Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1724 ggr
Mia-45
9/26/18, 8:27 PM

Djurplågeri?Anmäla!

Hej på er.

Jag har en granne som har två hundar. En schäfer på 2 år och en blandras på mindre än året. 
När de inte är hemma och jobbar så kan de vara borta från 7-17. 
De stänger in en av hundarna i ett källarutrymme med en cementtrappa ner och golv på ca 1 gånger 1½ m. Inga filtar…ingenting att ligga på. 
Den står och skäller i många, många timmar och vi andra tycker så hemskt synd om den. 

Den ena hunden verkar de haft i lägenheten under tiden. 
Men den vart instängd i detta utrymme med idag när jag kom hem. 
Nu har de stått och skällt sedan 15.30. 
Och källardörren ut till källaren har blivit utbuktad. Då har de försökt att ta sej ut den vägen. 
När sedan ägarna kommer hem (ett par) så släpper de ut de i trädgården för att göra sina behov och sen in igen. 
Alltid likadant. 
De verkar inte aktivera dessa heller utan de verkar bara ligga inne i lägenheten. 
Hon sa med att när de har varit olydiga så slänger de ner de i detta källarutrymme. 
Vad ger detta för signaler när de då får stå där timmavis när de jobbar? 
Dessa hundar KAN inte må bra av detta.
Jag och en annan familj har gjort anonyma anmälningar till Länsrätten i vår kommun men inget verkar hända. 
Nu vart jag på väg att ringa 114 14 men då kom ägarna hem. 

Saken är den med att killen i det hushållet, har djurförbud så hundarna står på henne. 
Men varför gör inte Länsrätten något? Brukar det ta sån tid?

Annons:
Herveaux
9/26/18, 8:36 PM
#1

Jag hade anmält till Länsstyrelsen första gången jag såg vad idioterna gör med sina djur. 😡
Hade ringt till hyresvärd och polis också bara för att rycka i så många trådar som möjligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Mia-45
9/26/18, 8:39 PM
#2

Jag har anmält till Länsstyrelsen 3 ggr…min granne 2. Vi har sagt till hyresvärden men inget händer. 

Nu vart jag på väg att ringa polis men då kom de hem. Men ska göra detta i morgon ändå.

Stallmima
9/26/18, 9:39 PM
#3

Anmäl igen och igen! Om han har djurförbud ska väl han inte vistas med djur/hundar (om det är dessa han har förbud emot) i samma lägenhet/boende även om den ägs på pappret av någon annan.

Mia-45
9/27/18, 6:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja jag kommer som sagt att anmäla tills det händer nåt. Dessa ska inte ha djur!! 🤓
Vi kommer inte ge oss i detta huset förrän hundarna har tagits hand om. Får se om det blir likadan idag. Då ringer jag 114 14. 
Jag kan lägga in en bild jag tog under dörren där de är. Står ett kompostgaller precis vid sista trappsteget. Och på golvet innanför dörren där jag tog, skulle det har varit tassar om de hade varit på det plana golvet. Förmodlingen så står de nu i trappan. 
Ni ser ju att det ligger tidningspapper på första trappsteget.

Mia-45
9/28/18, 6:45 AM
#5

Jag ringde djurskyddet igår och frågade om de är på G eller. De hade inte hunnit men såg att vi anmält flera ggr. Jag frågade de om de inte fattade att det vart allvar i det hela. Hon lät mycket tillknäppt när jag frågade detta. 
Så de kommer att skicka ut brev till de nu. 
Händer det inget idag eller på måndag så kommer jag ringa de igen. Jag påpekade med att killen har djurförbud. 
Tycker det är förskräckligt. Min granne hade hört hur hon hade slängt ner de i källaren för nån vecka sedan. Hon hade svurit åt hundarna då de inte ville gå ner. 
"Gå ner nu då! Sluta puttas. Faan vad jobbig du är!" ska hon ha sagt. 
Hundarna är i källaren även om de är hemma.

Stallmima
9/28/18, 5:30 PM
#6

Toppen att du är engagerad!  All heder åt dig   🌺

Annons:
Mia-45
9/28/18, 5:34 PM
#7

De vart tydligen här idag. Grannen hade hört de säga att nu hade de sett allt och att de vart nöjda. Sen gick de!! 
Alltså inget som gjordes…är bombsäker på att ägarna stod och ljög de rätt upp i ansiktet. 
Men….nu tog de med sej hundarna när de åkte hemifrån..Så kanske att de nu skärper till sej när de vet att de har ögonen på sej.

Magi-cat
9/30/18, 4:59 PM
#8

Stackars hundar! 😢🐶❤️

Bra jobbat, Mia, så där får det inte vara! Fint att du är envis, för allt är nog inte frid och fröjd i och med detta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

AnnaFagerell
9/30/18, 5:07 PM
#9

#7 eftersom du inte vet vad som sagts bör du inte heller anta att inget gjorts. Förstår att du är frustrerad men nu när de fått besök får man hoppas att ändring sker. Tyvärr tar sådant tid och prioriteras kanske inte så högt heller. I sådana fall undrar man varför de har hundarna och kanske skulle de själva må bättre utan?! Hur som haver så finns inget förbud mot att bo med någon annan som har djur. Tyvärr

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mia-45
9/30/18, 5:32 PM
#10

-Ja vi pratade just om detta idag att vi vet inte vad som sagts. 
Men det verkar nu som om de iallafall tar med sej sina hundar när de åker ut. Bra!! För 9-10 timmar är för lång tid. 
MEN…..nu har min hyresvärd (som jag ligger i tvist med) skrivit till min granne då DE klagade på de. 
Att han ska tag i mej på måndag så jag blir vräkt och då kommer de att lugna ner sej. 
Öhhhhh va????🤔

AnnaFagerell
10/2/18, 7:23 PM
#11

Varför är du i olag med hyresvärden?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mia-45
10/2/18, 7:53 PM
#12

#11 Läs gärna min tråd "Min berättelse" inne på Hemmet.
I korta ordalag anklagar han mej för hyresskuld. Vilket inte finns.

Upp till toppen
Annons: