Annons:
Etikettallmänt
Läst 1685 ggr
Huygens
3/5/18, 9:54 PM

Jakt från bilen gav böter

Far och 16-årig son anses ha jagat från bilen, sköt en tjäder. Jag är lite förbryllad, om det inte hade varit jakt från bilen, utan fadern hade gått in en bit i skogen, hade han kunnat skjuta då? Krävs det inte särskild markering så att folk vet om ifall det är jakt?

Båda nekar till brott och fick böter. SVT

Annons:
Lona
3/5/18, 9:59 PM
#1

Nej, det krävs tyvärr ingen markering att jakt pågår även om många jägare sätter upp skyltar ändå.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
3/5/18, 10:00 PM
#2

😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
3/5/18, 10:01 PM
#3

Är det så att skogen är indelad i officiella jaktzoner eller hur avgränsas området där någon skjuter?

oh-la
3/5/18, 10:37 PM
#4

#3, jakten i en skog avgränsas genom marken. Den som har jakträtt på en mark får jaga där. Det finns inga jaktzoner, utan det jagas i de skogar som finns. Där emot får jnte ven son helst jaga vart som helst. Du mpste vara markägare eller arrendera marken för jakt. Du får till och med avlossa skott på din egen tomt så länge du befinner dig uranför detaljplanen om det kan räknas som skyddsjakt. Inom detaljplanerat område kräva tillstånd.

Huygens
3/5/18, 11:20 PM
#5

Ang. det här att det är förbjudet att jaga från bil, var det inte jakt, som var tillåten från helikopter på varg för två eller tre år sedan? Hur skiljer det sej mellan olika "fordon"? SVT

Likadant här, verkar inte som vargarna haft så stor chans. SVT

Hur kan jakt från helikopter vara tillåten?

oh-la
3/6/18, 8:11 AM
#6

#5, det var skyddsjakt beställd av länsstyrelsen då vargarna uppehöll sig i renskötselområden. För skyddsjakt kan det godkännas andra jaktsätt än vad som normalt godkänns. Normalt får man inte jaga från fordon. Just varg o renskötselområden blir det ofta skyddsjakt eller flytt på. Varg får inte uppehålla sig i dessa områden. Man får skilja på skyddsjakt på vissa individer och "vanlig" jakt.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: