Antal katter
Ska återigen efter en längre paus vara stödhem åt KKS (kattkommando syd) för katter som levt ute och behöver tak över huvudet medans de väntar på sina nya hem.
Var ett tag sedan nu och undrar ifall det inte finns en lag som säger hur många katter man får ha i en lägenhet. Och om det gör någon skillnad i det antalet om man har illrar också?
Jag har för mig att lagen sa någonting om 8-9 stycken och då är det ju inga problem, ska ju inte ha in en hel flock, men tänkte höra här ifall någon visste säkert.
Kravet på tillstånd (finner du här) gäller ju om djurhållningen anses vara av större omfattning. Större omfattning på katt klassas såhär:
Katt
5 § Följande verksamheter med katt ska anses vara av större omfattning:
1. hållande av 10 eller fler katter äldre än 12 månader,
2. uppfödning av 3 eller fler kullar per år,
3. upplåtande av 3 eller fler katter per år,
4. försäljning av katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning,
5. försäljning av 3 eller fler katter per år från annans uppfödning, samt
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler katter.
Definitionerna kan vara bra att ha med:
2 § I dessa föreskrifter avses med
foderdjur: ryggradsdjur som är avsedda att användas som föda till
köttätande djur,
förvaring eller utfodring av djur: verksamhet som innebär att samtidigt
och regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i syfte att förmedla dem,
hållande av djur: att ha hand om egna eller andras djur,
sällskapsdjur: ryggradsdjur som används eller ska användas som
sällskaps-, hobby- eller foderdjur, inklusive alla typer av hundar och katter, samt
upplåtande av djur: verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut djur.
Det innebär att om ersättning är inblandad eller syftet är att de ska finna nya hem så är det max 3 katter. Allmänt om du äger dem eller låter någon annas katt bo gratis hos dig är det 9 katter.
Jag tror inte att illrarna påverkar antalet men är du osäker så kan du ju alltid maila SJV.
Paulina

Då var siffran 9 som jag hade i bakhuvudet korrekt då. Den siffran kommer jag iallafall inte upp i på kattfronten, då nyser jag nog ihjäl mig.
Tusen tack!
Men 9 gäller ju om det är dina katter eller annans katter som ska stanna (eller hem sen igen). Du skrev ju att du ska ha katterna i väntan på nytt hem och då faller det ju, som jag ser det, under "förvaring eller utfodring" med tanke på "..tar emot djur i syfte att förmedla dem", dvs inte ett temporärt hem. Och då är det ju max 3 katter som du får ta in från dem.
Paulina

Det var mest var jag fått siffran 9 ifrån. Mer än tre ska jag inte ta emot ändå.
Ah, du menade så. Så längt tänkte inte jag 
Paulina

Fast enligt hittekatter.ifokus ska det gälla 9 katter iallafall.
Kanske tolkar de definitionen annorlunda? Fast jag vet inte hur, eftersom hålla (som gäller för 9 katter) innebär att det är dina eller annans katt, då antagligen redan en känd ägare. Dessa har ju inte detta, de ska förmedlas. Sen är det ju förvisso inte du som ska förmedla dem, men det spelar ju egentligen ingen roll som jag ser det; katten befinner sig ju i vilket fall hos dig för förmedling.
Men som sagt; är du osäker så maila SJV, de har ju skrivit dethela och lär ju kunna ge ett svar :)
Paulina

Eller så börjar jordbruksverket skriva så man förstår.
Började bara fundera i och med att många som är jourhem har ju bra många fler än 3-4 stycken.
Tja, det är ju ett alternativ med, men jag kan ju tycka att definitionerna tar upp det hela rätt tydligt :)
Endera har de tillstånd eller så skiter de i det/är ovetande om det. För det är ju inte så att SJV åker runt till alla hem och kollar över ens djurhållning och att man har eventuella tillstånd som man kan behöva.
Paulina
Det är tre katter, annars räknas det som affärsverksamhet för de som äger katten. Har själv två kattungar nu, ( snart stora) och haft en jourkatt förut så det blir inga fler detta år. Man kan inte heller ha för många kattter per kvadrat, varje katt ska ha 6 kvm så har du tre ska utrymmet vara minst 18 kvm där de vistas.

#10 nja, minsta tillåtna ytan för permanent katthållning är 6 kvm, men det är 2 kvm/katt som gäller (förutsatt att minsta ytan är uppfylld)
Gällande vad som gäller vi jourande så går åsikterna isär bland mer eller mindre alla aktiva inspektörer jag pratat m samt jurist. Så det är inte bara vi som har svårt att tolka vad som faktiskt gäller. Jag har hört allt från att det är föreningen som skall ha tillstånd om de placerar fler än 3 katter/hundar per år, till att det är de enskilda jourhemmens ansvar. Personligen skulle jag ta ett snack m föreningen och fråga om de kollat m inspektören i sitt län eller om de rent av har tillståndet kanske. Och har jag ingen lust att skaffa tillstånd själv skulle jag garanterat inte ta fler än 3 katter/hundar per år!
Ja det är olyckligt att olika inspektörer bedöm.er olika. Föreningen söker tillstånd för sin verksamhet. När det gäller jourhemmen så har jag fattat det som att har man fler än tre katter så ska man också söka tillstånd.

Hittade detta idag när jag letade efter annat
Krävd det tillstånd för omplaceringshem för katter?
Ja, om omplaceringshemmet samtidigt och regelbundet tar emot fyra eller fler katter i förmedlingssyfte. Om det finns jourhem i anslutning till verksamheten behöver dessa ha tillstånd för hållande från den tionde vuxna katten.