Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 3797 ggr
Anpekli
2015-11-04 22:36

Förbjuda svenska minkfarmer?

Hej!

Jag har en debattartikel som handlar om att argumentera om uppfödning av mink för deras päls. Jag skulle gärna vilja veta era åsikter kring detta ämnet då jag behöver se det från flera olika perspektiv. Motivera gärna ert svar, hur vad varför etc.

☻/ This is Bob. Copy and paste him
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over

Annons:
DjurälskarenEmelie
2015-11-04 22:52
#1

Usch! Minkfarmer är bland det värsta jag vet och borde stängas ner för alltid. Empatilösa människor:(

Em_
2015-11-04 22:56
#2

Valde att jag är emot. Egentligen är jag inte det, jag tycker bara att produktions-minkarna ska ha rätt till samma miljö som djurparks-minkar. Och då blir det i praktiken omöjligt att ha minkpälsproduktion.


emms
2015-11-04 23:00
#3

Jag tycker de bör förbjudas för att tycker inte det är okej att föda upp ett djur enbart för deras päls. Och visst man kanske använder kropparna till något annat, har för mig att dom eldas för energi och/eller blir djurmat?

Iaf så blir det ju inte mycket mer utav dom då de är så små. Ska man ta vara på pälsen från ett djur ska det vara det sista man gör för det är inget man behöver, de används bara som en accessoar. Man kan framställa fejkpäls lika väl och det finns andra tyger som värmer lika bra. 

Om man tar kanin tillexempel, eller får. Där tycker jag det är okej att använda pälsen också för dom föds inte upp till det huvudsakligen, de blir huvudsakligen föda

Lagarna runt minkarna är med mycket hemskare än andra produktionsdjur, om vi tar får som exempel nu då. Ett får får leva ett hyfsat naturligt liv. Dom går ute de varma årstiderna och har oftast bra med plats i sina stall på vintern med där de får gå i djupströbäddar osv. En mink får bo i en stålbur med ingenting att göra. Minkar är rovdjur och kräver mer än så.
Men hade inte tyckt det var okej att slakta dom för pälsens skull även om dom hade det bra, det är inte okej att föda upp ett djur för att den ska bli en accessoar helt enkelt.

Emma

[angel62]
2015-11-05 18:08
#4

Bör förbjudas. Varför föda upp minkar? Måste man ha päls från djur? De blir stressade att sitta så trångt och vi människor borde tänka och förstå bättre än att föda upp på det sättet.

Tant Grön
2015-11-05 18:27
#5

Håller med #4

Jassan
2015-11-05 18:41
#6

Jag håller oxå med  #4   o de som är emot.

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
OlleA
2015-11-06 20:28
#7

Jag är definitivt emot minkfarmer. Om man äter kött eller inte får var och en ta ställning till (jag är inte vegetarian) men ingen kan väl anse sig beroende av minkpälsar. Varför ska vi då föda upp djur under vidriga förhållanden för en produkt som ingen egentligen behöver?
#0 Bra att du skriver en debattartikel, det är rätt sätt att jobba på. Att bryta sig in och släppa ut en massa minkar hjälper däremot ingen.

Olle

Tarotstollan
2015-11-11 21:23
#8

Tycker att all uppfödning av djur som dekoration, hela eller delar skall upphöra omedelbart. Säger som ni andra, ingen människa dör om de inte har en minkpäls men det gör djuren!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vanja
2015-11-12 11:56
#9

Jag vill såklart att de ska förbjudas, men detta kommer aldrig att ske. 

Istället tycker jag att de ska få en bättre levnadsstandard. Exempelvis så ska de ha mycket större utrymme per mink och de ska ha en yta de kan simma på eftersom de har simhud mellan tårna. Om detta blir en lagstiftning, vilket de borde bli eftersom dessa djur har ett värde oavsett varför vi har dem på produktion.  som mjölkkor eller liknande. 

Så om lagstiftningen blir bättre och gör så att djuren får en bättre levnadsstandard så blir det inte lönande att ha minkfarmar så då måste de stänga ner. 

Ungefär som det blev med rävfarmarna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Cragan
2015-11-12 17:40
#10

innan behovet av minkpäls försvinner så vill jag snarare se förbättrade förhållanden för minkarna än förbud, då produktionen bara flyttar till länder där djurskyddet inte står nämnvärt högt på agendan om det ens finns där.

o innan någon säger fejk produkter att ersätta med så jag råkar gilla planeten jag bor på så ser gärna att vi framställer mindre av vissa syntetiska material framställning av dem förgiftar marken kraftigt.

vallhund
2015-12-13 09:05
#11

Hellre svenska minkar än kinesiska.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2015-12-13 17:13
#12

Jag tror ett förbud är fel väg att gå utan att man snarare får försöka motverka att folk faktiskt köper kläder eller vad det nu kan vara av mink.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2016-01-01 08:52
#13

Jag svarade "blandade åsikter"

Jag tror inte att behovet av päls (både medicinskt och modemässigt) kommer att försvinna, men jag tycker inte om allt kött som förstörs av mink (jag tycker det är respektlöst att inte använda så mycket som möjligt av djuret man slaktar).

Jag tycker därför att man ska satsa på svensk kaninpäls istället, ypperligt kött och underbar päls. Dessutom fler färger än minken. Vad jag förstår så är kaninens behov enklare att tillfredsställa också men jag kan inte så mycket om mink så jag kan ha fel.

Men är valet mellan svenskt mink och kinesisk så är valet enkelt.

l'm back

Annons:
kamera0710
2016-01-01 09:01
#14

Kraven på minkfarmar borde vara samma som för djurparker.

RoyalSnake
2016-01-06 01:36
#15

Större utrymmen, bra burar där djuren kan bädda ner sig i, riktig mat och vatten, både in- och utomhusvistelse. Hade det sett ut så hade jag faktiskt inte haft något problem med det.

landsbygdsbo
2016-02-19 21:57
#16

Ärligt talat, vad leder ett förbud i Sverige till? jo att produktionen flyttas till andra länder där det svenska djurskyddet har noll inflytande

Det är alltså kontraproduktivt för det svenska djurskyddet att driva ut produktionen från Sverige.

Jaguar_
2016-02-25 17:29
#17

Jag vill ha bort allt som har med detta ämne att göra även utomlands. Alla länder borde ställa krav på varandra!  Då skulle saker ändras, men det krävs också att alla inte ska vara så giriga i pengar och ge efter. Det är svårt att få bort girigheten.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

landsbygdsbo
2016-02-25 17:49
#18

#17

Arbetaren som får ut sin lön är han girig?

Finns inget annat jobb än att pälsa minkar, är han girig om han tar jobbet för att hålla familjen med hus o mat?

De flesta som arbetar inom pälsindustrin i Sverige tjänar inga förmögenheter

Däremot skapas arbetstillfällen i glesbygd vilket sin tur hjälper till att hålla en bygd levande, girigt?

Att vi förbättrar djurhållningsreglerna, ja det motsäger jag inte. Men görs detta så att det slår ut näringen, så ska staten kompensera för fördyrande regler.

Silvestris
2016-02-25 21:43
#19

Djur ska leva under drägliga förhållanden och idag är kraven på minkhållning för lågt satta. 

Och nej, staten ska inte betala för ett förbättrat djurskydd. Det är djurägarna som ska se till att deras djur har det bra. Det är ingen rättighet att ha sällskapsdjur eller att livnära sig på djuruppfödning.

Jag har kattuppfödning, ska jag kompenseras för att det har blivit förbjudet att hålla katter i bur? Det minskar mina möjligheter att tjäna pengar på kattuppfödning drastiskt (nej, jag skulle aldrig sätta katterna i bur men det är ett exempel).

landsbygdsbo
2016-02-25 21:46
#20

#19

Men ett krav på att hålla dina katter på ett artriktigt vis, dvs med frigång skulle förmodligen slå undan benen på en professionell kattuppfödning.

Annons:
Silvestris
2016-02-26 09:41
#21

#20 Precis. Det går i princip inte att bedriva professionell kattuppfödning idag eftersom djurskydd går före profit vilket är helt rätt.

Jaguar_
2016-02-26 09:54
#22

Det är sjukt att vända sig till tortyr när det troligt finns andra jobb där ute. Hur kan man leva med sig själv när man utfört de de gör mot ett djur när de flår dom på päls levande? Det är en sjuk värld om man tror det kan fortgå bara för att någon behöver pengar. Detta är en industri som inte borde finnas och den behövs inte heller. Vi har vad vi behöver och mer därtill.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

landsbygdsbo
2016-02-26 10:04
#23

#21

så du menar att skänker bort de katter som föds hemma hos dig? För professionellt är väl att ta betalt?

landsbygdsbo
2016-02-26 10:06
#24

#22 hur flår man en levande mink utan att skada pälsen.  Har flått en mård en gång och det var ett jäkla pillgöra och då var djuret dött.

Vanja
2016-02-26 10:19
#25

#24 De finns minkar som inte dör som de ska av avlivningsmetoden. De blir bara medvetslösa, och ja. Då flås de levande.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

MagnusG
2016-02-26 10:24
#26

#24 Det händer tyvärr, jag kommer ihåg att Kalla fakta hade en dokumentär om det här för 10 år sedan ungefär eller lite mer, och jag stöter på namninsamlingar då och då på nätet för förbud mot pälsfarmar där det tas upp just att minkar och kaniner flås levande. Hur vanligt det här är vet jag inte. Det kanske är främst östeuropéer och östasiater som gör något så vidrigt, men en del av pälsarna hamnar ju säkerligen ändå för försäljning i Sverige.

tlover
2016-02-26 10:43
#27

#26 Fast det blir ju fler av dom pälsarna som säljs i Sverige om man förbjuder Svensk uppfödning.

l'm back

Annons:
MagnusG
2016-02-26 11:16
#28

#26 Jag undrar hur många av de som flår i Sverige som är gästarbetare, och hur pass de övervakas och tränas eller omtränas så att det sker efter svensk praxis och inte med en t ex sydkoreansk. Sen vet jag inte heller hur svensk praxis inom pälsuppfödarbranschen ser ut, vi har säkert mer respekt för andra djur än de har i t ex Sydkorea eller Kina där det är chockerande lågt, men kollar verkligen varje svenska flåare med full säkerhet att djuret är dött innan det flås? Har de tid med det eller blir det ibland/ofta som tas upp i #25? Vanja, jag tvivlar inte alls på vad du säger, jag försöker bara luska i var någonstans det inträffar.

landsbygdsbo
2016-02-26 12:45
#29

#25

Ja men då är de ju medvetslösa och förmodligen med hjärnskador bortom allt återvändande eftersom man använder koldioxid som avlivningsmetod

Däremot att flå en levande , vaken mink det låter sig knappat göras utan att förstöra pälsen.

Jaguar_
2016-02-26 14:30
#30

Man flår oftast djur levande för att då har pälsen sin glans kvar än om djuret vore dött. Då slutar allt i kroppen att fungerar och pälsen blir av sämre kvalité.

Jag har sett dokumentären och önskar att jag inte hade gjort det. De där bilderna av katter som kramar varandra i ett hörn innan de blir upphängda 5 och 5 i varje ögla tills de svimmar innan de flår dom. Hemskt! Sånt bör inte förekomma i denna värld. Det finns fejk skinn och fejkpäls numera. 

Det finns ingen ursäkt att upprätthålla detta plågeri.   Förr i tiden. Långt bak i tiden gjorde man inte såhär. Man jagade och man tog pälsen när de var redan borta. Det är bättre än den industrin människan ha kommit på idag för sitt eget ego. Men inget av det behövs idag. Vi har så pass bra teknik att tillverka fejka päls och skinn med och de håller värmen lika bra som riktig päls.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

tlover
2016-02-26 14:33
#31

#30 Det måste vara en myt att de har mer glans för vi har kaninpäls som är väldigt glansiga och våra kaniner är definitivt döda då vi flår dom.

Sen så är fakepäls inte lika varm som riktig päls.

l'm back

Silvestris
2016-02-26 19:11
#32

#23 Professionellt anser jag vara en vinstdrivande verksamhet och det kan jag lova att min uppfödning är även fast jag tar bra betalt. SKV skulle ta mig i örat om jag försökte baka in kattuppfödningen i mitt företag.

MagnusG
2016-02-26 19:36
#33

Jag håller helt med #30 om att det är en industri som inte borde finnas (en fruktansvärd sådan) och att vi har tillräckligt bra andra material för att göra kläder med som håller en tillräckligt varm, och mode är en usel anledning att ge som stöd för pälsindustri. På de bästa av alla pälsfarmar så är ju ändå individer frihetsberövade och får sätta livet till för sin päls. Vem av de stackars minkarna lär vilja det? Skulle någon av dem ge samtycke till det om de kunde det? Jag tror de allra flesta av dem har väldigt olyckliga liv. Flåarna som kanske skulle ha svårt att få jobb kan ju gå på bidrag istället i värsta fall bland svenskar och tigga i värsta fall för de från länder med dåligt välfärdssystem- de skulle ändå ha mycket bättre liv än de alla stackars minkarna i industrin har! Men enbart förbud mot pälsuppfödning i Sverige kanske skulle göra saker värre, just p g a vad #27 tog upp. Förbudet borde kombineras med importförbud för päls och försäljningsförbud, och ev. ett globalt högprioriterat initiativ till att stoppa pälsuppfödning, import och försäljning i så många länder som möjligt.

Jaguar_
2016-02-26 20:03
#34

#31 Det är något dumma giriga människor kommit på. Det är säkert något med besparingar av avlivning som är anledningen. För de måste ju tjäna så mycket pengar som möjligt och varför slösa det på sprutor till avlivning när det går att göra som de gör just nu? Djuren kan ju inte säga något till något om det. USCH!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
AnnaFagerell
2016-02-27 08:17
#35

Snälla ni, håll er till trådens betydelse. Katter hör inte hit och håll er till ämnet djurskydd. Djurrätt är något helt annat vilket vi strävar efter att inte ta upp på denna sajt. Håll er till ämnet så jag slipper låsa tråden.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

landsbygdsbo
2016-02-27 09:58
#36

#33

Problemet med importförbud som inte är internationellt sanktionerade är att de ses som handelshinder. Och det riskerar att slå tillbaka mot Svensk export av andra produkter. Vilket i sin tur kan resultera i högre arbetslöshet och lägre välfärd för dem som behöver vår hjälp inom landet.

Vad det gäller pälsproduktionen inom Sveriges gränser så går väl det mesta på export. Det är en så högkvalitativ produkt så att de vanliga lågpriskedjorna som säljer vanligt slit o släng mode inte använder sig av svenska produkter.

Att då strypa den här näringen i Sverige öppnar bara för att liknande verksamheter öppnar i länder med betydligt sämre villkor för djuren som följd. Är det,  det ni vill?

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-03-29 18:40
#37

Tror trist nog som flera skrivit att ett förbud är en utopi, förhoppningsvis kan man få till bättre levnadsförhållanden för dem som ett resultat i allafall.

Lona
2016-04-01 21:11
#38

En halvt OT-fråga angående avlivningen; Om den görs med koldioxid, sköts det på rätt sätt? Det är en enkel, billig och oblodig metod att avliva djur på - men otroligt ångestskapande om man inte gör det med tillräckligt mycket syre.
Med tanke på att det går lite si och så till med försöksdjur som ändå är en relativt välkontrollerad verksamhet så tvivlar jag på att det går bättre till med pälsdjuren.

Förresten, borde man inte kunna göra något av minkköttet/resterna? Hund- eller kattmat? Mata djurparksdjur? Marknaden hade förmodligen inte varit så stor men bättre än att det bara går till destruktion.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vanja
2016-04-02 08:55
#39

#38 Jo och att minkar dödas med koldioxid har diskuterats vilt, eftersom minkarna har en förmåga att hålla andan väldigt länge.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Lona
2016-04-02 11:06
#40

#39 :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
2016-04-02 21:20
#41

Vid standardtryck och -temperatur är ämnet en lukt- och färglös gas.

Så det finns ingen anledning för minkar att "hålla andan"

Att människor som utsätts, lätt dör trots att man är vaken vid inhalering visar väl det…

Det dör folk i båtar o husvagnar varje år av dessa orsaker…

Annons:
Lona
2016-04-02 22:25
#42

#41, Nej, men däremot påverkar förhållandet mellan syre och koldioxid hur det upplevs även om det ändå leder till döden.
Är det rätt andel koldioxid i förhållande till syre så somnar djuren - och människor, förmodar jag - lugnt och stilla och avlider sedan utan kvävningskänslor.
Har man däremot för hög andel koldioxid så får djuren kvävningskänslor, kippar desperat efter andan och får tydlig "ångest" eller vad man nu skall kalla det för.
Det går för all del fortare från det att man sätter på gasen till det att djuren är döda men det medför betydligt större stress för dem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Corgitok
2016-04-03 19:42
#43

Varför ha på sig ett dött djur?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

landsbygdsbo
2016-04-03 20:09
#44

Därför att skinn o päls är naturmaterial som belastar naturen mindre än plastpäls o plastskor.

Dessutom ett par handgjorda skor av Oxford modell är en lisa för fötterna.

Fötterna kan andas och om man sköter skorna så håller de i 20 år.

Och när jag åker MC eller nedcabbat så sitter min gamla ww2 lamm-pälsjacka perfekt Får smörja utsidan 1 gång per år så den håller sig mjuk och vattenavvisande. Den slänger jag inte!

Vanja
2016-04-04 19:46
#45

Ja för det är ju viktigare att du har en bra skinnjacka än att djur mår bra? 
Jisses.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-04-04 19:59
#46

#45 Ja jisses att folk fortsätter att tro att konstmaterial inte får vilda djur att må rejält dåligt.

Fåglar täckta av råvaran för att göra veganska kläder och polyesterfyllning till "djurvänliga" värmande kläder:

https://commons.wikimedia.org/wiki/Exxon_Valdez#/media/File:EVOSWEB_013_oiled_bird3.jpg

Men de kanske ser ut att må bra enligt dig? De kanske bara sover?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
2016-04-04 21:27
#47

Jag vill gärna läsa på och lära mig mer om konstmaterial till kläder (typ fuskpäls) och dess inverkan på djur och natur, har någon några bra länktips på svenska?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VildaVittra
2016-04-04 21:55
#48

#47 Det är en hel uppsats bara det. När man framställer sådana kläder, så sker miljöpåverkan i alla leden. Allt ifrån utvinningen av råvaran, framställningen av det som sedan ska bli konstfibrer, läckage vid transport av det materialet, infärgning av textilerna, urlakning av gifter vid tvätt osv. 

Men här kan du börja att läsa: http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/bra-miljoval/bmv-textil-kriterier.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VästkustFia
2016-04-04 23:47
#49

Sorry om jag gör tråden ännu mer OT men det är väl ändå kolmonoxid (koloxid) som är giftigt och man avlivar med, inte koldioxid.

I själva frågan önskar jag det skulle förbjudas helt i Sverige och resten av världen också. Jag har inget emot att bära päls från djur som levt ett fritt och bra liv men pälsfarmer, fy f…

Lona
2016-04-05 01:09
#50

#49, Nej, det är koldioxid. Om du ger stor andel koldioxid och liten andel syre så kvävs djuret.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
2016-04-05 09:28
#51

#45

Jackan tillverkades under andra världskriget.

Så du anser tydligen att jag ska slänga bort ett väl fungerande plagg, ger det lammen som dog för 80 år sedan livet tillbaka?

Ja Jösses😴

landsbygdsbo
2016-04-05 09:32
#52

#46

Det är nog så att en del inte tänker längre än vad näsan räcker.

Konstmateriel förutsätter oljeutvinning.

Och olje/plastprodukter i havet är väl ett av de större problemen vi har att möta i framtiden.

Så tacka vet jag gammaldags "ärliga" produkter som ull, läder o päls.

Vanja
2016-04-05 21:47
#53

Men man måste inte använda konstmaterial för att vilja att minkarna i produktion ska ha det bättre. Varför blandar ni in en massa andra konstiga saker?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-04-05 22:10
#54

#53 Du skrev skinnjacka, den enda skinnjacka i tråden är gjord av fårskinn, vilket inte kommer från minken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

landsbygdsbo
2016-04-06 08:23
#55

#54

Det var ett svar på varför man ska klä sig i "döda djur"

.

Att man ska arbeta för att hanteringen av pälsdjur ska förbättras ställer jag naturligtvis upp på. Men att driva ut den hanteringen från Sverige gör ju bara att vi i Sverige inte längre kan påverka produktions villkoren.  Att då i ett förtvilat försök stoppa importen av produkten minkpäls skulle både utom och inom EU ses som ett handelshinder och det skulle kosta ett exportberoende land så som Sverige är förmågan att bekosta en någorlunda vettig välfärd.

Annons:
VästkustFia
2016-04-06 11:06
#56

#50 OK, det var nytt för mig!

Lona
2016-04-06 11:17
#57

#56, I alla fall är det CO2 man använder till försöksdjur, jag antar att det är samma metoder på minkar men det är jag inte stensäker på faktiskt :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
2016-04-06 13:34
#58

Gasen är i sig både lukt o smakfri.

Minkarna släpps ner i en mörk låda och eftersom det är mörkt håller de sig lugna.

Somnar i därför att blodkropparna inte längre kan transportera syre eftersom co2 tar upp all plats på blodkropparna.  Ungefär som när en människa kliver ner i en brunn och plötsligt bara tuppar av pga syrebrist.

Vanja
2016-04-19 09:59
#59

#54 Ja, men min poäng med inlägget var att man inte kan gå in i en tråd som handlar om hur pälsminkar behandlas och skriva att man har en superbra fårjacka. Hur kan den jackan vara viktigare är att minkarna mår bra. Det var så jag menade.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

landsbygdsbo
2016-04-19 13:52
#60

#59

Frågan uppkom, om det var etiskt att behålla gamla pälsar, gamla skinn eller om man av etiska skäl skulle kasta dem.

Jag tog då upp och förklarade min ståndpunkt att det både är etiskt o ekonomiskt riktigt att behålla dessa produkter.

Att vi ska ha ett regelverk som i görligaste mån tillser att burhållna pälsdjur inte utsätts för lidande är väl ingen som argumenterar emot. Men att ta till stolleprovet att tvinga den produktionen utomlands, där vi inte har några möjligheter att varken påverka produktion, djurens ellerarbetarnas villkor är, förlåt mig, men det är rent vansinne.

Ias.
2016-05-24 18:55
#61

Tycker det är både fel och sjukt.

Liv som liv, borde behandlas som levande varelser och respekteras, tycker inte det behövs mer av ett argument där. 

Men behandlas de väl och med respekt, och inte dödas är det en annan femma.

Att döda, även djur, är mord- varför ska det vara ok?

Varför ska människan utnyttja liv på detta sätt när det finns andra resurser att använda?

Skulle du vilja bli nedsövd för att utnyttjas som en produkt?

Wellcraft
2016-05-24 19:11
#62

#61 Nej det är inte mord.
Mord är när en människa dödar en annan människa. Korrekta termer är ett plus.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-24 19:31
#63

#61

Att förbjuda pälsdjurshantering i Sverige leder till 2 saker.

1 Naturligtvis upphör verksamheten i Sverige

Men försvinner efterfrågan av päls o skinn för det?  NEJ!

2 Den päls o skinnproduktion som fanns i Sverige övertas av andra, utom kontroll av svenskt djurskydd.

Alltså är en svensk pälsdjurshantering att föredra, av djurskyddsskäl och av ekonomiska.

landsbygdsbo
2016-05-24 19:31
#64

#61

Att förbjuda pälsdjurshantering i Sverige leder till 2 saker.

1 Naturligtvis upphör verksamheten i Sverige

Men försvinner efterfrågan av päls o skinn för det?  NEJ!

2 Den päls o skinnproduktion som fanns i Sverige övertas av andra, utom kontroll av svenskt djurskydd.

Alltså är en svensk pälsdjurshantering att föredra, av djurskyddsskäl och av ekonomiska.

vallhund
2016-05-24 20:27
#65

Naturligtvis lever pälsminkar bättre i Kina………

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Marr
2016-05-25 07:20
#66

Trodde jag skrivit här för länge sedan men har tydligen bara röstat. Utan då ha läst precis alla inlägg så har jag som vanligen åsikt! 

Ja jag tycker Svenska minkfarmer ska förbjudas! Hela ordet farm har här fått en dålig klang tack vare dessa hemska "fabriker". Uppfödning av pälsdjur i dessutom hemska förhållanden är sjukt perverst & pinsamt egoistiskt av människorasen!

Sitter vi här i Sverige & fryser ihjäl i våra hyddor eller? Detta är för lyx & flärd och har sannerligen inget med nytta att göra. Det är stora pengar inom detta och inte gynnar det någon stackare som är hemlös heller & ligger någonstans för att frysa ihjäl.

Jag bara säger fy f**n! för denna sabla  fåfänga att klä sig i hudar från plågade djur i fångenskap med många djur på en liten yta i galler, för att vi ska känna oss snygga. Människor är inte riktiga i huvet! Var gick det fel?🤔

Vi är så egoistiska i vår konsumtion att vi har tappat moralen & med det etiken för vett & sunt förnuft!🤮

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

tlover
2016-05-25 08:29
#67

#66 Päls har faktiskt nytta som andra material inte har, tex jag som har problem med värk i leder och Raynauds är päls jättebra. Även om jag föredrar päls från kanin som jag vet har mått bra. Päls går inte att ersätta för vissa än idag alltså.

Dessutom så kommer inte efterfrågan att försvinna bara för att man förbjuder pälsfarmar i Sverige utan svenskar kommer då att köpa päls från utlandet där djurhållningen är ännu sämre.

l'm back

Marr
2016-05-25 08:56
#68

Säger ingenting negativt om att det kan vara bra för oss som har svår värk…men det är lyxen med det hela som vi fåfänga människor ska låta oss ledas in i för att vi ska vara så jävla snygga…

Kan säga att jag själv har en gammal minkpäls från 40-talet. Ville elda upp den men har haft nytta av den då det varit kallt & huset mitt frös sönder…varför elda upp de som tidigare med sitt liv gett oss deras päls?

Men fortsatta djurplågerier för människans fåfänga det tar jag inte!!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

tlover
2016-05-25 09:24
#69

#68 Det är inte fåfänga att inte vilja ha ont

l'm back

Annons:
Marr
2016-05-25 09:34
#70

Nä det är det verkligen inte! Har jag sagt det?

Fåfänga kärringar & gubbar som vill vara SNYGGA  i andras hud  som dessutom har en blank fin skimrande glans, dom går där & svettas för att visa hur rika & bra dom är, utan att det finnes behov för det! Det är det jag sätter mig emot.

I min gamla hemstad fanns en snygg kille som charmade brudarna. Han hade en fotlång vargpäls på sig om vintrarna även om det så var +5 grader. Han fick storstryk & pälsen rök i en brasa på raggartorget en kväll.

Det gillar jag inte heller & förkastar ett sånt handlande!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

tlover
2016-05-25 11:32
#71

#70 Hur ska de som behöver det få tag i det då?

Fast efterfrågan även av "fåfänga anledningar" kommer ju inte att sluta bara för att det förbjuds i Sverige, då kommer det ju bara köpas in från länder som har sämre djurhållning.

l'm back

Marr
2016-05-25 12:12
#72

Anledningen till att jag tycker det borde förbjudas är att vinsten går i första hand & man ser ej till djurens bästa som i så många fall inom den här djurindustrin.

Hade det sedan inte verkat så förbannat omöjligt att göra det bra för djuren under deras fångenskap för "människors må väl & överlevnad"… så hade jag kanske inte dragit mig så långt som ett förbud mot detta "farmeri".

Nä det är snålt & förbannat egoistiskt av människosläktet att tillåta djur behöva ha det så här för att vi ska kunna överleva. Måste man ha just mink för att man av hälsoskäl behöver det? Är inte ull något som används just för detta ändamål?🤔

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

tlover
2016-05-25 12:18
#73

#72 både ull och päls är bra men till lite olika saker. Det är väl bättre att kämpa för ändrade regler som är bättre för djur och djurägarna än att förbjuda. Förbjuder man så flyttar ju bara produktionen utomlands vilket är sämre för alla.

l'm back

vallhund
2016-05-25 12:20
#74

Så minkpäls från Kina är OK för att någon tror att de har bättre djurskyddslagar än oss?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Marr
2016-05-25 22:10
#75

#74 Ska jag ens behöva svara på det? men ok…såklart det inte är, så sabla dumt utryckt av dig igen…antagligen är det fler än jag som tycker det är helrötet beetende gentemot djur vi håller i bur över huvud taget. Ser ju röststapeln där uppe.

Kanske bra det kommer sådana här "hot om förbud"?? Eller vad tror ni själva? För en ändring av hur det ser ut då på t.ex detta område som Minkar kanske då kan komma till stånd? Hur vi ska göra? Önskar jag visste det…men önskar folk i allmänhet fattar hur man inte ska göra mot djur.

Uppfödningen & hanteringen av olika djuarter likväl som i Sverige som i typ Kina i är mot all etisk rätt av levande individer. Protesterar för fullt å står i för djurens rättigheter över huvud taget. Dock vill jag inte missunna människor deras behov som allvarligt sjuk att bli undanhållna något för medicinskt bruk…

Finns det ingen i hela världen som säljer skinn från väl behandlade djur? Då är det riktigt sorgligt i så fall…😢

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

tlover
2016-05-25 22:15
#76

#75 "Finns det ingen i hela världen som säljer skinn från väl behandlade djur?"

Jo det finns det kolla vissa gårdsbutiker tex ofta då kanin eller liknande

Edit: problemet med att man ska få dispans för medicinskt bruk är att många har ju inte fått diagnos och kommer kanske inte få det på flera år. Jag har tex ingen diagnos och ingen läkare verkar intresserad av att kolla vad det är jag har

l'm back

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-25 22:28
#77

#75

Ursprungsfrågan löd väl, ska vi förbjuda svenska minkfarmer?

På det svara alla med det minsta insyn i hur det fungerar med handel naturligtvis NEJ!

För, så länge vi har kvar verksamheten i Sverige kan vi påverka den.

Den dag den siste minkfarmaren stänger i Sverige så försvinner med den, möjligheten till påverkan.

Då är det endast kostnaden och kravet att pälsarna ska hålla hög kvalitet, oavsett hu djuren har det., Vad jag vet så kanske djuren stryps till döds, långsamt, för då reser sig pälsen och blir fluffigare, men dödas djuren i Kina har vi inga möjligheter att varken kolla eller åtgärda.

Att sedan uttala sig om vad folk i gemen anser baserat på 95 avgivna röster…ja det är inte ens lönt att kommentera.

Magi-cat
2016-05-26 06:55
#78

Det låter för mig lite konstigt att ha kvar en verksamhet för att den ser ännu värre ut på andra ställen i världen. Som om det skulle göra den mer human här?!

Nej, låt Sverige vara föregångsland i att behandla djur väl och förbjud minkfarmer!

Från Djurens rätt om djur i pälsindustrin:

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-palsindustrin


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2016-05-26 10:28
#79

#78

Om man säger så här då.

Världen har ett köpbehov av en viss mängd päls o skinn per år. Den varierar efter mode o konjunktur.

Är det positivt eller negativt om en del av denna produktion sker under kontroll av svenska myndigheter?

Jag anser det positivt eftersom, då kan vi vara med och påverka produktionsvillkoren. Ställa djurskyddskrav o miljökrav.

Stänger vi den svenska produktionen så förlorar vi den möjligheten, och produktionsställen  i ex Kina fyller snabbt de luckor de svenska farmerna lämnar.

Och omsättningen av päls o skinn i världen påverkas knappast.

Magi-cat
2016-05-26 10:33
#80

Någonting dåligt rättfärdigas inte av att någon annan gör det ännu sämre.

Djurskydds- och miljökrav i Sverige har varit på tapeten så många år och ännu har vi inte kommit längre! Det är ju inte precis någon nyhet att det ser ut som det gör.

Men jag håller med om att djurhållningen i pälsdjursindustrin i t.ex. Kina verkar vara helt fruktansvärd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2016-05-26 13:13
#81

Suck men ett förbud skulle ju bara leda till att någon gör det sämre.

Jag rättfärdigar inte, jag konstaterar ju bara enkla raka lättförståeliga fakta.

Stänger vi farmerna i Sverige upptas ju bara det produktionsbortfallet i ex. Kina

Då leder   alltså ett felriktat djurrättstänkande i Sverige till att minkar än idag utsätts för de villkor som råder i Kina. och det är inte sunt i mina ögon

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
2016-05-26 16:24
#83

#82

Ja det gör vi den dagen det finns en majoritet i svensk riksdag för det*. Men det förändrar ju inte att resten av dem som har råd bär päls, resten i övriga världen vill säga.. Så vi talar om ngn promille av världsmarknaden.

* Och det blir  "the day when hell freezes over"😎

Annons:
DogeLove
2016-08-31 20:24
#84

Urs för minkfarmer!!!😭😡

Taxelina1
2016-09-06 12:53
#85

Egentligen är jag emot minkfarmer. Men å andra sidan kommer andra tjäna på om Sverige får till ett förbud. Tyvärr kommer alltid efterfrågan finnas. Bättre då att förbättra miljön för minkarna här i Sverige. Förbjuds det, så kommer bland annat Kina att öka produktionen och dom har en avskyvärd syn på alla djur.

Hälsning från en stor djurvänCool

landsbygdsbo
2016-09-06 13:14
#86

#85 En riktig åsikt i frågan 😉

För livet är ju inte bara svart o vitt.

Taxelina1
2016-09-06 13:28
#87

#86

Som sagt…livet är inte bara svart och vitt😎

Hälsning från en stor djurvänCool

marathos
2016-11-09 00:14
#88

Det viktigaste tror jag är att efterfrågan minskar, bl a genom faktainformation, politiska påtryckningar och påtryckningar mot de som säljer päls.

landsbygdsbo
2016-11-09 08:26
#89

#88

Att butikerna utsätts för skadegörelse och ägarna för hot?

Faktainformation = OK

Politiskt arbete = OK

Men vi ser ju vad som händer, en av de större minkfarmerna har ju klappat ihop..bra eller hur?

Men samtidigt ökar han produktionen i de anläggningar han kontrollerar i Baltikum.

Vad har vi vunnit på det?

Vi har ingen möjlighet längre att kontrollera djurmiljön, arbetsmiljön och så vidare….

Upp till toppen
Annons: