Fick idag veta att en gäng ungar/barn i området där jag bor roar sig med att plåga igelkottarna vi har här (vet ej om dem även ger sig på fler djur) bl.a ska dem ha kastat saker på igelkotten och sparkat på den, igelkotten verkade dock ha tagit sig från platsen när jag gick och letade efter den efter att jag hört vad som hänt (den som såg händelsen sa till barnen och då slutade dem tillslut efter flera tillsägningar) så jag hoppas kotten inte blev skadad.
Men från och med nu ska jag hålla ögonen öppna efter dessa barn, och om jag tar dem på bar gärning vad gäller då?
gäller lagen om att det är "olagligt att plåga djur" vilda djur så jag kan hota med polisen eller t.o.m anmäla om det är riktigt illa?
tänkte om jag kunde hota med polisanmälan för djurplågeri, följa med barnet/barnen hem och prata med deras föräldrar vad deras barn egentligen hålla på med och även säga till föräldrarna att ser jag dem göra om det kommer jag polisanmäla direkt.
Eller gäller inte lagen om att det är "olagligt att plåga djur" vilda djur? för då kan jag ju bara försöka prata med föräldrarna och inte göra mer tyvärr...
blev riktigt arg och ledsen när jag fick höra detta och hoppas verkligen jag kommer på ungarna, för tydligen inte första gången dem gjort något sånt här...