Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettjag-har-en-fråga
Läst 1403 ggr
[hamster-expert]
1

Etologi och djurskydds programmet

Hej! Jag har allid varit väldigt intresserad av djur och jag skulle verkligen vilja ha ett jobb där man jobbar med djur. Djur är verkligen mitt stora intresse i livet! Egentligen vill jag helst läsa till djurskuksköterska, men jag kommer nog inte kunna komma in på det. Jag tror jag kan komma in på etologi och djurskydddsprogrammet på SLU. Jag tror att minsta intagningspoängen var 21, 2 förra året. Om man har 2,5 meritpoäng, vilka betyg behöver man då ha? Måste man ha alla MVG/A? Har hört att intagningpoängen lär bli lägre för de som får A-E för att färre får A än som fick MVG. Vet ni något om det?

Är det ens möjligt att få jobb efter det etologi och djurskyddsprogrammet? Jag vill helst ha stor chans det. Men jag har hört och sett på SLU att en del inte fått jobb efter det. Vad kan man bli mer förutom djurskydddsinspektör? Är det möjligt att få vara med i projekt och forska om t.ex. djurbeteende? Finns det möjlighet att få doktorera, eller är det sällan folk kan få det? Jag har kollat upp vilka kurser de läser, och många av kurserna verkar verkligen vara jätte roliga/intressanta.

Jag går förresten i gymnasiet 1a året natur. Tycker mycket om biologin, men är dock inte så intresserad av något av de andra naturvetenskapliga ämnena, det är verkligen inget jag vill jobba med. Jag vill jobba med människor eller djur. Tycker förresten psykologi är väldigt intressant. Har någon förslag på ett annat program jag skulle kunna läsa eller yrke jag kan utbilda mig till? Förskollärare är också ett yrke jag tänkt på, efterrsom jag gillar barn och gärna skulle ha ett jobb som är ganska socialt också. Jag vill liksom inte sitta för mig själv i ett kontor hela dagarna. Men det känns synd att inte ha ett jobb som har med djur att göra när det verkligen är mitt stora intresse.

Jag behöver inte jobba praktiskt med djur, jag kan också t.ex. forska.

Lina Strindlund
0

Jag är också intresserad av EoD (Etologi och djurskyddsprogrammet) programmet, men skulle säga att det är mkt SVÅRARE att komma in på, än DjurSSK (djursjuksköterska). Jag kom in på djurssk, men kommer nog inte klara att nånsin komma in på EoD. Pga jag inte klarat kemi 2 eller matte 4. SUPERSVÅRT!  Däremot är det lugnt för mig med djurssk. 

Dock vet jag inte vad gränsen går på betygens samlade poäng, eller HP (högskoleprovet), men jag hade 1,4 på HP. Vilket inte är superhögt. Mina betyg var OK i gymnasiet (har läst lite på komvux också) alltså några  MVG , några VG, resten G. 

Varför vill du bli Djurssk? du borde försöka komma in på det du HELST vill, och djurssk. är en mer tydlig yrkestitel. 

OBS! DjurSSK är mine gen förkortning…hihi

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.