Tunga ryttare
Hittade den här artikeln på nätet.
Ridskolorna försöker köpa in hästar som kan bära tyngre ryttare. För att vi människor ökar i vikt…
Ska det vara så?
Är det OK att ridskolor tackar nej till tunga ryttare?
Har alla rätt att rida? Hur tänker du?
Har en bekant som är med och driver ridskoleverksamhet, som bekräftar att man inte längre har småponnyer i verksamheten, utan måste tänka på att hästarna ska hålla och kunna bära tyngre ryttare.
Hen sa att det är svårt att säga nej till en tung ryttare som vill rida "hästen X" - eftersom det kan uppfattas som kränkande. Istället försöker de ge hästen extra vila om den har burit tungt en lektion.
Jag tycker att varje häst borde ha en individuellt anpassad högsta vikt som den får bära. Hur tänker du?
Absolut trist för den som är överviktig (jag är INTE ute efter att "se ner på" den som är överviktig!), men vi människor har väl också generellt ett ansvar för vad vi serverar våra barn och vad vi själva stoppar i oss? Hade jag själv vägt mycket så hade jag inte velat utsätta "hästen X" för att bära mig, utan absolut valt "hästen Y" istället om det var en häst med starkare fysik.
Kan det verkligen vara kränkande mot ryttaren att tänka på hästens välbefinnande och hälsa?
Ska fokus ligga på att underlätta för hästarna eller på att ridskoleelever ska ha "rätten" att rida "varje" häst?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ridning är jättebra träning
Och övervikt beror inte alltid på kosten.
Däremot ja hästar ska ha sina maxvikter och det ska ridskolan hålla på, anser jag i alla fall.
För 2 personer kan ju ha samma vikt, men ena är överviktig men inte den andra, så maxvikter har ju egentligen ingenting med övervikt eller inte att göra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2023-04-04 12:56 av Fridaaaa
Nej, övervikt beror inte alltid på kosten.
Och muskler väger mer än fett.
Och en musklad erfaren ryttare är lättare för hästen att bära.
Men ändå är tendensen den att vi blir allt tyngre. På gruppnivå. Och det drabbar hästarna, eller riskerar att drabba dem.
Håller helt med om att hästarna ska ha maxvikter.
Det hade vi på russen när jag växte upp, och det var inget som någonsin ifrågasattes. Men det var inte lika känsligt då, att prata om.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2 Sanning med modifikation. Däremot tar 1 kg fett mer plats än 1 kg muskler
Samma med shettisar och islänningar. Att de är sk "viktbärare" vilket blir fel
Och längden kan med ha betydelse.
Så är många faktorer egentligen när man ska rida, för hästens skull.
#3 Det var vad vi fick lära oss på Fysiologen på Karolinska Institutet. Gissar att de har rätt bra koll.
#4 Dock stämmer det jag skriver, fett har större volym än muskler.
Därför har 1 kg fett större volym än 1 kg muskler har. Är därför man ska mäta sig också när man ska gå ner i vikt. Man kan ha minskat i mått men stå still i vikt för att man ökat muskler :)
1 kg är 1 kg, oavsett om det är fett eller muskler.
Men hur som haver: i detta fallet så säger vikten ingenting om övervikt eller inte, alltså inte kränkande eller liknande, att ha maxvikter för hästarna.
1 kg är alltid 1 kg vare sig det är dun eller bly. Ingen som påstått något annat. Det är något som förr i tiden fanns med i gåtböcker för de yngsta….
- Redigerat 2023-04-04 13:31 av Uppkatten
#7 Fast att skriva "muskler väger mer än fett" indikerar på just annat.
Däremot mer korrekt att skriva " 1 kg muskler har mindre volym än 1 kg fett".
Ja det är faktiskt skillnad
Men hör ju inte till tråden
#8 Nu var det inte ord-peteri som den här tråden skulle handla om.
Hästens och ryttarens hälsa och säkerhet ska alltid komma först.
Jag vet inte om jag tycker det ska finnas en maxvikt för varje häst utan jag tycker man ska matcha ryttare med häst efter ryttarens längd, vikt och ridkunskap med hästens kapacitet i kropp och knopp.
Som redan tagits upp i tråden är det stor skillnad för en häst att bära en oerfaren ryttare och en erfaren ryttare som väger lika mycket.
