Hur bor Järven?
Jag tror att jag såg en Järv häromdagen i min trädgård, jag bor i en ganska liten by. (En affär, två mackar, en bank.)
För länge sen var jag ute kl 4 på natten med hunden och då hörde vi massa djurskrik och jag har ingen aning vad det var för djur, jag gissade på räv eller grävling eftersom det finns en liten äng 50m därifrån jag bor och där finns små hålor i marken.
(Ingen aning var jag skulle lägga denna texten men jag tänkte djurskydd eftersom jag vill inte min hund råka illa ut eftersom hon bruka springa löst på ängen.)
Djuret jag såg var svart och det såg ut som den liksom sprang med händerna i luften, skitsvårt att förklara men den sprang inte som en katt gör och den hade lurvig stor svans.
Min iller ska närsomhelst flytta ut till ett förråd med en liten gård, hur beter sig en järv mot en iller? :S Och hur starka är dem ifall dem skulle attackera min nakenhund eller försöka bryta sig in hos illern?
En järv har ju lite liknande rörelsemönster som en iller eftersom den har en längre kropp, lite luffsande gång med. Iller är väl det enda djur som jag tycker att man kan likna gångstilen med och när man ser dem leka (iaf på park) så finns det definitivt illervibbar över det hela ;)
De är starka, absolut! De klarar av att gräva, klättra i träd och fälla renar (även om de generellt är rätt kassa jägare och gärna äter dött av den anledningen) och de kan släpa stora köttstycken långa sträckor så starka är de. Så skulle en järv nu attackera din nakenhund så ligger hunden nog rätt risigt till, det är ju inte ett marsvin precis :P Däremot är ju järven rätt skygg i vanliga fall och det verkar inte finnas rapporter om järvanfall på människa så att få hunden attackerad när du är ute med den kopplad känns inte som en överhängande risk.
Nu vet jag inte alls om järven skulle visa ett intresse för iller, men jag tvivlar på att de skulle leka vänskapligt trots släktskapet. Illern är mycket liten och kan säkerligen ses som mellanmål om det skulle vara så.
Vart bor du? Här kan du hitta en karta över deras utbredningsområde. De har rätt stora revir och de kan vila i snår och klippskrevor och överta gamla gryt men de tycks inte fixa egna sådana, bortsett från honor som ska föda.
Paulina
Okej, bor inte där dem brukade vara som på kartan. Jag såg något djur samma natt 5minuter senare jag hörde djurskrik (bråk förmodligen) och då var det väldigt lik en iller men jag trodde det var en grävling. Den liksom spårade något och var helt inne i att lukta i marken och gick lite hit och dit efter spåret som en iller kan göra.
Häromdagen såg jag en massa kaninpäls vid ängen och typ "tuggljud" liten bit i den minimala "skogen".
Hoppas jag får se den riktigt nära så jag kan ta bild på den :D
Spännande! Vilken storlek har djuret på ett ungefär? Mård är ju inte helt ovanligt runtom och många verkar ha sett dem i år. De är inte jättestora, kattsize ungefär. Järven är ju mycket större än så iofs men det var en tanke..
Paulina
#3 Den var större än en katt, ungefär som min nakenhund. Stor lurvig svans och hade ca 5-10cm långt hår vid fötterna tror jag, det såg ut så när dem sprang i trädgården
Hm, det finns ju riktigt mörka rävar, men de har ju inte håriga tassar :P Inte en aning vad det kan vara faktiskt ^^
Paulina

jag undrar om det inte var grävling ändå? eller long shot: mårdhund?
vilken typ nakenhund har du? hur stor är den? det känns spontant som att det inte är järv, som är större än nakenhund (nu tänker jag i banorna ch. crested). om det inte var en mycket liten järv, vill säga.
järv är också så pass skygga djur att det tillhör extremfallen att få se en (om det inte är på park), de har svårigheter t.o.m när erfarna spårare försöker inventera. därför känns det märkligt om en järv skulle traska omkring i trädgården hemma mitt i dan.
de djurskrik du berättar om kan mycket väl härstamma från räv. de låter alldeles fruktansvärt illa, jag har själv många gånger rusat ut i tron att det sitter nån liten barnunge i kläm nånstans och det visat sig vara räv ute på promenad..
medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 Åh, visste inte att rävar kunde vara högljudda! Trodde det var tysta beskedliga djur, fast å andra sidan har jag inte sett mycket räv heller :P
Paulina
Här har vi gott om räv inpå knutarna och de skäller ofta om nätterna. På håll låter det lite trolskt men nära inpå blir man nästan döv
Ibland står de här på tomten och skäller.
Fast mest öronbedövande hittills är kattugglehonan. Där kan man tala om "dödsskrik" 
#8 Hahaha! Jag trodde "marskatter" var det värsta man kunde höra decibellmässigt i skog och bakgård 
Paulina
#9 marskatterna låter som förkylda räkor i jämförelse med kattugglehonan 
#10 Ojoj! Hur har du då lyckats undvika "tycker-massor-om-mig-själv"-tröjan? 

Paulina
Grävling stämmer ju också rätt bra in på TS beskrivning. De har ungefär rätt storlek, kan ha mycket olika sorters ljud för sig, rör sig mjukt lufsande/skuttande och kan burra upp svansen ganska mycket. Deras långa framklor kan ge en illusion av håriga framtassar. Ser svarta/grådaskiga ut i skymning fast det vita i ansiktet brukar synas rätt tydligt.
#11 hahaha! Som tur är kommer hon inte ofta på besök. Första gången jag hörde henne trodde jag det var en iller som skrek och hade råkat ut för något fruktansvärt, så jag kastade mig ut i panik. Jag är inte helt förtjust i att ugglan kommer hit eftersom hon iaf teoretiskt skulle kunna attackera illrarna.
Men djuren jag såg i trädgården var kolsvart :o De djuret jag såg om natten kunde jag inte riktigt se ordentligt på färgen då det var ganska mörkt och så.
Min nakenhund är lite större som en katt, och hon är jättesnäll mot alla djur xD Fast hon och illern kan ha lite "bitchfight" ibland, men hon tror att råttorna är valpar för dem ska slickas i rumpan hela tiden :)
Ska ju finnas såna sidor med djurljud, ska kolla runt lite när jag fixat ljudet i datorn.
Har ju hört rådjur skrika mot mig i skogen och det låter mer som skall så det är jag säker på att det inte var :) xD

TS Tips: Du kan fråga inne på SvenskNatur.ifokus, de har koll på det mesta där inne