Annons:
Etikettallmänt
Läst 1843 ggr
ellenkaramellen
5/13/15, 7:07 PM

Tips till en lektion om djurrätt och djurskydd!

Hej! Jag ska hålla en kort lektion i skolan på ca 15 minuter. Jag tänkte prata om djurrätt och djurskydd (skillnaden, innebörden osv.) som introduktion. Ska även ha några frågor som klassen sedan ska diskutera. Jag undrar om ni har bra tips på vad jag kan säga och/eller vilka frågor som kan vara bra att diskutera i gruppen. ^^

Annons:
veggie4every1
5/13/15, 8:06 PM
#1

#0 Det är väsentliga skillnader mellan djurrätt och djurskydd. Djurskydd fokuserar på att djuren ska behandlas bra under tiden de utnyttjas och enligt djurskydd så är det inte fel att döda djuren så länge som dödandet sker på vad man kallar ett humant sätt.

Djurrätt fokuserar på att djur ska ha samma moraliska rättigheter som människor. Dvs. rätten till liv, rätten till frihet och rätten till att inte vara någons egendom. Man menar att djur inte bara har ett intresse av att bli bra behandlade när dom lever utan även har ett intresse av att leva ut sina liv och äga sina egna kroppar.

Jag har tidigare idag lagt upp en väldigt bra föreläsning idag inne på vegansajten om djurens rättigheter och människans skyldigheter. Kolla gärna på den, den är på svenska och ca 47 minuter lång. Du kan få väldigt mycket bra tips på hur du kan hålla presentationen :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ellenkaramellen
5/14/15, 10:21 AM
#2

#1 tack så mycket! ska absolut kolla :)

veggie4every1
5/15/15, 3:20 AM
#3

#2 Det var så lite så :) Lycka till och låt mig veta om det är något mer jag kan hjälpa dig med.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[angel62]
5/15/15, 9:28 AM
#4

Hej! Ja, det kan ju vara tex hur djur transporteras. Där de packas som "sillar" och får trängas och kliva på varann. De får ej luft eller vatten mm. Det är inte djurskydd. Och tex grisar, kor , höns mm som knappt får se dagens ljus och de tas från mamman nästan direkt. Det är ju inte direkt ett bra djurskydd heller.

veggie4every1
5/15/15, 11:42 AM
#5

#4 "Packas som sillar" får mig att tänka på att vilda fiskar inte omfattas av djurskyddslagen. De krossas och kvävs till döds.

#0 Kanske något att ta upp på föreläsningen Ts?

Vi har ju faktiskt sedan ett par år tillbaka klurat ut att fiskar kan känna smärta. Tänk att vi kunde förstå det äntligen…🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[angel62]
5/15/15, 11:49 AM
#6

Ja, faktiskt. Det är inte ofta man pratar om fiskar eller andra djur i vatten. De far ju också illa. Så många som går åt och plågas dagligen världen över.

Annons:
Upp till toppen
Annons: