Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketthundar
Läst 5298 ggr
Ketang
0

Varför händer inget!?

Här har vi en knarkare som har en STOR hane som tydligen kan öppna ytterdörren själv. Dessutom släpper hon ut honom på uteplatsen där staketet är ca 40cm högt, så han kliver ju över det när han tröttnat på att vara där. Detta har resulterat i att jag har plockat upp hunden flera gånger och kört hunden till polisen. Det är väldigt många som sett hunden lös i samhället under det senaste 1½året. Många vet tyvärr vem ägaren är och går bara dit med hunden igen och anmäler inte. Djurskyddet har varit där efter ett flertal anmälningar, men hon knarkar ju som sagt så hon har ju inte koll på hunden.

Jag har nog varit i kontakt med polisen minst 10 gånger vid det här laget men dom kan inte göra något om inte hunden är agressiv eller skadad… Enligt djurskyddet kan dom i sin tur inget göra om inte hunden far riktigt illa ex om den är väldigt mager, blir slagen osv. Men säger både polis och djurskydd att det inte får gå till så här och att något måste göras, men ingen gör nåt!

Nu är det riktigt kallt här och hunden är ju ute titt som tätt även nattetid. Och jag kan ärligt säga att jag stulit hunden om jag hade vetat om någon långt här ifrån som velat ge den ett bra hem. Men det är ju olagligt…

Aviendha
0

Knivig situation! Som de säger så får de inte göra omhändertaganden hur som helst, och förelägganden från djurskyddsinspektören kan ju bara göras om man bryter mot något i djurskyddslagstiftningen, såtillvida hunden sköts som den ska, hålls som den ska, behandlas som den ska så och får tillsyn två gånger per dygn så..

Jag vet inte tillräckligt om den juridiska biten när det kommer till samhälls/sociala frågor men jag har svårt att tro att man kan göra så mycket om personen sköter sig i övrigt. Det är ju inte en bra situation, absolut inte men den är inte helt lätt att angripa från något håll heller som det tycks.

Jag vet inte alls vad man ska kunna göra faktiskt som privatperson, mer än att be personen låsa om sig så hunden inte kan komma ut för den kan ju skadas eller orsaka skada.

Ketang
0

Polisen har brutit sig in där och tagit hunden när hon lämnat den för att åka på semester i tre veckor! Men när hon kom hem fick hon tillbaka hunden igen. Hon lämnar den ensam när hon åker iväg över helger osv fortfarande, och polisen är hon henne flera gånger i månaden och ibland till och med flera gånger i veckan! Inte på grund av hunden då utan för knarkets skull om man nu kan säga så.

Banankaka320
0

Jag hade nog stulit hunden och gömt dem hemma tills människan gjorde en annons i affären och visade ordentligt intresse. Men jag hade nog haft väldigt svårt att lämna tillbaka hunden ändå …

Ketang
0

Mm, jag har ju två egna hundar och dessutom en liten dotter på 2½år och denna hund är STOR (Dogo Argentina ev blandras) som dessutom är stendöv. Jag vågar inte ha honom här hemma någon längre stund.

Ketang
0

Idag fick jag det underbara telefonsamtalet! Hunden är i dag hämtad och hon kommer inte att få den tillbaka!!!! Det lönar sig att anmäla, anmäla, anmäla… Det trodde jag aldrig Förvånad

Åh vad glad jag är nu! Hoppas hunden får ett bra hem och slipper avlivas.

Aviendha
0

Himla härligt!! Skrattande

ahlbergaren
0

åh vad bra! :)
nu fick jag lite hopp om min grannhund som är i ungefär samma situation..

fibrotant
0

Skrattande  hoppas hunden har det bra.det e inte klokt vad långt det ska behöva gå innan något händer.vad för människa kan behandla deras bästa vänn så.det borde vara mycket hårdare regler för illabehandlade djur.deras värde borde bli som oss människors.men det e bra att anmäla tveka aldrig.

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har jag inte sett hunden sen dess så jag TROR att den fått ett nytt hem eller är avlivad. Men jag pratade med en polis som sa att ägaren inte får plocka ut hunden MEN hon kan lika gärna skicka en kompis att "köpa" hunden så hon får tillbaka den. Sånt kollar dom tydligen inte och det gör mig SÅ förbannad!

Aviendha
0

#9 Visst är det trist att folk kan anlita bulvaner, men hur skulle man egentligen fullt ut kunna kontrollera att "köparen" inte köper åt någon annans vägnar? Vem som helst kan ju egentligen anlitas för den saken. Det är ju inte alltid det är så uppenbart att det är ex. sambon där partnern står utanför i busken och väntar :P

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men gösses låter inte vidare bra, det du tog dessutom upp i inlägg 2 börjar man fundera lite på vad polisen tänker med Förvånad Lämnar hunden själv i flera veckor himmel o pankaka o sen får hon tillbaka hunden bara så där …. Det skulle ju vart upperligt att de tagit hunden o satt den på nytt hem låter som en trevlig hund i sig o bör ju finnas hem där det gers aktervering mm. Lamt av djurskyddet o polisen de bhöver någ sammarbeta lite bättre på djurfronen.