Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurskydd
Läst 1391 ggr
[Emma--]
0

Bottenmaterial

Något jag ser blir mer och mer vanligt är att inte använda något bottenmaterial i burar och istället använda fleece eller mattor. 

Eller för den delen ha djuren fritt i hemmet med exempelvis bara en toalåda att gå på. 

Det naturliga är ju inte alltid det bästa förstås, men funderar när gränsen börjar gå för att man tar bort möjligheter för djuren att använda sig av sina instinkter. 

T.ex djur som har en instinkt att gräva. 

Vad anser ni?

Fridaaaa
1

På vissa djur får man inte ha fleece eller matta i hela buren, för marsvin är det så.

Jag tycker det luktar så himla snabbt.
Och ska man ha det till t.ex kaniner måste man ha grävmöjlighet till dem på annat vis, t.ex en låda med jord eller liknande.

Nej jag gillar inte idéen att ha det i hela burarna på vissa djur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
3

Tja.. har man tex en kanin med en innebur så tycker jag att det räcker att ha spån/halm i buren även om kaninen får springa i hela rummet. Hellre det än att stänga in den i buren hela tiden.

Sen vet jag knappt om jag vågar erkänna det, men en av mina avelshanar har haft bart burgolv sista tiden. Han använder toalåda och hade puttat bort halmen till andra änden så att större delen av hans 2.5 meters bur var bar. Jag tänkte inte mer på det. Men igår såg jag att han fått trycksår på baktassarna, så nu är det slut med naket golv för honom. Lade så klart  in några decimeter halm över hela burgolvet och såg över tassar och även checkade klorna. Det var inte så stort ännu, men hade kunat bli värre.

Det jag vill få fram med detta är att det inte bara är grävmöjligheter man får tänka på, utan även djurens hälsa och skaderisk. Han tassar var rena, buren fräsch och han hade ju två hörn med halm där han kunde gräva eller stöka runt, men trägolvet var helt enkelt för stumt för hans fötter när han hoppade runt där inne.

Om de mår bra i tassar osv annars ser jag dock inget fel i att de baa har grävmöjlighet och strö på en viss del. Förutom toalådan för den vill man ju inte gräva i. Sen kan de ju gräva och stöka in sig i fleece filtar också om de ligger lösa på golvet, så jag tror att det kan funka som substitut.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Emma--]
0

Tror ju säkert det går att ersätta. Jag har ju innekatter så för mig är det inte främmande att ersätta med sånt som inte är "naturligt". 
Personligen känner jag att även om man har material i buren så tror jag det kan vara bra att ha ännu fler möjligheter i eller utanför buren där dom kan gräva. Oftast utanför kanske, då burar sällan har den platsen.

#2 Ja skaderisken är ju också något att tänka på.