Lantbruksdjur

Vad är era åsikter om detta?

2018-07-04 14:13 #0 av: vallhund

https://www.expressen.se/nyheter/ho-sabotage-mot-bonden-jim-handlar-om-djurliv/

För mig verkar det vara militanta vegantalibaner i farten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2018-07-04 14:21 #1 av: Carmarino

Det kan ju knappast vara några djurvänner i alla fall.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-07-04 14:30 #2 av: Tyst

Helt sanslöst korkat att hålla på och kniva balar nu... spelar lixom ingen roll vad snubben gjort som gör att man planerar att skära i balar.

Hade det varit något annat år så bonden "bara" förlorade pengar så... ja bättre det. Men nu är det som att hälla ut sista litern drickbart vatten för en by full av törstiga människor.

Anmäl
2018-07-04 14:50 #3 av: Gronstedt

Detta om något är väl ett terrordåd - att skada och döda oskyldiga på gräsligast möjliga vis för att krossa en annan grupp. 

Vi som har ansvar för djur väger varje strå de får nu, för att förhoppningsvis ha tillräckligt att ge dem i vinter och nästa vår - och så kommer någon och gör så här? 

Den eller de som gjort det här kan klappa sig på ryggen och gratulera sig till att personligen ha dödat djur - produktionsdjur, hobbydjur och sällskapsdjur - lika säkert som och betydligt grymmare än om de själva fört bultpistolen eller sprutan. Jag hoppas de trivs med den tanken! 

Men sannolikt är de för fega och för verklighetsfrånvända för att faktiskt hjälpa till med nödslakten - den kommer de att låta de verkliga djurvännerna utföra, medan de själva öser sitt inkrökta, självförhärligande hat över dem som tvingas röja upp efter dem.

Anmäl
2018-07-04 14:59 #4 av: Zachis

Det kan vara vem/vilka som helst, militanta veganer, några snorungar, grannen vars bil bonden råkade backa på.  Men det spelar ingen roll, det är djuren det går ut för

Anmäl
2018-07-04 15:11 #5 av: Fransu

Rätta mig om jag har fel, men veganer värnar väl om djuren? Inte skulle väl dom förstöra mat till djur?

Anmäl
2018-07-04 15:28 #6 av: Pyttelite

Nej veganer värnar inte om tamboskap eller husdjur man anser att dessa djur ska utrotas eftersom dom är domesticerade och till för människan.

Det spelar ingen roll om djuret är ätligt eller inte. Används det för att tjäna människan ska de tas bort även om de används som dragdjur eller sällskapsdjur.

Personligen tror jag mer på skitungar än veganer i det här fallet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-07-04 15:32 #7 av: Fransu

#6 Jaha, oj. Det visste jag inte. Tack för sitt svar.

Anmäl
2018-07-04 15:45 #8 av: Gronstedt

#5: En vegansk "god handling" är till exempel att släppa ut minkar som utplånar fågelkolonier och sedan svälter och fryser ihjäl eller att släppa ut kaniner för att frysa ihjäl, om de hinner det innan de tas av katter, hundar eller vilda rovdjur. 

Detta är helt i samma anda, men passar kanske moderna, urbana veganer bättre, eftersom de dessutom kan fördöma de djurägare som måste ta konsekvenserna av deras handlande.

Anmäl
2018-07-04 16:15 #9 av: Zachis

#8 de allra flesta veganer står inte för att tillexempel släppa ut minkar. Det är väldigt stor skillnad på att vilja minska djurs lidande och att vara en militant vegan som förstör och skadar. Dessutom finns det numera många som äter en vegansk kost av hälsoskäl.

Anmäl
2018-07-04 16:51 #10 av: Dioramabyggare

Vanvettigt ansvarslöst gjort, anser jag.

Anmäl
2018-07-04 16:57 #11 av: Gronstedt

#9: "de allra flesta veganer"? 

Anmäl
2018-07-04 17:07 #12 av: Pyttelite

#9 Fast då är du inte vegan utan något annat. Veganism handlar inte bara om mat utan om ett förhållningssätt till djuren.

Man vill inte kännas vid människans utveckling fram till våra dagar med domesticering av djur.

Sen hittar man på att man kan acceptera vissa saker trots sin läggning. Ska man ha sällskapsdjur ska de komma från djurhem osv. Det är förbjudet att rida eller använda djur som dragdjur.

Veganismen föddes precis i slutet av andra världskriget och är en relativt ung ism.

Anmäl
2018-07-04 17:22 #13 av: Gronstedt

#9: Det mest kännetecknande för veganism tycker jag annars är att den anser att människan ska stå utanför ekosystemet och blockera de naturliga kretsloppen, till exempel genom att välja syntetmaterial och konstgödsel i stället för naturmaterial.

Anmäl
2018-07-04 17:28 #14 av: Pyttelite

#13 Det är den ytliga bilden - naturmaterial utan animalisk inblandning, vegetarisk kost osv. men ismen isig proklamerar att domesticerade djur ska bort från jorden.

Ingen jakt är tillåten, inte ens skyddsjakt och inga djur får användas som dragdjur.

Hur detta ska kunna ske har veganerna ingen lösning på och eftersom de säger att det är en utopi behöver man heller inte hantera det.

Anmäl
2018-07-04 17:51 #15 av: Gronstedt

#14: Det skulle jag inte kalla en ytlig bild - att aktivt arbeta för döda jordar och uttömda naturresurser är allt annat än ytligt.

Anmäl
2018-07-04 18:13 #16 av: Pyttelite

#15 Nu menade jag inte att konsekvenserna är ytliga utan att det är den bilden som presenteras av veganismen som är ytlig. 

Tyvärr ser man inte till helhet utan fokuserar gärna på en sak i taget och förstår heller inte hur saker hänger ihop utan skapar logik efter vad kan själv blir exponerad av.

Bor man i stad behövs ingen "naturvård" eller hantering av viltstammar som växer sig för stora för man berörs inte av det när man kollar på vegohyllan i mataffären.

När det gäller husdjur som också är förbjudna eftersom ett djur inte kan ägas skapar man som tidigare nämnts specialregler som passar det enskilda hjärtat bäst.

Jag håller helt med om att vi kan minska ner den animaliska konsumtionen och produktionen men det är inte samma sak som att skapa ett fullständigt veganskt samhälle.

Anmäl
2018-07-04 18:22 #17 av: Gronstedt

#16: Inget samhälle vars främsta mål är att avskaffa förutsättningen för sin existens kan existera.

Anmäl
2018-07-04 18:26 #18 av: Pyttelite

#17 Nej, men man tänker inte så långt eftersom man tycker att förutsättningarna redan finns där. Att dom finns där pga av att vi varit flexibla tidigare och tagit hjälp av de sk ägda djuren bortser man gärna ifrån. De djuren behövs inte längre - tala om cynism!

Däremot har veganismen trots allt vissa fördelar - vi får fler vegetarisk produkter på marknaden och kan på sikt minska den animaliska produktionen. 

Anmäl
2018-07-04 21:18 #19 av: vallhund

#18 Jag ser inga fördelar ö.h.t. med veganism, vårt jordklot kan inte producera tillräckligt med mat för att försörja en befolkning av veganer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2018-07-04 21:28 #20 av: Pyttelite

#19 Jag tror inte heller att man bör sträva efter att alla ska vara veganer i världen av många orsaker.

Däremot tycker jag att det finns stora fördelar att minska animalisk stordriftsproduktion och ersätta den med andra produkter.

Det skulle på sikt förhoppningsvis innebära bättre djurvård och bättre hälsa för väldigt många.

Jag ser det som positivt att det finns ett större urval av vegetariska produkter i handeln än tidigare.

Anmäl
2018-07-05 02:10 #21 av: Cragan

vill inte dra några förhastade slutsatser om vad det är för nötter som snittade balarna
skulle inte bli förvånad dock om det är några förvirrade godhets krigare som varit i farten. 

men skulle vara underbart om de som gjorde det tvingas närvara vid varje djur som går på nödslakt (om dom nu inte skulle njuta av det finns trotts allt sjuka nötter) 

som för en bonde jag sett skriva att kalvarna han har nu mest troligen kommer gå på nödslakt o sedan deponi o det är livdjur han föder upp

o är det godhets krigare så tvinga dem att spendera all tid från nu tills deras kadaver läggs på deponi med djuren.  (djurens kadaver så ingen får för sig att det är godhets krigarnas lik som skall läggas där)

Anmäl
2018-07-05 16:52 #22 av: Zachis

#19 Det beror på hur du producerar maten. Med dagens jordbruk blir det svårt i länder som Sverige eftersom att vi inte kan odla något under hela vinterhalvåret. 

Men om till exempel vertical farming skulle införas i stora industrilokaler nära de stora städerna så finns det ingen anledning varför inte hela jorden skulle äta vegansk kost. 

Förstås är tekniken idag inte färdig för någon vidare storskalig odling, men kanske om några år.  

Dessutom kan jag inte hitta några källor alls på att jorden inte skulle kunna försörja ett samhälle av veganer?  Hittar faktiskt bara källor som säger tvärtom

Anmäl
2018-07-05 16:57 #23 av: Gronstedt

#22: All odling, även "vertical farming" kräver gödning för att kretsloppet ska kunna fungera, vilket antingen förutsätter att man utnyttjar djur eller att man utnyttjar ändliga naturresurser. Veganerna förespråkar att man inte utnyttjar djur, då finns av naturliga skäl bara det andra alternativet kvar.

EDIT: Sidan du länkar till sist har, vad jag kan se, inget med veganism att göra, den talar om att äta mer grönt och mindre kött och att vegansk diet (alltså inte vegansk ideologi) skulle rädda liv. Om det stod något om hur det skulle fungera utan ekologiska kretslopp, så missade i alla fall jag det.

Anmäl
2018-07-05 17:02 #24 av: Zachis

#23 Du behöver inte i närheten lika mycket gödsel om man odlar i vertikala labb-liknande förhållanden eftersom att ingen gödning "spills" ut i jorden.

Anmäl
2018-07-05 17:04 #25 av: Zachis

#23 jag har inte påstått att alla ska gå över till någon vegansk ideologi. Jag är själv inte vegan. 

Anmäl
2018-07-05 17:16 #26 av: Gronstedt

#24: Betyder det att näringsämnen inte behöver omvandlas för att kunna nyttiggöras i vertikal odling?

#25: Har någon påstått det? Jag ifrågasätter inte din ideologi, utan det du påstår att dina källor innehåller.

Anmäl
2018-07-05 17:34 #27 av: Pyttelite

#26 När det gäller gödsel finns det flera olika alternativ ett är att gödsla med andra växter. I mindre odlingar pratar man om gräsklipp och nässlor men det finns också teoretisk möjligheter att gödsla med produkter från människan dvs kiss och bajs.

När det gäller veganism och andra liknande ismer blir allt så generellt och när beräknignar görs räknas de upp utan att ta hänsyn till alla parametrar - det blir jobbigt då. 

Anmäl
2018-07-06 17:40 #28 av: Zachis

#26 jag påstår att mina källor säger att vi visst kan föda en befolkning av veganer. 

Och när det gäller gödningsmedel så kan man göra det med kompost  som #27 säger. Men även människor producerar en hel del "gödsel" vilket kanske skulle kunna utnyttjas. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.