LÄS LÄS LÄS!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
SNÄLLA NI …. H J Ä L P !! …till att föra vidare!
Nu har det hänt här i Rystad,Linköping. Tala om för hästfolk, stallgrannar o alla dom som bor runt om era hagar att de kan hålla koll på o vara uppmärksamma på att det rör sig någon/några i våra djurs hagar med kniv o skär dom MYCKET ILLA ! Framför allt hästar men även en liten kalv har blivit skuren.
Fattar inte att dom inte får tag på den eller dom som gör detta. Misstänker att den/dom har en stor erfarenhet med hästar
Jag och några andra hästtjejer med många hästår bakom oss misstänker att det används språng lina och eller bräms. Man gör inte en häst så illa utan att den reagerar. Så något hjälpmedel används absolut.
Åtminstone erfarennhet av större djur. Dock tror jag inte att ex brems använder, för vid sånna skador hjälper den inte ett skit och vem vill då bli översprungen?
De är antagligen en hästkunnig person och har nu fått reda på att de drogar hästarna innan de skär dom
När vårt område drabbades var det en häst som fick en yxa i skallen. Dom tror att förövaren lagt godis på marken som hästen började äta på och sen small det. Hästen överlevde tack och lov.
Brems och språnglinor. Jag har varit med om många parningar och stoet står blickstilla.
Men en parning och att bli sunderstucken är väll inte riktigt samma sak?
Stot blir paralyserat av smärta med bremset.

#10 Min märr har då aldrig blivit lugnare med brems, tvärtom!
Det är då märkligt att detta aldrig ska få ett slut? Detta hände i början på 90-talet med, både runt Göteborg och på High Chaparall i Småland..?? Går det sjuka beteendet i arv eller vad?? I de båda fall jag känner till blev ston uppskurna i slidvägg och innanlår, fruktansvärt! Och i båda fall märktes inget föränn dagen efter.
#12 Jag tror inte att det går i arv på det sättet ^^ Tyvärr är det väl snarare så att sjuka människor alltid kommer att existera och att fenomenet som sådant och det är inte heller något som är "nytt" för vår tid.
Paulina