Vad tycker ni?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12787209.ab
Artikel på Aftonbladet om en björn som bet en 12 åring då dem väckte björnen som låg i ide när dem åkte skidor över björnen. Nu ska den skjutas har det bestämmts.
Jag tycker inte den ska skjutas, björnen låg i ide när den blir störd och det var en olycka.Hade bjrnen helt oprovecerat gått till attack hade dte kanske varit en annan sak men nu var det ju inte så.
Vad tycker ni?
Helt fel att skjuta den stackaren. hade någon åkt på mig 3 gånger hade jag också blivit lack!
Hälsningar Malin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fel att skjuta den.

#1 Särskilt när man sover som bäst.
Som jag ser det är det ganska självklart att björnen tuggade på skidåkarna, med tanke på omständigheterna så är det en fullt naturlig respons. Tyvärr är det ju en risk vi måste leva med om vi ska ha stora rovdjur i skogarna.
Jag har ingen aning om avskjutningen ska ske "bara" för att den anföll människor, kanske är det så att den uppehåller sig på ett ställe som man anser gör att den faktiskt utgör fortsatt fara så det är därför sen ska skjutas? Björn är ju ingen bristvara i Härjedalen precis så det kanske gör att det är lättare att fatta ett sådant beslut?
Paulina

#4 Precis! Lever man där djur finns så får man inse riskerna och visa respekt för naturen.
Som jag fatatde ska den skjutas bara för att den anföll, stackars björn som ska straffas för sina instinkter.
Men nu ska den ju inte avlivas så frågan är det är fel att avliva den är knappast aktuell. Hade den däremot bedömts som farlig för människor hade det självklart varit ett rätt beslut.

#6 I artiken jag äste stod det att dne skulle skjutas.
Björnen är väckt för tidigt och en sådan björn är fruktansvärt farlig. Och det finns rätt lite mat för den som det är nu.
Även om olyckan var framme så kan fler åka med av bara farten. Vi får väl hoppas att det löser sej till det bästa.

#9 vad bra att dem tänkt till lite!
Såg just på aftonbladet att hon hade ungar också.
Hoppas verkligen björnen går tillbaka till sina ungar igen.

#11 Stackars björn! Ja, man får verkligen hoppas att hon inte överger dem små.
#12 såg idag att dom hade bestämt att skjuta björnungarna också och ev. andra björnar i området
att det ska ta så lång tid för dom att ta ett beslut hur man ska göra med björnungarna att dom ska hinna bli så dåliga att dom behöver avlivas 
#13 Dom skjuter inte små björnungar. Dom får en avlivnings spruta. Som andra djur får när dom är hos veterinären.
Det tragiska med alltihop tycker jag är att dom kan lägga ner miljoner på att flytta vargvalpar, men inte kunna rädda livet på 3 små björnungar. Myndigheterna borde skämmas. Orsa björnpark var villiga att ta hand om de små och dom hade med all sannorlikhet kunnat rädda dom.
Alla djur har väl samma värde