Djurens värde
Hur ser du på djurens värde? Är det för lågt? Lagom? Något djurslag som har det bättre/sämre ställt än andra?
Vad kan man göra för att höja djurens värde?
Paulina
Jag tycker att ett bra uttryck för att beskriva djurs värde är att "man ska visa alla djur tillbörlig respekt", med emfas på ordet "tillbörlig.
På det sättet visar man dels respekt för allt levande och dels visar man att det finns värdeskillnader emellan olika djur beroende på var på skalan de befinner sig. Alltså att det är skillnad i värde mellan en exempelvis geting och en kanin, eller mellan en kanin och en elefant.
Numera möter man ganska ofta idén att allt levande har samma värde och det tycker jag är en barock tanke som i praktiken innebär att ingen människa skulle överleva.
Hur hänger tanken på allt liv som likvärdigt ihop med människans överlevnad? Hänger inte med där :)
Jag skulle väl inte kalla den tanken för barock, den bygger ju på den etiska tanken att ett liv är ett liv och det kan inte värderas. Däremot så kommer vi människor aldrig komma ifrån speciesism, dvs att man värderar djur olika baserat på art, ex att en kackerlacka är mindre värd än en hund.
Jag kan ju besvara frågan själv kom jag på :)
Vi värderar våra husdjur högre än någonsin i dagsläget generellt sett och det ser jag som positivt eftersom det kan innebära att vi försöker göra djurens tillvaro bättre på många plan. Samtidigt så ses djurägande som en rättighet som väger tyngre än djurens väl och ve många gånger.
Sommarkatter är ju ett klassiskt exempel på djur som har ett lågt värde. Men jag tror inte att jag kan peka ut någon särskilld art som mindre värd i samhällets ögon. Sommarkatter och hemlösa katter dräller det av och de är oönskade. Samtidigt finns det massor av katter som värderas otroligt högt av sina ägare.
Man kan aldrig begära att alla människor ska värdera djuren bland de viktigaste i sina liv för det passar inte alla, men att någonstans försöka anlägga en grundläggande ansvarskänsla inför djur, att i vilket fall få människor att tycka att djur är värda omsorg anser jag inte är för mycket. Men det är svårt eftersom man lätt kan få tag på djur i dagsläget, det råder ett överskott och många tar kullar på sina älsklingar för att de gärna vill ha ungar, för även det är ju nästan en rättighet i dagsläget. Det rullar liksom på av sig självt, lite i samma stuk som inflation.
Paulina
#2 Om allt liv skulle vara lika värt så skulle vi som befinner oss högst upp i näringskedjan bli tvungna att konstatera att vi inte ens kan döda ohyran som förstör våra spannmålsodlingar och då är vi illa ute.
Jag tycker att värdet också måste vara kopplat till flera andra faktorer som exempelvis nativitet, utvecklings/komplexitetsnivå osv. Fästingarna på katten kan exempelvis inte ha samma värde som katten själv.
Möss och sorkar som har fruktansvärt hög nativitet i förhållande till exempelvis fjällräven, kan inte heller ha samma värde. Den höga nativiteten har ju kommit till just på grund av att de är bytesdjur som ska föda en hel rad predatorer från huggorm till varg.
Det är därför jag menar att uttrycket "tillbörlig respekt" är så bra. genom det ser man inte ner på något liv, men inser att det finns en skillnad i värde, alltså att det går väldigt många sorkar på en fjällräv.
#3 Aha, nu förstår jag vad du menade :) Det är ju en väldigt ordagrann tolkning av tanken och även om jag vet att många förespråkar den tanken så är det min uppfattning att det är extremt få som hårddrar det på det sättet.
Jag håller med dig i att det är fler faktorer som spelar in i hur vi värderar, och en tung faktor borde ju rimligtvis vara vår personliga åsikt och de "invanda" föreställningar vi har med oss, vilka även de varierar beroende på ex hur man växt upp och uppfostrats.
En nyfiken fråga; tycker du att djur visas tillbörlig respekt överlag eller artvis? Om jag inte missminner mig så är du kunnig och rör dig i kretsar med reptilfolk? Jag är inte alls hemma på reptiler och har inte riktigt någon uppfattning, hur ser du på saken där? En mycket lös tanke hos mig är att reptilhobbyn ökat en hel del på slutet och en snabb ökning kanske inte alltid bara är positiv. Tänker då främst på den avsaknad av konkreta fakta som verkar finnas kring en del arter. Eller är jag helt ute och cyklar? :)
Paulina
#4 Nej det gör jag inte. Det finns massor av exempel där människor handlar fullständigt oacceptabelt mot djur och det kan handla om vilka djur som helst i vilka sammanhang som helst.
Jag kan bli förbannad över folk som trampar eller rentav sparkar på daggmaskar istället för att lyfta över dem till gräset, folk som slår ihjäl ormar utan urskiljning, folk som siktar på djur med bilen på vägen, folk som slår sin hund, håller kor och grisar på ett ovärdigt sätt osv i all oändlighet.
När det gäller reptilhobbyn är det du beskriver en försvinnande liten andel av djuren. De flesta terrariedjuren som det handlas med föds upp här och övriga föds upp i Europa.
Det finns alltid en liten andel utövare som inte sköter sina djur som de ska, men sånt finns det ingen acceptans för inom hobbyn, så de försvinner snabbt bort i de flesta fall.
Förbudet mot handel av viltfångat respekteras inom den etablerade hobbyn och jag tror att såna problem är fruktansvärt mycket större inom exempelis burfågelhobbyn.