Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1165 ggr
Huygens
2018-03-20 17:33

Djurskötarvikarier?

Ibland läser man om bondgårdar där djuren farit illa. I vissa fall verkar det som om djurägaren blivit sjuk och inte kunnat sköta djuren, hamnat på sjukhus. Hur kommer det sej att det inte finns någon koll ifall det finns andra som tar över skötseln av djuren? Här är två exempel:

Gård med 20 döda tjurar, ägaren på sjukhus. SVT, 2017
Gård med 10 döda kor, ägaren på sjukhus. Uppsala Nya Tidning, 2017
Gård med 6 döda hästar, oklart varför. SVT, 2018

Företag som går dåligt går ibland i konkurs, men en gård med djur borde omgärdas med mer djurskydd tycker man. Det är konstigt att inget system finns som träder i kraft innan det gått riktigt illa.

Annons:
Lona
2018-03-20 18:48
#1

Många av dessa fallen handlar om psykisk ohälsa vilket gör det extra knepigt. Ofta har förfallet pågått en längre tid innan det blir såhär iĺla. Dock borde det ju vara rutin att man vid akut behandling eller inläggning frågar personen om hen har djur, vare sig det gäller sällskapsdjur eller lantbruk. Få personer är så iĺla däran att de svarar nekande på en direkt fråga även om det säkert händer att patienten fabulerar ihop någon historia. I synnerhet när det gäller psykiatri borde personalen vara duktigare på att fånga upp fall där det gått riktigt illa. Tyvärr är det väl ofta så att när de här personerna väl får korrekt vård så har djuren redan varit vanskötta en längre tid :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Huygens
2018-03-20 18:55
#2

Vad jag är orolig för är att myndigheterna gör sitt arbete så här dåligt för att dom inte vill ha små gårdar, bara storgårdar.

Om någon är över 70 år kan man ju kolla vartannat år att personen inte är dement.

Cragan
2018-03-20 20:52
#3

det har funnits en gruppering folk tidigare som hjälpte bönder så dom kunde få någon dag ledigt iaf vet dock ej hur det funkade eller om det finns kvar. tror inte det var gratis för djurbönderna att nyttja det dock.

Lona
2018-03-20 21:48
#4

#3, Avbytare tror jag du tänker på :-) Vet faktiskt inte ens om de finns längre, i vilket fall lär det kosta en del; ja. Inget lätt jobb att vara lantbrukare idag…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cragan
2018-03-20 23:45
#5

#4 jo va nog dem jag tänkte på minns iaf att det var prat om att dom skulle kunna hjälpa dem som hade det tungt eller var sjuka också men tror det föll på finans delen men kan minnas helt fel

Huygens
2018-03-21 12:50
#6

Det borde vara en samhällsfunktion, då det är orimligt att bönder aldrig ska förväntas bli sjuka.

Annons:
Huygens
2018-03-25 15:11
#7

Åter ett konstigt fall, denna gång i Danmark. 16 kor mystiskt döda på öde ö. SVT

Dybsø, Dybsö?

monstermash
2018-05-04 22:09
#8

#4 Avbytare finns fortfarande, inte i samma utsträckning dock. 

#7 😮

Upp till toppen
Annons: