Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 1380 ggr
Zachis
2018-06-26 14:41

Europa får sitt första elefantresarvat

"Femton europeiska länder har nyligen förbjudit vilda djur på cirkus, bland annat Danmark. Nu öppnar ett reservat i Frankrike där djuren ska få ett tryggt hem och en värdig ålderdom, skriver flera medier.

När djuren väl är på plats kommer ett begränsat antal besökare per dag att på tryggt avstånd kunna se dem ströva fritt och bete sig som de skulle göra i det vilda."

https://omni.se/europa-far-sitt-forsta-elefantreservat/a/qndOxE

Danmark och 14 andra europeiska länder har nyligen beslutat att förbjuda vilda djur på cirkus. När är det Sveriges tur?

Annons:
Niklas
2018-06-26 14:47
#1
Carmarino
2018-06-26 14:53
#2

Trodde faktiskt inte att elefanter fortfarande var tillåtna på svenska cirkusar. Märkligt att de inte tog med både dem och sjölejonen när de förbjöd övriga djur. Sjölejon borde vara ännu svårare att ha med på cirkus med tanke på att de är delvis vattenlevande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zachis
2018-06-26 14:58
#3

#1 se där, det hade jag missat. Tydligen enligt djurens rätt så ska lagen förhoppningsvis träda i kraft 1 april 2019.

Zachis
2018-06-26 15:01
#4

#2 finns numera inga cirkusar i Sverige som har elefanter trots att det är lagligt. Undra hur man gjorde med sjölejonen, jättestort mobilt akvarium?

Carmarino
2018-06-26 15:08
#5

#4 Ja, det kan man fråga sig. Någon form av akvarium bör de väl ha haft med sig - får man hoppas.

För många år sedan, när jag studerade i München, så var det en cirkus på besök i närheten av där jag bodde. Man fick gå dit på eftermiddagen och kolla utan att det kostade något. När jag såg hur de behandlade djuren så blev det definitivt inget besök på föreställningen för min del. Fy sjutton!

De hade då både tigrar, lejon, elefanter, hästar och en isbjörn. Tror det fanns fler djur, men det är de jag minns så här långt efteråt. Det var så plågsamt att se de stackars djuren i sina minimala burar, att jag sedan dess aldrig har trott på någon cirkusdirektörs försäkran om hur väl de behandlar sina djur. 😢


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-06-26 15:08
#6

#2 Många (eller alla?) cirkusar som haft elefanter vet jag har upphört frivilligt med det, medan det fortfarande var tillåtet.

Annons:
Carmarino
2018-06-26 15:11
#7

#6 Det är förmodligen därför jag trodde att det inte var tillåtet längre, för jag har inte hört talas om någon svensk cirkus som har djur längre. Åtminstone inga "exotiska". Möjligen kanske det finns någon som har hundar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zachis
2018-06-26 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5 Härom veckan såg jag reklam för att en cirkus skulle komma till stan. Med tanke på att jag för tillfället bor i Indien vågar jag inte tänka på hur det ser ut för djuren på den cirkusen. Dessutom är det rena cirkusen bara ute på gatan, finns ingen anledning att betala extra för det😃.

Här är en bild på några vilda elefanter jag såg i Kerala.

Zachis
2018-06-26 15:18
#9

#7 cirkus maximum har kameler. Vet inte om det räknas som domesticerade djur eller inte dock. 

Det är även många cirkusar som har hästar

Grodan
2018-06-26 15:34
#10

#0 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
2018-06-26 15:36
#11

#9 Vet inte heller vad kameler räknas som. De är ju inte några "inhemska" djur i Sverige åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
2018-06-29 00:04
#12

Jag tror att kameler räknas som domesticerade?
Hundar på cirkus kan väl vara ok, så länge de tränas och bor på ett bra sätt, vilket jag tyvärr inte är övertygad om ens på svenska cirkusar. Fram för djurfria cirkusar, nog borde det räcka med akrobater, clowner och så vidare?

#8, Vad vackert! Landskapet är fint även utan elefanter, men de var ju fantastiska.❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: