Annons:
Etikettkatter
Läst 1205 ggr
marsipanglass
2020-05-24 22:39

Varning för kattuppfödare - Brittiskt korthår

Vet inte om detta är tillåtet på forummet men skulle vilja hjälpa och varna andra för en uppfödare i Hagfors som bland annat säljer golden kattungar (brittiskt korthår).

Katten jag skulle köpt sa de först att jag inte kunde hämta pga att de inte fått tag på någon veterinär för besiktningen, sedan var det problem med stamtavlan och tillsist hörde de av sig och sa att hela kullen hade blivit stulen… 

Nu har det även kommit fram att de hade fått anmärkningar från länsstyrelsen på sin djurhållning och att de blivit uteslutna från Hallandskatten. 

Vill verkligen avråda alla från att köpa från dem. Mer info kan ges på PM.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-05-24 22:50
#1

#0 Beklagar det som hänt dig. Otroligt tråkigt när man stöter på oseriösa uppfödare. Hoppas du hittar en seriös uppfödare att köpa en katt ifrån istället. 

Jag har själv alldeles nyss blivit lurad av en "uppfödare"  (gällde dock en kanin) som slutade svara när jag hade betalat tingningsavgiften (= halva köpesumman) och sedan när jag väl fick svar efter att ha försökt nå vederbörande i två månader, tydligen sålt kaninen till någon annan (och hade mage att påstå att jag ej gått att kontakta osv.).

Simba25/5
2020-06-03 13:07
#2

Hej. Vi blev lurade av de uppfödare från Hagfors. Vi köpte en kattunge den 25/5 från dem men den dog idag. Den var allvarligt sjuk så vi fick betala 10 tusen för katt och 6 tusen för hans vård och behandling som inte gav nån positiv resultat. Jag undrar hur jag kan kontakta dig

marsipanglass
2020-06-03 18:09
#3

#2 Jag har skickat ett PM till dig :)

marsipanglass
2020-06-04 10:24
#4

Fått flera meddelanden från folk nu som köpt kattungar som dött och varit i ett fruktansvärt skick. Det är hemskt detta. Det är viktigt att alla ni som också råkat ut för dessa uppfödare polisanmäler dem så att vi kan få stopp på dem och även hör av er till länsstyrelsen i värmland. Ju fler vi är desto mer kommer detta att prioriteras. Det finns även en grupp på facebook som heter ”brittiskt korthår” där andra varnat om dessa uppfödare och som har mer info än mig om allt som pågått.

Chinesecrestedlover
2020-06-04 16:28
#5

#2 #4 Fy…va sorgligt💔 och fruktansvärt att dessa "uppfödare" finns och behandlar djur som om de vore en pryl man kan göra hur som helst med. Beklagar verkligen #2, otroligt sorglig historia🌺.

marsipanglass
2020-06-04 17:35
#6

#5, Ja verkligen och det kommer bara fram fler och fler hemska historier om dem. De ska tydligen haft runt 30 kattungar i huset, vissa har länsstyrelsen äntligen vart där och hämtat nu. 2 av katterna som de tog med sig kunde tyvärr inte räddas då de var så uttorkade och undernärda, den ena låg livlös på golvet i hallen när länsstyrelsen gick in… 

Har också hört från  flera köpare nu att de har sålt dem för tidigt och vissa har bara vägt 350g när de hämtat hem kattungarna. Har även hört att vissa  haft ringorm, diarré och ögoninfektioner.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-06-04 17:58
#7

#6 😭💔 Gud så hemskt. Förstår inte varför man har djur överhuvudtaget,  om man ändå inte bryr sig om hur de mår, usch! Om det (vilket det onekligen låter som) bara handlar om att tjäna pengar…så lär det finnas bättre, enklare och framförallt mindre hjärtlösa sätt att tjäna pengar på.

Upp till toppen
Annons: