Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2555 ggr
vallhund
2016-09-07 12:14

Förslag på ny djurskyddslag dröjer

"Tidigare än 2017 kommer det inget förslag från regeringen om en ny djurskyddslag. Ambitionerna om att en proposition skulle vara klar att lämna över till riksdagen denna månad har övergivits.

Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S), nämner mängden av remissvar på den ursprungliga utredningen, och arbetet med två ytterligare analyser som den rödgröna regeringen tagit fram, som bidragande orsaker till att propositionen än en gång skjutits på framtiden. "

http://www.atl.nu/lantbruk/ny-djurskyddslag-skjuts-upp-igen/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lona
2016-09-08 12:46
#1

:-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
2016-10-04 21:15
#2

Det vore faktiskt inte så dumt.

Ett lämplighetsintyg so bedömer en persons faktiska kunskaper o mentala hälsa för att man ska få ha djur. Omöjligt att genomföra förmodligen men ofta så är det ju psykisk ohälsa som ligger bakom braskande rubriker om misskötta djur

Lona
2016-12-12 11:06
#3

#2 Beror väl iofs på vad man anser vara psykisk ohälsa… ;-) Oförmåga att se att djuren inte kan andas? Då får vi nog dra med ett stort antal hunduppfödare och utställningsdomare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
2016-12-12 18:52
#4

#3

De allra  flesta som missköter djur lider av en eller annan form av Psykisk ohälsa. Alltifrån lantbrukare som lämnar sina djur i sticket till de "kattanter" som förpestar olika lägenheter…Sedan finns det tyvärr ett antal personer som går över lik för rosetter o utmärkelser av olika slag..kanske även det kan kategoriseras, som en form av psykisk ohälsa…

[Shettisar]
2020-06-01 11:56
#6

#5 JBV skriver att det inte är ett krav.Så att detta åter igen är en tom ny regel är som landets många djur regler. Kommer inte göra stor förändring mao."

Nya regler för hund- och kattägare

Den 15 juni börjar de nya djurskyddsreglerna för hundar och katter att gälla. Drygt 2 miljoner hundar och katter lever i Sverige. En femtedel av de svenska hushållen har minst en katt och ungefär 15 procent av hushållen har en hund. De nya djurskyddsreglerna ska underlätta för djurägarna att göra rätt.

En viktig ambition med de nya reglerna har varit att höja kattens status. Djurägarens ansvar för att tillgodose kattens behov blir tydligare och kravet på katterna inte förökar sig oplanerat blir tuffare. Att förhindra att katten förökar sig oplanerat kan ske på olika sätt, exempelvis genom kastrering eller sterilisering, men det finns inget krav på detta. Allt för många katter är idag hemlösa i Sverige."

Annons:
Upp till toppen
Annons: