Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 2559 ggr
DivinA
2

Ville adoptera katt

Min kompis vill adoptera en katt men fick veta att katthemmet han vill adoptera ifrån bara ger ifrån sig dem två och två… Han kan ju bara ta en. Förstår tanken bakom det hela men det är väl bättre att hitta hem åt åtminstone EN av katterna än att han ska gå och köpa en unge?

Lorita
0

Även katter är flockdjur

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

DivinA
0

Nu skaffar han en kattunge istället. Trist!

Silvestris
9

#1 Det är ju det de inte är.

Persifone
0

Låter jättetråkigt att de inte ville sälja endast en katt, men så är det väl inte på alla katthem?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

DivinA
3

Alla han har ringt. Sa till honom att ta en omplaceringskatt från en privatannonsör på blocket istället…

[Emma--]
5

Som jag sa inne på katter så har dom väl antagligen gjort bedömningen att dom katterna trivs bra med en kattkompis. 

Det man kan göra är då att leta efter en vuxen omplacering som trivs bäst själv. Tycker man ser det lite då och då. 

Risken finns ju att kattungen han skaffar kanske inte trivs jättebra själv och då hamnar han ändå i sitsen där han kanske måste skaffa en till katt.

Tycker det är bra att katthem gör så när katterna ändå visar sig trivas med en kompis 🙂

DivinA
2

Ja jag hoppas att de gör de valen baserade på hur katterna individuellt är och inte på nån konstig policy bara…

[Nightcat]
7

#1 Katter är solitära djur inte flockdjur i grund och botten.

ivanhoe81
1

katter är flockdjur, jag hade en enda först men han blev tokig och vägrade hålla på med något, nu har jag 2st och de trovs så bra ihop och det går inte skilja dem åt
sedan om man kollar på ett annat kattdjur så är lejonen i en stor flock etc

[Emma--]
3

dagens tamkatter är ju då inte solitära längre känns det som. Inte som jag själv tolkar solitär i alla fall.

[Nightcat]
4

#9 Lejon är ett undantag. Katter, Tigrar, Serval, geparder, leoparder, puma, de flesta kattdjur är solitära djur. Att en del katter kan trivas ihop är en helt annan grej. I och med vårt sätt att avla så accepterar de flesta katter andra katter. Men påstå att katter är flockdjur är helt barockt. Tycker du ska sätta dig och läsa några böcker om katter. 

http://jinge.se/katter/den-solitara-katten-ii.htm I den här länken finns mycket bra tips på läsbart material.

Lorita
1

#3 dom är flockdjur och mår bäst om man har flera

[Mustangcab]
4

Nej katter är inga flockdjur i ordets bemärkelse. Hundar är det däremot. Lyssna på Susanne Hellman Holmström. Att man sen kan ha flera kastrede katter  tillsammans är en helt annan sak.

indra-bus
4

13 Precis.

De kan trivas med sällskap ja

Om tex, en ute katt får bättre mat hos grannen flyttar den mer än hjärna dit. 

Om en kattägare flyttar har många katter "gått hem" dit de bodde förut så gör inte flock djur.

Två katter från samma hem går inte ut o samarbetar när de jagar möss tex.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
5

De flesta katter trivs med annat kattsällskap. Jag personligen kommer aldrig bara ha 1 katt, om det inte är en katt som absolut inte accepterar andra katter.
Så vill han bara ha 1 katt, bör han skaffa en katt som inte accepterar andra katter 🙂

Katter får ut så mycket av varandra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
3

# 9 Lejonet är de ENDA av väldens 40 kattarter som lever i flock.

Lorita
4

Även om dom inte jagar i flock så är dom sociala i flock och för mig räcker det till att man minst ska ha två tycken

Magi-cat
5

Det låter lite märkligt att man bara vill ge ut TVÅ katter i taget?

Som jag ser det är det ju bättre att man kan ta emot EN katt, och gör det, än avstår och inte tar någon?

Jag tror att EN katt kan ha ett utmärkt bra liv i en familj som älskar den. En del katter gillar kattsällskap, andra gör det inte.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lorita
2

#18 jag har hämtat väldigt många ensamlevande familjekatter som visat stress och när som kommer hit och får fler kompisar blir lugna och slutar med sina olater.

indra-bus
4

#19 Så kan de säkert vara. Men tvärt om oxå. Men de är inte flock djur för de.

Sen kanske du har bättre mat😉

[Emma--]
5

Tror ju katthemmen blir rätt bra på att bedöma vilka som faktiskt mår bra av att få flytta med en kattkompis och vilka som kanske trivs själva. Då vore det ju ganska fel att skicka iväg en katt som dom vet trivs bra med sällskap?

#14 Hört om två katter som tog död på en räv tillsammans. 😛

DivinA
1

#21 haha teamwork ;) Jo de bör utgå från individuella behov tycker jag också

[Emma--]
1

#22 Haha jo. Det var inte små katter heller.. ;P

Jo det borde dom.

