Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: lantbruksdjur
Läst 4327 ggr
Lina Strindlund
0

Bjärred fågel = djurvänligt?

Jag äter aldrig kyckling, men har bekanta som gör det. 

Min faster ville gärna veta vilken kyckling som är "djurvänlig", hon hade sett bjärreds, så ville veta säkert att den var bra. 

Nån som vet hur de kycklingarna har det? Får de gå ute? Är de skadefria? Tveksamt om någon kött-kyckling har ett bra liv, men jämförelsevis menar vi.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Mantissa
5

Sök kontakt med någon med hobbyhöns. De får alltid fler tuppkycklingar än vad de kan behålla. Tyvärr hittar du knappast något etiskt försvarbart kycklingkött i butikerna.

Lina Strindlund
0

sant! Du menar att de kan slakta sina tuppar när de är unga istället för när de är bäbisar? Som normalt sker i ägg-industrin, och de flesta har ju häns för att få ägg. Smart! tack.

Cragan
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sök en bild på frigående industrihöns sen kan du jämföra deras utrymme mot bilden på hönsen jag skicka med i inlägget, är mina egna höns bilden tagen i sommras.
men förstår också varför dom som lever på det inte kan ha som vi med bara ett par höns då folk inte gärna vill ge mer än 20-40kr för en hel kyckling  mina kostar mig mer än så i mat bara innan dom når slaktvikt.  ska man sälja höns som haft det lika fritt som hobby höns i affären så skulle en 1,2kg kyckling lätt kosta 100-150kr

välkommen in att fråga på höns iFokus btw om du vill hitta nån i närheten som kan ha överskott o sälja

NinjaKakan
0

Är det Bjärred som har majskycklingar? Eller jag blandar ihop det nu ? För då är det antagligen där jag varit och kollat för något år sen.

Lina Strindlund
0

det här är deras hemsida: javascript:nicTemp();

Jag tycker ett LIV skulle vara värt MINST 150 kr! Men tyvärr inser inte många det…😢

NinjaKakan
1

#5 den där hemsidan fungerar inte :(

Lina Strindlund
0

NinjaKakan
1

Jag har varit på ett av deras ställen. Och jämfört med dom andra jag varit på så har dom det bra! Inge preparat för att dom ska växa och går inomhus på ett stort ställe. Så jämförelsevis med andra kycklingar har dom det bra. Sen hade jag gärna sett dom gå ute men dom förklarade sist att det hade med bakterier att göra. Kommer dock inte ihåg vad för några.

Lina Strindlund
0

#8 Ah, tack för info! Bra att du besökt och fått se med egna ögon. och näsa! hur var luften därinne? det kan bli hemskt dammigt och äckligt med mkt fåglar. Ja bakterierisken är väl större ute, men ändå vill  man väl gå ut ibland även om man är en kyckling född inomhus.

NinjaKakan
1

Den var bra. Jag är är allergiker mot damm och jag märkte inget. Det luktade fräsch och inte alls speciellt mycket damm.

Lina Strindlund
0

Det lät fint :) Ska hälsa min faster det. Hon som fortfarande äter kyckling ibland, men väldigt sällan. Och hon äter mkt mer veganskt i allmänhet numera. Hon har också astma så då undviker hon ju mjölkprodukter. :D

[Wraith]
2

Synd att det inte står något om hur de (bjärefågel) slaktar dem, såg ingen info om det.

All heder till ett bra (även om det är kort) liv, men om sista timmarna är skräck, smärta osv då betyder det inte mycket.

Sen att skylla på bakterier för att ge en orsak till nekad utevistelse är bara det konstigt och etiskt fel. Man kan ju undra hur de tänker ang. sol och frisk luft, det måste ju göra underverk för köttet iaf dvs om de nu fick det.

Tråkigt om dessa anses som en av de bättre producenterna av kyckling.

[_hsleiufhbtv]
1

Bjärred har ok djurhållning. Absolut inte försvarbart, men helt okej jämfört med andra kycklingproducenter.

Lina Strindlund
1

Nej självklart är det hemskt att kycklingar ska slaktas så unga (de är ju bara barn) och ätas upp. Men så länge folk äter kyckling så vill man ju att de väljer de som lever det bästa livet. 

Vill också säga att min faster börjat äta jättemycket veganskt! OCh det var hon som började med havremjölk, dadlar och fikon, innan jag började med sånt. Så hon är medveten och bryr sig!