne men samtidigt vill jag inte att djuren ska behöva lida så dom gör nu. Har till och med sagt att jag kan ta över djuren om det behövs men släktingen vill absolut inte lämna ifrån sig djuren.
#13 jag är ganska säker på att det är olagligt att spela in utan att personen som spelas in vet om det.
Jag är inte helt hundra men kolla upp det först. Både för att du kan råka illa ut och för att det kan hända att det inte räknas som bevis om det är olagligt (det senare vet jag inte heller men jag kan tänka mig det)
l'm back
#14 Sant! Det tänkte jag inte alls på, såklart man inte får spela in hur som helst. Tänkte mig inte alls för där innan jag skrev.
#14 Åh det tänkte jag inte på. Så bra att du berättade det. Men får man inte ta foton då? Anonym kanske kan säga att hon väldigt gärna vill ta en bild av katten? Då vet ju släktingen om det också. Det är bra du tar med din syster också så att det finns fler vittnen. Bra tänkt!
#14 Så vitt jag vet beror det på om man själv deltar i samtalet eller inte. Se exempelvis http://lawline.se/answers/6900 och hänvisningen där till Brottsbalken 4 kap 9a§.
Edit: Det kanske lät lite skarpt. Inte alls menat så 🙂.
Medarbetare - Halloween.ifokus
#17 ok men jag var som sagt inte helt säker, därför bad jag h*n kolla upp det först.
#16 kanske skulle det funka om du frågade, tex om du fick ta kort på katten.
l'm back
Om man inte tål att djur hårar ner lite grann och är allergisk ska man nog inte ha djur överhuvudtaget, en katt ska inte sitta i ett litet badrum i koppel!! Prata med släktingen först och om det inte leder någonstans så tycker jag du skall anmäla
Säkert kommer det att gå ut över din syster. Nu hade jag personligen hellre bott ute, än att bo med en sån människa. Hade mått alldeles för dåligt av att se det varje dag. Och vill inte förolämpa dig eller din släkting men personen verkar inte helt normal eller frisk som håller djur på detta sätt. Ring länsstyrelsen (kan hända att du får ligga på dom) För åker dom hem där,blir din släkting skyldig att ändra djurens tillvaro. Dessutom brukar dom då göra återbesök. Lyckas till
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Finns det möjlighet för din syster att bo hos dig om det skulle krisa och släktingen blir så sur att hon slänger ut henne? Hoppas verkligen det för djuren ska absolut inte behöva ha det så.
Tyvärr inte då vi redan bor trångt. Men jag ska se vad jag kan göra. Finns eventuellt en annan släkting som är beredd att anmäla, och inte vara anonym, utan ta "tjuren vid hornen" så att säga.
Fick höra av min syster idag att hon blev väckt tre inatt av att släktingens dotter grät. Det visade sig att hon spytt och därför blivit ledsen. Släktingen, som då är barnets mamma, blev stressad och började skrika på hunden som nyfiket klivit upp för att se vad som egentligen hände. Hon skrek på hunden att "ligga ner och hålla käften" utan att hunden i fråga egentligen gjort något annat än att titta vad som hände mitt i natten.
Blev djupt ledsen över att höra det från min syster och hon själv brukar ta ut hunden på långa promenader, ibland komma till mig där hunden får göra som den vill. Gå så mycket den vill och det finns ingen snällare hund än denna dam. Hon gör aldrig ett ont ting ändå tvingas hon ligga ner hela dagarna i hemmet..
Det här ska få ett slut för inget djur förtjänar att behandlas så som dom behandlas av vår släkting. Önskade att jag till och med kunde ta över både hund och katt från henne..
Fy så hemskt det låter. Hunden ville ju säkert bara se till hur det var med flickan. Fattar inte hur hon kan tycka att det är okej. Åh så bra att en annan släkting kan säga till då, så behöver inte din syster oroa sig för problem förhoppningsvis. Så skönt att höra att hunden får ha det bättre när den är med er iallafall. Men helst ska den ju alltid få ha det så givetvis.
Man kan ju fråga om man kan få ta över djuren? Släktingen kanske kan säga till om att du kan ta över djuren? Vem vet det kanske du får? Det vore ju en lättnad för de som säkert kommer och hämtar djuren att dom med en gång har någonstans att ta vägen.
Barn väljer inte sina föräldrar och djur väljer inte sina människor. Och det är dom som är mest försvarslösa i samhället och när andra brister, måste vi som har möjlighet att göra skillnad,verkligen försöka göra det! Det är såklart inte alltid kul och kan bli direkt obehagligt. Men har du agerat med andras (människa eller djur) bästa i intresse och för att de inte kan föra sin egen talan, då har man inget att be om ursäkt för. Om du har detta med dig hela tiden, kan det kanske bli lättare att ta tag i saken. För tänk om den andra släktingen inte tar steget att anmäla då? Varför inte anmäla båda två? I vilket fall måste nåt göras. För när man väl ringt dit, är det ju inte så att dom åker dit på en gång. Nej, det kan ta månader eller veckor beroende på vem som får ärendet och hur mycket dom har att göra. Så vänta inte..och bättre att anmäla anonymt , än inte alls !
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Vet att det är svårt för din syster. Men jag hade konfronterat personen och visat min avsky för detta djurplågeri. Sen hade jag sagt om hon inte fixade nya hem för djuren NU, så hade det blivit mindre trevligt för personen, sen en anmälan. För djuren måste bort från detta hem NU!!! Människan ska inte ha djur!!!
Finns för många som väljer att blunda trots att man vet att djur och även barn inte har det bra. Var inte rädd för att blanda sig i, detta handlar om liv som inte kan tala för sig själv!!!
Har en i min ort som blev påkommen att inte ha den bästa vården för sin hund. Hunden kunde knappast gå, såg jätte hemsk ut, mager, tovig osv den var döende. En person som blev medveten om detta tog tag i det och hotade med anmälan om personen inte tog hunden till veterinär. Personen gjorde så, han "drog" in hunden på en presenning, det blev genast såklart en anmälan från veterinären som fick övertala personen att hunden måste avlivas.
Och det mest tragiska i detta är att detta pågått runt 10 år, dvs hundens hela liv mer eller mindre. Och praktiskt taget alla grannar var medvetna om detta, men de ville behålla grannsämjan 😮*faceplam*
Idioten har ny hund nu🤪Frågan är om grannarna skulle bry sig denna gång!