Magi-cat
2

Jo, en del katter mår säkert bra av att omplaceras tillsammans med en etablerad kattkompis. Men frågan gällde väl att kräva att man tar två katter?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DivinA
1
Silvestris
8

Att katter är sociala betyder inte att de är flockdjur och det är skrämmande att ens en person på ett kattforum påstår att katten är ett flockdjur.

Lorita
3

#26 dom ska inte vara ensamma dom behöver andra katter för att må bra, kala det vad du vill men jag tycker det är bra att som kräver en katt till

[Mustangcab]
1

# 27 Tror att du ska lita på vad # 26 säger. Hen vet nämligen vad hen talar om😃

Lorita
2

#28 där har vi delad mening om

[Nightcat]
2

#29 Att du har en privat åsikt respekterar jag, men du kan ju inte bara hitta på rakt upp och ner att katter är flockdjur.

[Emma--]
2

Flockdjur är inte rätt ord. Det finns katter som kan vara ensamma också. Sen får man ha sin åsikt att katter kan få ut mycket av varandra.

indra-bus
0

O vill vara ensamma.

Cahira
3

För att domesticera katten misstänker jag att människan avlade på just de individer som ville ha sällskap och var sällskapliga, så tamkatten kan mycket väl vara flockdjur som lejonet pga aveln så de skulle acceptera att bo med en familj tex. 

Jag ser om och om igen hur katter är lyckligare om de har minst en kompis. Visst finns det individer som inte kommer överrens, självklart, men i överlag är katter lyckligare med en kompis.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

indra-bus
3

De är inte flock djur.

Bara för att de är sällskapliga.

Finns inget sådant beteende  hos katten. En flock samarbetar de har olika uppgifter de har en ledare som styr flocken.

I en flock finns herarki ledaren sover på bästa platsen äter först osv. 

Besök en kennel o titta på hur en hund flock biter sig. Så får ni se skilnaden.

Cahira
1

Kom ut hit och se våra katters hiearki. Vi har en kung och en drottning och en hel skala från alfa till omega.

[Mustangcab]
1

Nej katter är solitära djur som har ett revir. Är de kastrarde så kan de acceptera andra katter men inte annars. Han ni  aldrig hört eller sett ett kattslagsmål där det finns okastrerade katter?

# 29 Hen är utbildad i  detta så det är därför som du bör kunna förstå att hen har rätt. Det är som att säga till en domare att denne inte kan lagen. Gå och lyssna på Suanne Hellsman Holmström eller läs någon av hennes böcker.

indra-bus
2

Vilka olika uppgifter har de då? Vem vaktar vem vallar. Vem leder jakten vem driver vid jakt.

Om de ringer på dörren jamar katterna då? För att varna flocken att någon närmar sig deras revir . Springer de ändra kattererna dit för att kolla läger o för att hjälpa till vid konflikt.

Hur visar de sin herarki?

Silvestris
4

Katten är "självdomesticerad" dvs. människan har inte aktivt domesticerat katten. Det råder faktiskt delade meningar om huskatter bör betraktas som helt domesticerade eftersom de i stor omfattning fortfarande sköter avelsbiten själv. Det finns biologer som är av åsikten att huskatten bör betraktas som semi-domesticerad och att endast raskatterna bör betraktas som helt domesticerade. Det handlar lite om vad man lägger in för kriterier i domesticeringstermen.

Men självklart är det så att katter som tolererar både människor och andra djur gynnas i vårt samhälle så tamkatten är betydligt mer social än sina vilda släktingar men det ändrar inte det faktum att katten beteendemässigt har sitt ursprung i solitärt leverne. Det avspeglas både i beteende och fysiologi (tex. i hur immunförsvaret är utvecklat).

Cahira
1

Deras uppgift är att hålla råttor borta från gården, och det syns vilka som är högre rank än de andra. Vi har en hona som är drottning på gården, hon äter först och säger till på skarpen om någon skulle glömma bort det och de andra väntar snällt tills hon ätit, och omegan äter sist och håller alltid respektfullt avstånd från de andra. Men de har små vännergrupper och håller sig två och två och sover ihop, leker ihop, jagar ungefär samtidigt, äter samtidigt osv. 

Det bråkas inte ens då grannkatterna kommer hit, för de har etablerat deras rank med dom med. 

Jag bor inte i sverige, kan tilläggas, och vi har väldigt många råttor här som förstör väldigt mycket så katterna har en jätteviktig roll för oss. 

De har flera ställen att söka värme och skydd på, till och med ifrån varandra för att inte friktion ska skapas och de ska skyddas från väder och vind och följer ofta med oss runt medans vi gör våra sysslor och får mycket kärlek och näringsrik mat.

DivinA
2

https://www.google.se/search?q=cat+pack+animal&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&client=safari Katter är inte flockdjur. Kaniner är inte heller flockdjur, kaniner är kolonnidjur, om katter är solitära låter jag vara osagt. http://www.petmate.com/understanding-your-cats-social-nature-and-behavior

Vixxen
5

Skulle vilja kalla katter för solitärer i grupp!