Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurskydd
Läst 6284 ggr
apache
2011-01-04 17:36
0

Stackars kaniner (blocket)

Jag satt och tittade runt på blocket då jag hittade denna annons (se länk).
(om man nu inte får länka om annons i tråd kan jag pm:a länken istället).

Är det verkligen lagligt att ha så många kaniner i en liten bur?
Underlaget ser smutsigt ut och buren saknar sitthylla som de enligt lag måste ha.
Jag tycker iaf att det ser bedrövligt ut. Hur ska man göra för att hjälpa dem?

Länken:

http://www.blocket.se/stockholm/Kaniner__vita_29115275.htm?ca=11&w=1

CaithSith
2011-01-04 17:39
0

Det ser aldelens för litet ut Skrikandes Vet inte vad man kan göra åt det dock.. Anmäla?

Personen försöker ju iaf göra sig av med dem, man kan ju hoppas att h*n har tröttnat på kaniner och inte har några fler/skaffar några fler..

apache
2011-01-04 17:42
0

Man får hoppas… eller så är det någon låter sina kaniner para sig hejvilt.

[Emma--]
2011-01-04 19:40
0

Det där är på tok för litet. Finns även mer än en brist.

apache
2011-01-04 20:23
0

Finns det någon omplaceringsverksamhet som kan ta dem?

Jag kan hjälpa till att betala om någon skulle vilja ta dem. Jag mailade och frågade hur många kaniner h*n har.

Aviendha
2011-01-04 22:37
0

Tyvärr är detta ett otroligt vanligt problem, att man ser annonser som helt uppenbarligen innehåller saker som inte är helt okej, eller saker som tycks vara brott mot gällande lagstiftning. Man får ju hoppas att kaninerna satt i den buren temporärt för fotot, för som ni säger är ytan för liten för att hålla dem på (bland annat).

Vad man ska göra åt dessa annonser? Vet inte ärligt talat, den frågan har tagits upp tidigare här men något entydligt svar har jag nog inte på den frågan.

(Ang. blocketannonser så är de ju offentliga så länkar är okej och saklig diskussion kring den info som framgår av annonsen i fråga är även det okej - ungefär så har jag tänkt kring den frågan när det kommer till publicering på sajten Glad)

Mari
2011-01-05 00:06
0

Kontakta länstyrelsen i Stockholm som har hand om djur i nöd 0767-902090 telefontid 9-12 13-16 det är deras akuttelefon nummer.

Detta svaret fick jag från Kattluckan i sthlmstrakten när jag mailade runt och frågade vad man kunde göra.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ketang
2011-01-07 11:42
0

Ett alternativ kan ju vara att ringa säljaren och upplysa om att hon/han bryter mot lagen. Det KAN jag faktiskt vara så att dom helt enkelt inte vet.

Eller så är det så illa att deras djur lever så här helt enkelt. I så fall hoppas jag ingen köper dessa små stackare för då kan dom ju fortsätta i all evighet. Då är nog det bästa att bara anmäla.

Grimlis
2011-01-09 00:50
0

"underlaget ser smutsigt ut"
Underlaget kanske är torv?  ..då ser det "smutsigt" ut Glad

CaithSith
2011-01-09 17:37
0

De har ju ingen mat Rynkar på näsan

apache
2011-01-09 20:43
0

Arbetar för fullt för att ge dem ett jourhem. Jag litar inte på att någon myndighet kommer att göra något vettigt för dessa kaniner inom en rimlig framtid trots anmälan.

Denna kommentar har tagits bort.
Ketang
2011-01-09 21:46
0

Är det någon som har pratat med säljaren???

apache
2011-01-09 22:15
0

#12 Jag har kontaktat honom. Kommer eventuellet ta kaninerna nästa vecka

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
2011-01-09 22:21
0

En på kanin iFokus visste vem säljaren var. Så vi ska nog inte vara helt säkra på att alla kaninerna bor i buren.

Ketang
2011-01-10 19:47
0

#15 ?? Hon den personen sagt det eller? Nu förstår jag nog inte alls :-/

[Emma--]
2011-01-10 19:54
0

#16 Jag vet inget med säkerhet, men det påpekades att man inte ska dra för snabba slutsatser.

Själv tycker jag väl det är bättre att reagera en gång för mycket dock.

Men jag tyckte det kunde vara värt att påpeka att läget kanske inte är så illa som det ser ut i annonsen. 

Kanske sattes dom bara i buren för att ta ett kort? Men bor det någon kanin där så finns det ju brister ändå, men inte lika hemskt.
Kanske är hyllan/huset borta tillfälligt när kortet togs.

Sussii92
2011-01-10 23:21
0

#16 Han, jag hörde också att det fanns en kille på kif som faktiskt visste vem som sålde dem och påpekade att det så kallade "smutsig underlaget" är torv alltså ett strö som används i burar hos vissa kanin ägare sen kan jag  inte själv avgöra om det är smutsigt eller torv men denna diskutionen har lagts ner för längesen på kif eftersom den inte verkade handla om ett fall av någon miss skötsel av djuren där.

#0 Angående annonsen så säger jag bara:

Visst all djurplågeri skall man reagera mot men man bör ta reda på att så är fallet först kanske besöka uppfödaren, be om fler bilder för att se att situationen verkligen är så hemsk och sedan tyckte jag inte denna annonsen var speciellt hemsk, jag har sett mycket värre på blocket och har t.o.m sett hot om avlivning om inte djuren såldes m.m.

Ang. lagen om sitthyllan så infördes den för inte jätte längesen och har man köpt kaninburar innan den kom så är alla utan sitthylla, vet många som har vanliga 100x50 burar utan sitthylla som köpts in tidigare än lagen fanns men då brukar de ofta ha ett hus som kaninerna kan hoppa upp på ifall de inte bygger egen sitthylla.

Ang.hur många kaniner kan man ha i en bur? Ja tydligen många, men buren ser ut som en som är laglig för två kaniner (minimum storlek för två kaniner) och vi vet ju faktiskt inte om alla bor i den hela tiden, det står b.la en bur intill på en av bilderna, tror som sagt inte att vi ska ta förhastade slutsatser utan kolla upp vad läget faktiskt är innan vi ger oss in i sånt.

Ang. Annonstexten så vet ingen varför hon skrivit som hon gjort men en tanke som slog mig var att det för henne kanske varit svårt att hitta vita blåögda kaniner och därför anser att de är svåra att hitta i sverige av egna erfarenheter, vet inte om så är fallet, bara något jag tänkte på.

missemel
2011-01-12 17:32
0

Det står en bur brevid den andra så han kanske bara har satt ihop dom för att få med alla på bilden.

CaithSith
2011-01-14 15:56
0

Jag tycker iaf man bör ha vett nog att inte sätta ut en annons där det ser ut som det gör på bilden? Sen får man ju verkligen hoppas att de har det bättre än sådär..