När jag gick på ridskola som liten skrutt så var jag lång för min ålder så jag kunde inte rida vilken häst som helst utan fick ofta rida stor häst medans de andra eleverna red ponny. Det var absolut inget jag kände mig kränkt av (jag var ändå ett väldigt känsligt barn), ridlärarna visste bäst och jag kände att de var måna om både djuren och mig.
För mig är det givet att ridlärare ska och bör neka en elev som är för lång/tung/oerfaren för en viss häst. Finns det ingen häst på ridskolan som matchar eleven, tex pga elevens vikt, så ska det inte göras "nödlösningar". Det är ingen rättighet att rida, och definitivt inte på vilken häst man vill.
// Harley
#0: Jag är överviktigt, och jag skulle inte känna mig kränkt om ridskolan sa nej till att jag skulle rida pga min vikt.
Jag tycker det är jättebra att de tänker på hästens bästa i första hand.
Ett av mina mål är att jag skall kunna sitta upp på hästryggen igen, det motiverar mig att fortsätta kämpa med att gå ner i vikt. Min kraftiga viktökning de senaste åren beror inte på fel eller dålig kost, utan det har andra orsaker.
"Ska fokus ligga på att underlätta för hästarna eller på att ridskoleelever ska ha "rätten" att rida "varje" häst?"
Nej, det är inte "kränkande" och nej, ingen har någon "rätt" att rida varje häst, utan ridläraren måste matcha ryttare efter vad som är lämpligt. (En lugn skritt med en nybörjare är väl skillnad mot en hopplektion, tänker jag mig.)
I tveksamma fall måste hästens bästa gå före.
Jättesynd om man inte kan ha småponnyer i ridverksamheten längre av de där skälen. 😢
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#12: Fokus skall absolut liga på att underlätta för hästarna. och är det då olämpligt att du rider just den häst du vill av någon anledning så finns, i mina ögon, överhuvudtaget ingen anledning att känna sig kränkt eller att "mina rättigheter" inte tillgodoses.
Jag har bott i stallet under hela min uppväxt och en bra bit in i vuxen ålder. Jag har även haft egen häst. Men precis som hevereaux, har jag alltid varit väldigt lång för min ålder, så jag har aldrig kunnat rida på en mindre ponny.
Mina kompisar i gruppen fick rida de små söta shettisarna, men jag var tvungen att rida de lite större ponnysarna. Visst var jag sur över detta, men jag vågade inte bråka, för jag vile inte förbjudas att rida alls 😊

#13: jag är också uppvuxen i stall…började rida som 2-åring…satt framför morsan i sadeln.
tycker frågan är jättekonstig. skulle aldrig förekommit förr….förr var det självklart att inte sätta en för tung ryttare på en häst…eller en för liten på en väldigt stor häst…osv.
#14: Ja eller hur. jag förstår inte ens hur folk kan fundera kring detta, det borde vara ganska självklart, tycker jag i varje fall.
"..Det är aldrig någonsin en ryttare som är för stor utan hästen som är för liten!" enligt Svenska ridsportförbundet
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/viktgrans-inte-tillatet-for-barn.htm
Vilket låter som en väldigt konstigt uttalande i mina öron.
Ett problem jag kan se med att försöka köpa in större mer viktbärande hästar är att de är tyngre från början och lär inte klara slitaget som kan uppstå för en ridskolehäst som kan behöva gå 2-3 timmar om dagen med olika ryttare.
Visst är det ju synd om personer behöver nekas från att rida men det handlar ju ändå om djur och deras välbefinnande i förstahand och då anser iaf jag att ridskolor har rätt att neka personer om de inte har tillräckligt med hästar som passar.
På den ridskola jag ridit på senast har (iaf haft) viktgräns för personer de tar emot och en lite lägre gräns för att få vara med och hoppa. Tycker det inte är något konstigt.
Jag som varit lång sen barnsben fick tidigt börja rida storhästar på ponnylektionerna för jag hade inte tillräckligt med egen balans och kroppskontroll för ponnyerna (och dessutom riskerade förstöra min egna sits och position om jag fortsatt rida ponny). Visst var det trist att "förlora ponnyår" men jag förstod ju argumentet.
Som äldre och mer erfaren och betydligt bättre egen balans och kroppskontroll har jag åter ridit mycket ponny igen då min vikt tillåtit det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu