Rädda en nyckelpiga ?
När jag plockade upp min flyttlåda med julpynt från min källare så klättrade det upp en nyckelpiga! :) jag & killen tycker synd om den & vet inte hur vi ska göra för att den skall överleva. Har suttit och googlat på detta men inte funnit så jättemycket bra svar. Dem skall gå i ide över vintern ju. Dem äter bladlöss (men jag har inga blommor som har löss). Vad tycker ni man skall göra? Vore ju trevligt om man kunde göra något än att den bara dör.
Jag vet tyvärr inte egentligen hur man kan hjälpa nyckelpigan. De är väl små rovdjur och det är nog svårt för de utan bladlöss. Jag har ett par flugor inne, som verkar klara sig skapligt bra på mogen frukt och brödsmulor. Men det är ju helt olika arter, flugor klarar sig nog lättare på vad som finns tillgängligt.
Jag vet ju inte om flugorna kommer att överleva vintern. Det känns som att det borde bli svårt och jag blir förvånad om de finns kvar i vår. Men de får vara och surra runt, så får vi se.
Kanske kan pigan dricka lite sockerlösning för energi. Det brukar man väl ge uttröttade insekter tror jag. Men lägg då bara en droppe så hon inte drunknar i det. Önskar jag kunde hjälpa till mer. Lycka till med lilla nyckelpigan.
Tack för Infon :) Vi lade pigan i en stor burk & la i lite grenar med massa barr från julgranen, löv & ngn droppe vatten. Nyckelpigan klättrar runt & har sig. Tänkte att granen möjligtvis har något den kan äta då den nyligen var ute i naturen. Vi får se om den klarar sig! Lycka till med flugorna :))
If Not You, Who? If Not Now, When?