Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettvilda-djur
Läst 5852 ggr
Forgetful
0

Etologi?

jag visste inte vart jag skulle fråga detta men tänkte väl mest på att när man säger etologi så tänker man ju på djurs beteende och då undrar jag om vi människor har någon sort överflödeshandling? X) om ni kan komma på någon? Hoppas jag valde rätt iFokus xD

//Forgetful

pehu
0

Etnologi är ju en typ av beteendevetenskap som gäller människor. Man försöker förklara människan som kulturell varelse och hur vi beter oss därefter

Forgetful
0

Ja men jag läser just nu etologi och undrar bara om någon kan komma på en överflödeshandling som vi människor gör x)

//Forgetful

pehu
0

Jag läser också etologi och här talas det om överslagshandling, måste vara samma sak om överflödeshandling? Något som jag faktiskt funderat över när det gäller överslagshandlingar på människor är om två "måsten" kommer i konflikt med varandra. Exempelvis du känner krav på dig att du måste plugga, och samtidigt känner du att du borde städa….dessa två "måsten" kommer i konflikt och du vet till slut inte vilket du ska prioritera så då gör du något helt annat. Som t.ex att gå ut på krogen :P

Forgetful
0

Det är inte samma sak x) det du pratar om stämmer med det jag menar är då motivationen är så pass hög att det inte ens behövs en nyckelretning för att du ska utföra handlingen eller rörelsen x)

//Forgetful

pehu
0

Då måste du förklara vad du menar med överflödeshandling…
Överslagshandling är iaf ett beteende som ett djur utför när det befinner sig i en konflinkt mellan att utföra två (eller fler) andra beteenden. Enligt den definitionen tycker jag mitt exempel stämmer rätt bra faktiskt.

pehu
0

Okej att gå på krogen kanske inte är en överslagshandling, det var ett dåligt exempel. Men att bita på naglarna!

Aviendha
0

#4 Menar du tex. sandbadande hos höns? Fjäderdräkten kan vara ren, lämpligt substrat kan saknas (yttre stimuli), men hönorna kan ändå utföra beteendet "sandbadande" för att deras motivation till att sandbada är så hög som den är?

Isf vet jag inte vad motsvarigheten skulle vara hos människor.. Måste nog fundera på den saken :)

pehu
0

Efter att ha googlat på överflödeshandling ser jag nu att det ju inte alls är samma sak som överslagshandling. När jag läste grundläggande etologi kallades det för tomgångshandling så det var därför jag snurrade ihop begreppen!

Kan onani vara en överflödeshandling (tomgångshandling)? I frånvaro av partner är den sexuella motivationen så stark att man fixar biffen själv. :P

pehu
0

#4 Ser nu också att du skrev att överflödeshandling inte är samma sak som överslagshandling där uppe, jag skyller på mosig plugghjärna ;)

Forgetful
0

Kul att ni försöker hjälpa iaf x) det är svårt att komma på en överflödeshandling som människan gör xD och ja det kallas också tomgångshandling :P men jag pratade iaf med min biologilärare med ett exempel som jag kom på på bussen xD En tjuvstart som inte är menad är ju en tomgångshandling/överflödeshandling, då motivationen till att vinna och börja springa är så hög att man kan börja springa innan ens skottet avlossats x) konstigt exempel men iaf :P

//Forgetful

Aviendha
0

Men en tjuvstart är ju inte "överflödig", den fyller ju ett syfte och härör snarare från en missbedömning än avsaknad av yttre stimuli. När du står på startlinjen så finns ju nästan alla stimuli som krävs (förutom startskottet) för att du ska springa så jag tycker att det är ett lite missvisande exempel. Men jag förstår tanken :)

Forgetful
0

Som sagt inte det bästa exemplet och lite konstigt men det är det närmsta jag kan komma på som en människa kan göra x) det behöver inte vara en missbedömning heller och en del kanske tjuvstartar med flit men nu menar jag då det inte är meningen x)

//Forgetful

Aviendha
0

Men om det inte är meningen att tjuvstarta så är det väl en missbedömning du gör? Du råkar springa iväg tidigare än det är tänkt..?

Forgetful
0

Det behöver inte vara en missbedömning enligt mig x) du väntar på nyckelretningen och visst du vet att den ska komma men du börjar springa för tidigt, men tänk såhär att om du har 100 människor och du säger "ett två…" hur många börjar springa om du inte säger tre över huvudtaget? Då kommer ju aldrig någon nyckelretning och jag ser det som det mest liknande tillfället hos människor som ens liknar överflödeshandling xD visst jag förstår hur du tänker och ja jag håller med men jag tycker nog ändå att det har liite med överflödeshandling att göra med :)

//Forgetful

Silvestris
2

Jag tror det är svårt att hitta exempel på tomgångshandlingar hos människor eftersom vi skapar vår egen miljö och sällan hålls ifrån att utöva starkt motiverade beteenden.

Exemplet med tjuvstart funkar inte eftersom tomgångshandlingar utlöses av beteenden vi är högt motiverade att utföra. Sådant vi är genetiskt programmerade att utföra (som t.ex. hönans sandbadning eller suggans bobyggande). Att tävla i löpning är inget genetiskt programmerat behov på det viset.

Exempel lär dock kunna finnas hos t.ex. insitutionaliserade människor (socialt isolerade barnhemsbarn som sitter och vaggar statiskt i sina spjälsängar?). En del autistiska barn utvecklar samma slags vaggande (vävning).

Jag har för mig att en del psykiskt sjuka människor kan sitta och plocka in mat som inte finns i munnen, det skulle kanske också kunna vara ett exempel.

Jag tror nyckeln är att vi inte förväntar oss att se tomgångshandlingar hos friska människor som lever under normala förhållanden eftersom vi styr vår tillvaro och kan få utlopp för våra starkt motiverade beteenden. Onani kanske kan falla under tomgångshandlingar som vi faktiskt förväntas se hos friska människor. Att reproducera sig är ju onekligen ett väldigt starkt motiverat beteende.

Forgetful
0

Ja det är väldigt svårt att hitta xO det med att autistiska barn vaggar har jag hört så det kan nog vara något :)

//Forgetful