Annons:
Etiketthundar
Läst 1515 ggr
NordicSunset
2018-06-21 18:22

Akut! Hund måste avlivas?

Hej! För ungefär en månad sedan flyttade några vänner till min familj hit till Sverige från Iran. Med sig hade de deras hund. Hunden har pass, är chippad och är vaccinerad mot rabies. Idag på morgonen fick de ett samtal från jordbruksverket, och de sa att enligt hundens papper så blev hunden vaccinerad mot rabies innan den blev chippad. Efter chippningen så har hunden blivit testad mot rabies och enligt provsvaren är den inte drabbad, men provsvaren visar ju inte att den är vaccinerad. Allt detta finns på papper, men problemet är datumen; hunden blev chippad efter vaccineringen. Jordbruksverket ringde klockan 10 imorse och sa att de behövde åka in inom 2 timmar och avliva hunden, vilket vi alla tycker låter konstigt. Vi har kontaktat jordbruksverket och andra organisaitoner, men de säger att det inte finns något sätt att lösa det på. Därför vänder jag mig hit och undrar om någon vet om man kan lösa problemet på något sätt? Allt är så konstigt. Varför har de så himla bråttom med att avliva en frisk hund? Och dessutom har jordbruksverket sagt olika saker till oss när vi har kontaktat dem. Det blir liksom svårt att lita på dem då? Jag har googlat och googlat men hittar inget som kan hjälpa mig. Vet någon vad man kan göra för att slippa avliva hunden?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Zachis
2018-06-25 06:38
#1
Cragan
2018-06-26 14:16
#2

låter som att vaccineringen inte tog som den skulle o mig veterligen så finns det tyvärr inget utrymme i regelverket som skulle kunna få hunden att leva vidare.

o just för rabies så känner jag bara till ett sätt att få ett säkert svar om djuret är drabbat eller ej och det provsättet överlever inte djuret (biopsi av hjärnan) fast erkänner villigt att jag inte uppdaterat mig på 10+ år om rabies provtagning.

men uppdateringar om hur det har gått är alltid uppskattade för framtida referens om någon mer råkar ut för något liknande

Cragan
2018-07-02 09:49
#4

#3 skönt för dem att det hela löste sig även om det verkar ha varit en otrevlig upplevelse

Upp till toppen
Annons: