Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 1080 ggr
[Gnagare2]
7/23/18, 5:31 PM

Hjälp! Släppa ut små grodor i torkan?

Vet inte var jag ska placera denna tråd,därför lägger jag den här. Om det är fel så får någon flytta den.

I våras tog jag hem lite grodyngel. Räddade dom från den extrema torkan. Hade jag inte tagit hem dom,hade dom varit döda för länge sedan,då deras vattenpöl som dom var i,torkade ut redan i början på juni.

Jag tänkte att jag skulle göra som jag gjorde när jag var barn,se dom växa upp,och sedan släppa ut dom i naturen igen när dom fått ben. Jag är fullt medveten om att grodor är utrotningshotade och fridlysta. Man ska även släppa ut dom på exakt samma ställe där man hittade dom. Detta är en omöjlighet,eftersom den lilla pölen jag hittade dom i,har torkat ut för länge länge sedan.

Jag räddade dom från torkan,ska jag nu när dom  fått ben,släppa ut dom i torkan? Det är ju en dödsdom för dom. Grodor ska ha fuktig miljö för att överleva. 

Detta känns inte alls bra. Har pratat med bekanta och dom säger att jag borde behålla dom till hösten,när regnet förhoppningsvis kommer,och släppa ut dom först då. Speciellt också nu när jag hittat mat till de små liven.

Jag har ringt runt till en massa folk för att få en klarhet i hur jag ska  göra. Naturskyddsföreningen har jag ringt. Dom har semester och kommer inte tillbaka förräns i Augusti. 

Har ringt runt till 2 olika djurparker,dom tar inte emot dom. Skulle vilja att någon tog emot dom och tog hand om dom så dom klarar sig framöver,och kan växa upp till vuxna djur. Detta är ett stort ansvar för mig,att jag som privatperson,ska se till att dom överlever,,tänker jag.

Vad ska jag göra? Behöver lite input och åsikter här. Hade inte jag fångat upp dom i våras,hade dom inte levt nu,överhuvudtaget. Ångrar att jag inte tog fler grodyngel. Dom jag inte tog,är döda för länge sedan…..men jag visste ju inte att denna sommar skulle bli så torr och het. 

Ska även tillägga att jag nu hittat mat till dom små grodorna,och även sett dom äta. När dom får ben äter dom inte fiskmat längre,utan levande små insekter och  små maskar.

Annons:
Maria
7/23/18, 5:37 PM
#1

Finns det inte någon annan liten sjö i nörheten?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Novachan
7/23/18, 5:49 PM
#2

Knivig situation. Har tyvärr inga korrekta svar att ge men känns ju som att du inte borde släppa ut dem nu, om det inte går bra att släppa ut dem någon annanstans.

Hur många grodor handlar det om? Hur bor de just nu?

molam
7/23/18, 5:55 PM
#3

Gå till deras Torkade vattenpöl och se om det finns några hål i marken runt den,  Underjordiska grottor är fuktiga och det är i underjordiska grottor grodor chillar när det är torrt/ljust, finns det inget sånt så skulle jag behålla dom OM jag hade ett värdigt hem för dom där dom kunde leva och frödas, dom är som sagt utrotningshotade. Do kräver ju också en del plats när dom börjar växa

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Gnagare2]
7/23/18, 6:05 PM
#4

# 2 Dom är svåra att räkna när dom simmar runt🙂,men jag skulle tippa på att dom är runt 10-15 stycken. 3 av dom har nu fått ben och går runt på land och äter bladlöss. Försöker även hitta andra smådjur till dom. Dom kan ju inte äta för stora djur heller,eftersom dom är så små.

Dom bor i en balja som jag har lutat så att dom kan klättra upp på land när dom får ben. Byter en del av vattnet varje dag,den sidan det är land,har dom blad,växter och sand,plus maten.  Dom som ej har fått ben,matar jag med fiskmat. Skulle nog säga att dom har det rätt bra hos mig.

En bekant sa att jag borde skaffa ett akvarium för dom istället för baljan,men sådant kostar ju pengar….Det var som sagt inte tänkt att jag skulle behålla dom pga denna naturkatastrof..  Detta är ju helt klart en säregen  situation…

Upp till toppen
Annons: