Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjur-och-lagen
Läst 1219 ggr
[_hsleiufhbtv]
4

Hopplös länsstyrelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, ursäkta den tråkiga rubriken men så är det. I veckan har jag haft mailkontakt med LST för att begära ut handlingarna som kommer från fallet med djuraffären som vanvårdade sina djur osv (läs mer om det här). Men så blev det inte. Jag fick svaret att de inte kunde hitta några handlingar från det fallet över huvud taget, inte ens något som var sekretessbelagt. Jag ifrågasatte detta, och då kontrollerade han som jag hade mailkontakt med om dom verkligen fått in min anmälan. Och mycket riktigt, det hade dom.

I min anmälan som skedde i början av sommaren, hade jag bifogat både film och bilder, men ändå hade dom inte gått ut på en kontroll? Tycker det är fruktansvärt att inte kontrollera ett sådant ställe, när bevisen fanns klara och tydliga. Jag har självklart bett LST om ett svar om hur de från och med nu kommer hantera detta, men något svar har inte kommit, så jag hoppas det kommer på måndag.

Vad anser ni om detta?

På bilden är det lille Glimt, numera kallad Lennart. Han har blivit en riktigt myskille som älskar mat.

Lena
4

Det var märkligt! Här borde vara skäl för en JO-anmälan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jossan84
2

Vilken län är det? När gjorde du anmälan?

Jag gjorde praktik på LST i Sthlm sommaren 2011 och det var så mkt anmälningar och så lite personal att man var tvungen att prioritera bort fall som då fick vänta till hösten eller där man bara skickade ett brev för att uppmärksamma om anmälan (som en varning). Sorgligt men sant. Det handlar om hur mkt av statens pengar som tillsätts.

Nu vet jag inte vad din anmälan handlade om, men de allvarligaste fallen var ju de man prioriterade och åkte ut på.

[_hsleiufhbtv]
2

#1 Hm, att jo-anmäla har jag inte tänkt på!

#2 Skåne län. Anmälan gjordes i juni ungefär, om jag inte minns tokigt.
Jo det förstår jag, men när det finns film och så, som bevittnar om hur djuren faktiskt har det, borde dom väl agera kan man tycka 😕

carlas
6

#3 ja det kan man verkligen tycka. Gör det, JO-anmäl! Det handlar ju inte "endast" om att man inte haft resurser att kontrollera, utan att hela ärendet dribblats bort, "inte fanns" - förrän TS ifrågasatte. Och då fanns det igen. Fastän fortsatt obehandlat.

HellviHumle
3

Ännu en anledning till att folk bör tänka efter innan de anmäler. Alternativt ta reda på vad som gäller, alternativt inte okynnesanmäla.
Okynnesanmälningar skulle bestraffas på ett eller annat sätt då de är ett slöseri med ekonomiska resurser, personella resurser och djurägarens mående! 

HH

Silvestris
1

Tyvärr är det få Länsstyrelser som har tillräckligt med personal för att utreda alla ärenden.

HellviHumle
2

Det finns nog tillräckligt med personal om de slipper en massa onödiga utryckningar.

HH

Silvestris
5

Det tvivlar jag på. När Alliansen tog över försvann resurser motsvarande 10 heltidstjänster bara i Västra Götaland. Ser knappast bättre ut i resten av landet.