Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 2386 ggr
madilicious
2011-08-14 22:08
0

Arg

Har ett problem eller ja inte jag egentligen utan mer jag vet inte vad jag ska göra.

Är bekant med en person och hans flickvän vi kan kalla honom A och henne B.

A och B skaffar massa djur allt från hund, katt till chinchillor. Sen tröttnar dem kommer med massa bortförklaringar och frågar alltid mig om jag kan ta hand om dem eller känner någon. Har försökt höra mig för och hjälpt dem omplacera och sagt att de ej ska skaffa fler djur och nej det skulle dem ju inte. Under ca 1 år har A haft 2 hundar i max 2 månader sen har han omplacerat dem. Nu har han och flickvännen skaffat ytterliggare en hund som ska omplaceras igen. Jag tycker så fruktansvärt synd om djuren och vet inte vad jag ska gölra. Samtidigt kan jag inte ta emot alla deras djur. Kan man inte anmäla dem eller något så de får djurförbud för dem ska verkligen inte ha djur dessa människorna?

arg..

om tråden ligger fel får någon Medarbetare gärna flytta den

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

Aviendha
2011-08-15 00:16
0

Jag förstår att du blir upprörd! Tyvärr finns det en hel del som inte tänker sig för alls när de skaffar djur och inte heller lär av sina misstag..

Hur är djurhållningen när de väl har djuren? Om du vill anmäla så vänder du dig till länsstyrelsen där de bor och pratar med en djurskyddshandläggare. Samtidigt så kommer man aldrig kunna göra ett nedslag och utdela djurförbud för att folk skaffar och omplacerar djur stup i ett, hur omoraliskt det än kan vara. Det skulle väl vara om det sker i sådan stor omfattning att det kan kallas för yrkesmässigt men det är ganska långsökt för de flesta privatpersoner… Det enda sättet att "komma åt" dem via djurskyddstillsynen är ju om själva hållningen inte följer lagstiftningen. För som sagt, som djurskyddshandläggare kan man inte skriva förelägganden om att upphöra att införskaffa och omplacera djur eftersom det inte finns något i lagtexterna som säger att man inte får skaffa och sälja sina djur.

Hur man ska få dem at ta sitt förnuft till fånga har jag ingen aning om alls, om det inte räcker med att försöka prata med dem så kanske det är ganska svårt :(

madilicious
2011-08-15 06:33
0

Hej! Tack för ditt svar, jag vet inte till 100% hur djurhållningen är tror djuren fåt mat och så men tror inte dem har riktig kunskap vad tex en chinchilla behöver utan de ger väl bara gnagarblandning vilket jag som har chinchillor vet är ganska fel men tror inte man kommer så långt med det. Kan tänka mig att inte hunden får tillräckligt med motion för alla hundar de har haft har varit väldigt feta :(

det värsta är att jag vet inte om jag ska hjälpa dem hitta ett bra hem åt hunden dem har nu eller inte. Det viktigaste var iaf pengarna för hunden för de poängterade det hela tiden

Sajtvärd på Camping

Aviendha
2011-08-15 13:38
0

Å andra sidan är det ju inte upp till oss civila att avgöra om djurhållningen håller måttet. Finns det fog för att tro att de inte har det bra så kan du alltid anmäla, och feta hundar är exempel på en sådan sak som en handläggare kan notera och ge nedslag för.

Det är inte ditt ansvar att fixa ett vettigt hem till deras nuvarande hund. Man skulle ju även kunna hoppas att de tänker till en extra gång inför nästa hundköp om det är svårt att omplacera denna, men det kanske är att hoppas för mycket. Men jag förstår verkligen att det är en jobbig sits för dig! Men du kan ju inte heller städa undan efter dem gång på gång :(

[Doglovers]
2011-08-16 14:29
0

Slå näven i bordet och tala om vad du tycker om deras djur affärer. Och förklara att du vägrar hjälpa dom en gång till. Blir dom sura är det väl ingen förlust, verkar det som. Det är synd om djuren.

Om djuren kostade en ansenlig summa skulle folk tänka sej för både en och två gånger innan dom införskaffade dom.

madilicious
2011-08-16 14:33
0

Ja jag blir så less.. nu fick dem tydligen hunden såld inte med min hjälp även om jag försökte hjälpa dem utan att tala om de för dem.. bryr mig om djuret men dem skiter jag i nu när hunden har hittat ett nytt förhoppningsvis bra hem där han får stanna ska jag ta itu med dessa människor. suck

Sajtvärd på Camping