Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1671 ggr
alexandra90
1/19/16, 10:56 PM

djurförbud av katter med tandlossning?

jag vet att det är vanligt att folk har katter och de flesta katter får tandsten i livet. det kan leda till tandlossning. det är långt från alla som sanerar tandstenen varje år  hos veterinären. jag pratade med en veterinär om detta och hon sa att om någon har en katt med tandlossning  som blir följden av obehandlad tandsten så MÅSTE katten antingen saneras i munnen eller avlivas. väljs inget av dessa alternativ så måste veterinären anmäla ägarna till Länsstyrelsens djurskydd.

Annons:
Em_
1/20/16, 2:37 PM
#1

Det blir ju inte automatiskt djurförbud bara för att någon anmäler. När jag läser i tidningar och så har jag fått intrycket att det ska vara rätt grov  vanvård under längre tid för att någon ska få djurförbud. 

Det som kan hända är att länsstyrelsen beslutar att katten måste ha vård eller avlivas. Vägrar ägaren ge katten vård då kan länsstyrelsen omhänderta katten. Då bli Polisen automatiskt ägare. Om inte de samarbetar med någon som är beredd att ta hand om katten och betala för munsanering blir katten med största sannolikhet avlivad eftersom polisen inte har plats i sin budget för att betala veterinärvård för omhändertagna djur.


Upp till toppen
Annons: