Annons:
Etikettallmänt
Läst 3043 ggr
Rafflan
8/5/15, 1:49 AM

Sverige har världens bästa djurskydd?

Man får ofta läsa om folk säger "Sverige har världens bästa djurskydd" och sedan någon annan som svarar "vi tar inte alls bra hand om våra djur!!! kolla bara på djuren som föds upp till slakt!"

Och nu när jag inte kan sova och såg dessa kommentarer reagerade jag direkt, jag har inte vart så mycket utomlands, men när jag väl åkt utomlands har jag alltid reagerat på hur djuren sköts, illrar i små marsvinsburar på djuraffärer, chinchillor i terrarium, hundar i burar på gatorna utanför djuraffären, hästar bundna i lina så dem kan äta gräs nära en väg, hästar i hagar utan skydd eller vatten. Hundar och katter som inte sköts. Åker man till varmare länder hittar man elefanter på gatorna, apor som gör konster, och mycket mer…

Och började fundera att sverige kanske har världens bästa djurskydd?

Någon som kan säga att land som har bättre djurskydd än sverige? och nu menar jag inte att dem gör 1 sak bättre än oss och 2 sakar sämre än oss. Utan ett land som enbart är bättre och på dem punkter dem inte är bättre är dem lika som sverige?

För jag kan inte komma på ett sånt land?
Och stämmer det att inget annat länd är bättre än sverige så har ju faktiskt Sverige världens bästa djurskydd! men "bästa", betyder inte perfekt, sverige har mycket vi kan och ska jobba på när det kommer till våra djur!

Annons:
Fialialej
8/5/15, 1:52 AM
#1

Det är väl så att vi är bra på vissa saker och sämre på andra.

"På natten är alla katter svarta"

Rafflan
8/5/15, 1:54 AM
#2

#1 kan du säga vilka länder som ens är på samma nivå som oss?
dem jag kan komma på är väl norge, danmark och finland, tror dem har ganska okej djurskydd? men jag kan ha fel…

VildaVittra
8/5/15, 1:55 AM
#3

Nej, vi har faktiskt inte världens bästa djurskydd. Det gjordes en undersökning för några år sedan och visst hade vi ganska bra poäng när man jämförde mellan länderna, men vi kom inte i topp. Tror det var Österrike och Schweiz som låg i topp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
8/5/15, 1:56 AM
#4

#2 Danmark? Med deras grishållning?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
8/5/15, 2:02 AM
#5

http://www.djurensratt.se/sites/default/files/varldens_basta_djurskydd.pdf Här är en intressant rapport som svarar på din fråga, från s. 18 finns exempel. ( vet att en del här inte anser djurens rätt som pålitlig källa av nån anledning, men det finns källhänvisningar i hela rapporten som går att kola upp om man är osäker)

"På natten är alla katter svarta"

Rafflan
8/5/15, 3:19 PM
#6

#3 har du länk till den?

#5 dock handlar fr sidan 18 om päls, bara 1 sak, jag vill ta med allt, köttdjur, pälsdjur, sällskapsdjur, mm :)

Annons:
Fialialej
8/5/15, 4:22 PM
#7

#6 om du läser vidare kommer fler exempel

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
8/5/15, 4:22 PM
#8

#6 om du läser vidare kommer fler exempel

"På natten är alla katter svarta"

Rafflan
8/5/15, 7:35 PM
#9

#7 jo såg nu, men om man räknar stjärnorna är sverige en av dem med bäst djurskydd?

Sverige 15

Österrike 17

Schweiz 20

Norge 14
Finland 10

Nederländerna 10

Dem andra länderna fick emellan 1-8 stjärnor, dem flesta länder fick emellan 2-4 stjärnor.

Sedan tycker jag ofta djurensrätt inte är en pålitlig källa + att dem tar bara upp vissa speciella frågor i djurskyddet så den där är ju inget "bevis", men om man går efter den ligger Sverige LÅNGT förre andra länder och i topp 3 av dem som har bäst djurskydd :)

AnnaFagerell
8/6/15, 1:29 PM
#10

Tänk också på att skilja på djurrätt och djurskydd!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: