Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 12934 ggr
[angel62]
4/1/15, 7:13 AM

Stoppa fixeringen av suggor

Hjälp till att stoppa fixeringen av grisar. Det är på tal att det åter ska börjas med detta. Det är plågeri. Det är ju hur trångt som helst. Inte naturligt. Stackars grisar. Skriv till Jordbruksverket och protestera!

Annons:
AnnaFagerell
4/21/15, 8:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag är för temporär fixering av suggor. Massor av smågrisar dör första dygnet och kan hindras genom enstaka timmar i fixeringsbås. Se bild !

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Wellcraft
4/21/15, 1:03 PM
#2

#2 Enkel lösning som dock ej åtgärdar det riktiga problemet.
Grisarna har det för trångt.

Den långsiktiga och etiska lösningen är istället att ställa högre krav på sina råvaror och vara villig att betala mer för köttet.

Jag är helt emot fixering, jag gillar inte quickfixes utan är mer för att åtgärda det verkliga problemet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

AnnaFagerell
4/21/15, 8:25 PM
#3

#2 typisk kommentar av okunnig. Har du mer yta springer de små ändå runt sin mamma. Mer yta löser inte problemet. Och jämför inte med vildsvin för de föder kanske 5 grisar. Mkt lättare hålla reda på 5 än 23.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Wellcraft
4/21/15, 8:41 PM
#4

#3 Min kunskapsnivå har du inte den blekaste aning om, så sådana påståenden kan du knipa med.
Själv anser jag att din kommentar är typiskt för en mycket dömande person som frisk gör egna antaganden om folk de inte vet ett dugg om.
--
Jag ser sällan grisar med tillgång till stor yta & givande utevistelse ha ihjäl sina kultingar, visst kan olyckor hända , men tillhör inte vanligheterna.

Eftersom det låter lite som du agerar "expert" så antar jag att du varit i ett grisstall & sett både vuxna slaktsvin & kultingar.
Suggorna kan knappt vända på sig, det finns ingen plats. Suggan är stor, otymplig i den lilla boxen och de många kultingarna är överallt, det finns inte en chans för svinet att koordinera sina rörelser eller undvika att ha ihjäl sina kultingar.

Visst, boxstorlekar varierar mellan stallar, men jag har enbart vistats i stallar som ansetts "bra" eller "dugliga".

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[angel62]
4/22/15, 8:14 AM
#5

Det är hemskt med fixering. Man ska inte plåga ett djur på det sättet. Så länge de lever kan de fä ha ett drägligt liv. Och utrymme är väl det minsta man kan begära. Jag tycker de människor som gör så, bryr sig inte alls om grisarna plågas eller ej. De är levande varelser de med. Inte bara en produkt, som grisuppfödarna bara ser det som.

AnnaFagerell
4/22/15, 6:00 PM
#6

Jag har jobbat med grisar i 16 år och när en sugga inte mår bra ger hon heller inte du och tar inte hand om sina små. Så jag vet precis vad jag pratar om

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
AnnaFagerell
4/22/15, 6:04 PM
#7

Många tror att de vet vad fixering handlar om för att de sett bilder på ex danska grisar som står fixerade 365 dagar om året. Här handlar det om några timmar eller enstaka dygn. Folk vill inte ens lyssna när man säger att vi bär ut 100 döda smågrisar varje månad. Och då är vi en liten besättning. Stora ställen bär säkert ut 100 om dagen! Att skriva att suggan inte ens kan vända sig i sin Box, det kallar jag okunskap för suggan har lika mkt plats i sin Box som en häst har. Och hästar lider väl inte på Box eller?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[xamerax]
4/23/15, 7:37 AM
#8

#7 sitter hästarna i sin box hela tiden så ja, jag skulle säga att dom lider :/

Var nyligen på en D9 kurs och där sa dom att all fixering av suggor i Sverige var förbjudet :s Är lite förvirrad nu haha^^

AnnaFagerell
4/23/15, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Suggan sitter inte heller i sin Box hela tiden

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
4/23/15, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lugnt och skönt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
4/23/15, 9:33 AM
#11

All fixering är förbjuden men det är tal om att släppa fixeringen vid behov och man har gjort försök som visar att det är positivt med fixering i vissa lägen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
4/23/15, 10:37 AM
#12

#10 Jag förmodar att många tycker att det ser trivsamt ut på bilden med grisarna sovande i halmen.

Men det enda jag ser är cement och stål och inspärrade individer som väntar på att bli dödade helt i onödan för att människor tycker att de smakar gott.

Oskyldiga dödsdömda offer💔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anon
4/23/15, 9:20 PM
#13

En bra grej man kan göra om man vill skaffa sig en lite djurvänligare syn på grishållning är att tänka att man byter ut grisarna mot exempelvis hundar. Hur hade man reagerat om det vore hundar som sov där i halmen, och att det enda dessa hundar fick se var just betongväggar och halm? Om det var meningen att hundarna skulle leva hela sina liv så, med lika mycket stimulans och möjlighet till naturligt beteende som en gris i produktion har? Jag hade i alla fall mått jättedåligt av den synen, så därför vill jag ju heller inte äta några djur :)

Annons:
Vanja
4/24/15, 12:30 PM
#14

Jag tycker att denna disskusion bör uppmärksammas av fler.  Suggan ska inte behöva sitta fixerad, oavsett hur många smågrisar som dör. Det finns andra sätt att lösa det problemet på. 
Grejen är ju den att många som har grisar beklagar sig över hur många som dör, men det är bara för att de förlorar pengar på det. De förlorar pengar på att grisarna dör och därför blir de upprörda, om de på riktigt hade känt medkänsla för djur så hade de inte ens tänkt tanken att fixera suggorna, utan då hade de gjort allt i sin makt för att hitta en bättre lösning. 

Jag tycker att det är synd att så många kultingar dör. Men det gör det INTE rätt att fixera suggan.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Persifone
4/24/15, 3:15 PM
#15

#14 Jag håller med!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

AnnaFagerell
4/24/15, 10:01 PM
#16

#12 dom väntar inte på döden! Det är våra avelsdjur! #13 ush, äter du hundar? Det gör inte jag, gris däremot, jättegott! #14 som anställd tjänar man inte pengar om grisen överlever eller dör. Inte i den aspekten. Men om du och alla andra vet hur man håller alla vid liv så dela gärna med drog av de erfarenheterna för det finns många som sliter sitt hår av alla som dör. Egentligen är det inte konstigare att fixera suggan än när ni ligger i sängen 8 timmar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[angel62]
4/25/15, 8:29 AM
#17

Ja, man får ju lösa problemet på andra sätt än att fixera suggan. Hon ska ju inte behöva lida. Göra det bästa för smågrisarna o suggan. Låt de få tillräckligt med utrymme. Och komma ut i luften. Så de får röra på sig. Allt kan väl inte handla om pengar heller! Ska man ha djur, måste de väl få ha det drägligt också. Och även om de ska slaktas en dag så måste de få ha det bra. Annars ska man ej ha djur. De ska inte behöva plågas . Men det är väl för att de bara anses som en produkt. Och dessa liv som de har är väldigt vanligt faktiskt. Låt grisar ha det naturligt. Annars är det djurplågeri. Och alla kultingar som slås ihjäl mot ett golv!! Och kastreras obedövade! Helt vansinnigt!! Därför måste vi reagera.

veggie4every1
4/25/15, 11:49 AM
#18

#16 Det är ganska välkänt att grisar dödas för mat så även om det är avelsdjur på bilden betyder inte det att de grisarna och deras avkommor inte kommer att dödas. Det är ju deras enda syfte med att existera.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

AnnaFagerell
4/26/15, 3:32 PM
#19

#16 fast nu skrev ju du att grisen väntade på döden! Och de gör dom inte. Och deras barn väntar inte heller på döden för de ska helst hålla måttet för att bli avelsdjur de också. Vi ger galtar smärtlindring vid kastrering och vi hoppas att ett förbud kommer så att alla tvingas vaccinera dem istället för jag har gått kurs för att ge lokalbedövning och det är smärtsamt det också. Men vad jag kan förstå så är inte konsumenterna helt redo för vaccin än för de förstår inte vad det är man vaccinerar mot och de vill inte förstå. De allra flesta vill ha kött men de är inte redo att betala vad det kostar, inte ens idag. Klagas och klagas men gör människan utanför lantbruket något för att hjälpa till? Klagomål ingår inte i hjälp. Eftersom det fortfarande säljs importerat kött idag så är vi inte där än att kunna ge djuren mer än de får idag. Men inga djur lider, suggan som fixeras skulle inte ge di till sina små om hon led. Och en spädgris som slås ihjäl mot golvet dör på smidigaste och fortaste vis, annars skulle man inte fått göra så. Prova avliva ett smörpaket med bultpistol så ska ni få se på smör

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
4/26/15, 4:42 PM
#20

#19 Jag förstår att grisarna på bilden inte ska direkt in i slakthuset. De föds ju dock upp och dödas för mat, det var det som var poängen. Ingen av grisarna får leva ut sina liv.

Djuren har, precis som människor, ett intresse av att leva och ett intresse av att inte bli behandlade som produkter och ägodelar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
AnnaFagerell
4/29/15, 5:46 AM
#21

#20 en gång till, våra grisar föds inte upp för att bli mat, de föds upp för att bli avelsdjur! Vet du hur många år en sugga lever?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
4/29/15, 10:44 AM
#22

#21 Skulle gissa på att suggan lever så länge som hon fungerar i avel. Eller blir hon pensionerad sedan och får leva ut sina dagar på gröna ängar?

Föder ni upp dom till kelgrisar då eller vad är syftet med aveln?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

AnnaFagerell
4/29/15, 12:27 PM
#23

Att försöka föra en seriös diskussion med fientligt inställda som inte ens vill försöka sätta sig in i det är inte något som ger en speciellt mkt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
4/29/15, 3:53 PM
#24

#23 Jag säger bara att grisar föds upp till att dödas och ätas och du påstår att era grisar inte föds upp till mat, det är inget fientligt i det.

Så vad föds de upp till då om det inte är till mat?

Vad är det jag ska sätta mig in i menar du?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

AnnaFagerell
4/29/15, 6:45 PM
#25

Vägra grisar föds upp till avel. Vi säljer livdjur

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
4/29/15, 11:45 PM
#26

#25 Säljer ni verkligen alla grisarna till avel? Du säger ju själv att ni kastrerar galtar. Kastrerade galtar fungerar inte i avel vet du. Så vad händer då med de kastrerade galtarna?

Även om det var så att ni endast föder upp till avel, vilket jag inte tror för ett ögonblick på, så är syftet med aveln att föda upp grisar som ska dödas för mat.

De dödas antingen när de tjänat ut som avelsdjur eller tidigare. En del dödas som bebisar och andra får leva ett tag. Men vi dödar dom alla i förtid. Givetvis får inga grisar i köttproduktion bli gamla och leva ut sina liv.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

AnnaFagerell
4/30/15, 8:04 AM
#27

Huvudsyftet är avel men självklart finns det djur som inte håller måttet. Alla galtar sparas heller inte för avel men det som du påpekar är ju inte rätt. Alla djur föds inte upp för att bli mat utan deras syfte är just avel. Det är ungefär som att skilja på sjuksköterska och undersköterska. Säger du att båda gör samma jobb blir nog minst en av dem sura. Stor skillnad på om grisen lever 5 månader eller om den lever 5 år

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
veggie4every1
4/30/15, 12:15 PM
#28

Men syftet med aveln är att de ska dödas och ätas, oavsett om de lever och utnyttjas i avel i 5 år eller om de dödas efter 5 månader.

Avelsgrisarna dödas ju också som tack när de inte producerar tillräckligt längre.  Så jag tycker nog att man kan påstå att grisarna föds upp för att dödas även om det tar några år för de suggor som utnyttjas i avel till att producera fler grisar för oss att döda.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sara97
4/30/15, 6:05 PM
#29

#10 lungt och skönt? ta bort väggarna taket och golvet och ersätt det med en fin STOR hage så kan vi prata lungt och skönt. jag tror att om man INTE hade fixerat djuren och ha en mycket större yta så hade fler kultingar överlevt. jag säger inte alla, men FLER. det finns inte en enda gris som kan leva ut i sitt naturliga beetende inomhus,hur mycket halm och plats den än har…. i slutändan hamnar alla grisar i kyldisken.nä kanske inte "avelsdjuren" men aveln… kalla mig storsint stadsbo som inte fattar innerbörden med allt detta, men om då jag som inte fattar nåt säger att saker och ting inte ser rätt ut. vad kommer det ifrån? fantasin? skulle inte tro det. nu har jag sagt mitt.

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

AnnaFagerell
4/30/15, 8:11 PM
#30

Så borde vi kanske bo i grottor som vi gjort från första början och jaga med pil och båge för att överleva. För visst ska väl människan må bäst då? Utan stress, utan depressioner och skilsmässor. Byteshandel kanske skulle vara nåt också. Det är rätt märkligt hur man går på grisnäringen, speciellt sådana som aldrig besökt ett stall. Kan säga att många blir förvånade när som hälsar på och tycker det är trivsamt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
4/30/15, 9:04 PM
#31

#30 Nej jag vill inte bo i en grotta och jaga, vad nu det har med saken att göra😂

Jag pekar inte ut något utnyttjande som värre än något annat. Utnyttjande och dödande av grisar är inte sämre än utnyttjande och dödande av andra djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sara97
4/30/15, 9:52 PM
#32

jag slår vad om att vissa stall är bättre än andra, precis som hus och burar, akvarier, ja younameit. och om någon här som läser här jobbar med grisar och i sina grisstall har bättre förhållanden för grisarna ,kan jag bara ge tummen upp. men tre kvatratmeter på galler med lite halm kan jag knappast kalla bra. då finns det mycket bättre sätt för grisen att leva utan att det behöver kosta extra för grisbonden. men man kan inte jämföra med människor som förr bodde i grottor för tillskillnad från grisar och andra djur som uttsätts för människan, så har människan genom evolutionen utvecklats till det bättre(om man nu kan kalla det bra (tveksam) ) vilket inte grisar, kycklingar,kor mm har gjort pga människans utveckling. innan det blir allt för mycket O.T …. som tråden handlar om tror jag defenetivt inte att det kan vara bra på något sätt annat än nödvändig visitering, vaccinering eller andra VÄLDIGT korta stunder fixera grisen, men bara om inte annat går.

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

AnnaFagerell
5/1/15, 12:38 PM
#33

#32på vilket sätt skulle bonden kunna hålla grisen bättre utan extra kostnad menar du? Vet du nåt som ingen annan redan funderat ut ?!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
5/1/15, 5:32 PM
#34

Veganer o en o annan vegetarian är inte värt mödan att försöka diskutera med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Anon
5/3/15, 12:50 PM
#36

#34 Inte militanta köttätare heller :)

jenmjao
5/3/15, 9:59 PM
#37

När jag var på besök på en grisfarm sa dom att grismamman måste sittafast 1-3 dygn när hennes bebisar föds, för lägger hon sig ner dödar hon alla sina bebisar ofrivilligt.. Hon alltså krossar dom.

vallhund
5/4/15, 2:39 AM
#38

#36 Vad är en militant köttätare? Har jag nämnt något om militanta veganer i mitt inlägg som du taggar, eller i tråden öht?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[angel62]
5/4/15, 7:11 AM
#39

Tycker nog allt att grisar ska få ha det bra. Då mår de bättre och ungarna deras också. Allt detta djurplågeri är bara för att människan ska tjäna pengar. De tänker inte på om grisarna har det bra eller inte. För de ska ändå bara födas upp för att ätas. Och tjäna pengar på de. Och de som föds upp för avel. De har det väl inte så bra de heller. Finns säkert någon i detta avlånga land som tänkt att de ska ha någorlunda bra. Men alla borde lägga ner energi för att de ska få ha en dräglig tillvaro. Det är liv vi pratar om. Inte en produkt. Men det är ju det som de behandlas som. Tyvärr.

AnnaFagerell
5/4/15, 8:46 AM
#40

Den som kallar andra människor för bödel är ganska ointelligent och tas nog sällan på allvar. Jag tror inte att många direkt vet vad en grisskötare gör varje dag och det är egentligen väldigt tragiskt. Själv räddar jag levande individer varje dag och kämpar för deras välmående. Alla som är pålästa om grisen vet också att en gris är mkt envis och vill den inte så gör den inte oavsett vad vi vill och gör. Man kan inte tvinga en gris helt enkelt men de är lätta att träna om man är snäll mot dem. Är mkt tråkigt att de som äter kött har åsikter utan att ens veta hur köttets väg till affären ser ut, det är bara lösa antaganden. Sen har en del mage att köpa danskt eller annat utländskt kött ovanpå det när vi vet att Sverige tillhör en av få länder med absolut högst standard för djuren. Att sedan icke köttätare uttrycker sig är ännu mer sorgligt för många här vet inte ens var knorren på grisen sitter eller hur verkligeheten egentligen ser ut och hur mkt resprodukter från djuren de faktiskt får i sig. Vad tror ni att er mat växer genom? Potatisen ni köpt eller brödet som ligger i affären där jorden gödslats med grisbajs. Folk borde ta sig en riktigt funderare för det finns massor att lära. Men människan idag bara tycker så himla mycket

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
AnnaFagerell
5/4/15, 6:23 PM
#42

#41 eftersom du skrev att man efter 16 år med grisar blir som en bödel så var det riktat mot mig och de som är ansvariga på sidan hoppas jag verkligen ger dig en varning för det är inte okej!! Jag tycker själv att telefonförsäljare är skitjobbiga men det dom gör är deras jobb liksom grisar är mitt men inte kallar jag dem fula ord för det. Avtrubbad blir man när man går och kastrerar grisar eller när man avlivar djur, bödel är nåt helt annat! Men när man till varje pris vill rädda smågrisar som dör så är man avtrubbad enligt dig. Kan säga att det finns få som kämpar så för andras liv som djurskötare gör.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
5/4/15, 6:27 PM
#43

Det sorgliga i allt är att hästar är det okej att ha i en trång box och sedan blir de utsläppta i en lika liten hage för att inte skada sig, gärna en häst i varje hage och med tjocka täcken så de inte kan röra sig och på sommaren men munkorg. Var hittar man naturligt beteende då? Nä det pratas inte om det för den stackars hästen får ju leva hela sitt liv sådär medan grisen ska ätas. Samma sak fast på olika vis och de som säger att grisen lider borde släppa sin häst fri

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaFagerell
5/6/15, 12:49 PM
#45

#44. Eftersom du syftade på att jag jobbat i 16 år med grisar så antar jag att det är riktat direkt till mig! Om hela Sverige skulle vara så himla emot grisar skulle nog inte gräsbranden överleva för vad jag vet så äter ganska många kött! Och varför ska jag sluta göra nåt jag trivs med?! Klart man vill att många ska överleva, hur tänkte du nu? Ska jag ha ihjäl dem istället direkt tycker du? Skärpning för hundan, jag trivs med mitt jobb och försvarar det.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
5/6/15, 12:50 PM
#46

#44 Polemiserar du med dig själv? Vad jag kan se så är det du själv som skrivit inlägg #41.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
5/6/15, 2:11 PM
#47

Nej vallhund Jag skrev fel siffra. De var till #43.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Ellys
5/10/15, 1:53 PM
#48

Men grisarna får väll ändå välja om dem ska vara ute eller inte? Dem ligger väll inte i "halmboxen" nästan hela tiden? :O

Annons:
indra-bus
5/11/15, 7:50 PM
#49

#45 Ja jag skrev till dig. Men jag kallade inte dig bödel. De var en liknelse. Jag skrev att folk protesterar mot fixering. De du försvarar o de tråden handlar om. Du räddar liv för att döda dem .

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
5/14/15, 9:08 PM
#50

Jag dödar bara sjuka eller skadade individer. De andra säljer vi!!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
5/16/15, 12:21 PM
#51

Produktions djur blir dödade förr eller senare. De föds upp för att användas som mat eller avel. Avels djur får onaturligt förstora kullar för människan skall tjäna pengar på dem. När de gjort sitt avlivas de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
5/17/15, 7:05 AM
#52

#51 liksom alla andra djur !

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
5/18/15, 12:33 PM
#53

#52 Ja alla mat  djur ja. Men du kan väl inte försvara fixering av suggor för de? Sen så har vi husdjuren de föds inte upp för att dö. De får ha de bara i de flesta hem. Sen  För de är vidrigt helt ofattbart att någon kan tycka de är ok att de ens är på förslag i Sverige.. Men som sagt så strömmar protest listor in.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
5/18/15, 8:49 PM
#54

Jag syftade på att när alla gjort sitt så avlivas de!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

axa
5/20/15, 10:17 PM
#55

#54 "Gjort sitt"? Kan du utveckla det så jag förstår dig?

Nu hoppar jag in här, men du kan väl inte mena att du är seriös med det du skriver om våra husdjur? Visserligen finns det djurägare som missköter sina djur, men att dra en sådan linje över mig och alla som sköter sina djur hur bra som helst är skamligt!

Annons:
[angel62]
5/21/15, 5:43 AM
#56

Men dessa djur som föds upp endast för mat, är det ju oftast synd om. De får leva trångt och vara ifrån sina ungar mm. Och bara finnas till för människans syfte. Jag menar. Det är ju liv vi pratar om. Även om de ska avlivas en dag, kan man inte behandla dom hur som helst när de lever. De måste ju få ha ett drägligt och bra liv. Varför kan inte alla som håller på med dessa djur, släppa ut dom. Så de får komma ut i luften och böka eller beta mm. De skulle vara mycket friskare då. Man kan inte låta djur vara instängda hela tiden. De blir stressade och får ett negativt beteende. Och det är inte snällt mot djuren. Människan borde äta mindre kött än vad de gör idag. Då hade det inte behövt vara så här. Massproduktion av djur. För det enda det går ut på är att tjäna pengar på dessa djur. Tyvärr är det ju då de som får lida för detta.

[[Boris Sager]]
5/21/15, 3:58 PM
#57

Alla individer maste ma battre av att ha storre yta att kunna rora sig pa oavsett. Ett alltfor vanligt satt vi manniskor har att nedvardera andra individer ar att anse dem ointelligenta/ okunniga. Galler bade de djur vi diskuterar eller de manniskor vi diskuterar med.

vallhund
5/21/15, 8:17 PM
#58

#57 Som man känner sig själv känner man andra, dvs tala för dig själv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
5/21/15, 8:38 PM
#59

Oj #58 jag tankte inte pa att du skulle ta at dig. Detta var en allman reflektion fran min sida, nar det galler diskussioner.

vallhund
5/21/15, 9:13 PM
#60

#59 Vad får dig att tro på att jag tog åt mig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vallhund
5/26/15, 2:27 AM
#63

När kor inte längre kan mjölkas så slaktas de o blir köttfärs eller grytbitar m,fl. När hönsen inte lägger ägg längre slaktas de o säljs som kokhöns eller mals ner till kycklingburgare t.ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
5/26/15, 1:56 PM
#64

Ja dödas kan man väl sammanfatta de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
5/26/15, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Gott med kött! Och veggo människor vill ha bra tillväxt på sina grönsaker vilket betyder att det behövs bajs! Glad sommar!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
5/26/15, 8:37 PM
#66

Man behöver inte döda för att de skall växa bra.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
5/27/15, 1:37 AM
#67

#66 Så vad skall veganer gödsla sina grönsaker med?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[angel62]
5/27/15, 5:35 AM
#68

Om man vill gödsla sina grönsaker, så är väl bajs utmärkt. Man dödar ju ändå inte djuret då. Det äts alldeles för mycket kött i världen. Det är därför så många djur föds upp på alla dessa sätt. Köttkonsumtionen borde minskas.

indra-bus
5/27/15, 3:23 PM
#69

67# De är väl inte döda djur gödslar med?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[angel62]
5/27/15, 3:31 PM
#70

Nej, jag menar att bajs kan man ju ta från djuret, om man tex vill gödsla med det. Det är ju inget farligt med det. Men däremot om man ska döda djur för olika orsaker det är inte ok.

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
5/27/15, 8:11 PM
#72

#69 Var skulle man få tag på animaliskt gödsel om man inte har produktionsdjur?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
5/27/15, 9:14 PM
#73

#69 De blir svårt. Men ja är övertygad om att man skulle kunna uppfinna annat gödsel. Till mina tomater använder jag inget. #71 Vadå? man måste få kalla folk saker. Ta o tagga ner lite du.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
5/27/15, 9:49 PM
#74

#73 konstgödsel är redan uppfunnet. Odlar du dina tomater i jord som inte innehåller några näringsämnen, enzymer, mineraler o bakterier?

Du är knappast rätt person att skriva folk på näsan att de skall tagga ner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
5/27/15, 10:41 PM
#75

Ja använder inte djur gödsel i alla fall.  Hon vrålar att ja kallar henne bödel flera gånger. Vilket jag inte gjorde. Men tydligen är de ok"att kalla folk saker" Sen handlade tråden om fixering. Inte om gödsel. O nej ja tänker inte sluta äta.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
5/28/15, 7:38 AM
#76

Inte skrivit att du kallat mig bödel flera gånger! En gång! Å det var direkt riktat åt mig. När folk som du inte begriper att det behövs gödsel för att föda hela Sveriges befolkning så undrar man hur du är funtad. Här handlar det liksom inte att du inte gödslar dina tomater! Konstgödsel finns redan men så kan man diskutera hurvida det är smart och smidigt. Inte är det naturligt precis och många vill ju ha det ekologiskt och då är det bajs som gäller! synd att en del inte ens vill lära sig om hur kretsloppet fungerar. Vi kanske skulle ha det som i Kina, en barnafödande gräns på ett barn där bara de rika eller högt uppsatta får skaffa fler barn. Så vi kan minska på antalet grisar och låta alla dessa gå ute.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
indra-bus
5/28/15, 11:06 AM
#77

Om vi inte odlade mat till djuren vi skall äta så behövs de inte så mycket odling. Ja vet hur kretsloppet fungerar. Vad har Kinas barn med detta o göra?? Nu får du ge dig.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
5/28/15, 12:40 PM
#78

Och om vi inte odlade mat till djuren får vi inga djur å kan inte odla åt oss själva heller. Hönan och ägget!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
5/28/15, 1:06 PM
#79

Vi odlar inte mat till de vilda djuren vet du. De vi behöver odla åt oss kan vi göra utan gris gödsel.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
5/28/15, 4:16 PM
#80

#79 klart att vi kan odla vår mat utan svingödsel, däremot inte utan animalisk eller konstgödsel.

Din kunskap om kretslopp ger jag inte mycket för.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
5/28/15, 5:02 PM
#81

# 80 Har jag påstått de då?   Tråden handlar om fixering av suggor. Vilket ALDRIG kan försvaras.  De är vansinne. O går inte att jämföra med att ligga i sin säng hua att någon ens kan tänka de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
5/28/15, 5:43 PM
#82

Den dan ni springer och plockar skit från de vilda djuren för att fixa ert kretslopp så ring mig! 😃😇 jag tänker fortsätta kämpa på gården där jag jobbar och vet att jag gör ett jättejobb för djuren. Det räcker för mig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
5/28/15, 7:08 PM
#83

Tråden handlade inte om djur skit. Utan om att fixera suggor. O vill man göra de GÖR MAN INTE ETT BRA JOBB. De är vidrigt. Se till att grisarna får normalt stora kullar i stället.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
vallhund
5/28/15, 7:39 PM
#84

#83 + fler inlägg av indra-bus. Det är ganska länge sedan tråden enbart handlade om tidsbegränsad fixering av suggor i samband med grisning. Du har själv varit väldigt aktiv i tråden angående gödsling, glömt det?

Din debatteknik lämnar mycket att önska, det är inte OK att skrika till sina meningsmotståndare, samtidigt som du själv påstår att någon vrålat, vilket inte är sant. Du får nog läsa om tråden om du missat det.

Det enda vidriga i denna tråden är när man anklagar djurskötare för att göra ett dåligt jobb

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
5/28/15, 7:58 PM
#85

Hela Sverige tycker detta är vidrigt #84 .Tycker du att de är ok att avla fram så stora  kullar att suggorna måste fixeras? Är de ok o spänna fast ett djur o jämföra de med att ligga i sängen? O sen tycka att m,an gör ett bra jobb. Ja jag erkänner de gör mig frustrerad. Att jag inte äter djur är en sak men att vi skall börja fixera grisar gör mig förbannad. De gör ett dåligt jobb. De var inte ja som började tjata om gödsel  de blev till ett dåligt försvar. "Var skall ni få gödslet  ifrån då" "Sluta ät"

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
5/28/15, 8:58 PM
#86

#85 Nu är ju fixering av suggor förbjudet i Sverige, ett förslag har lagts fram som skulle innebära att man fick fixera suggorna i typ 6-7 timmar i samband med grisningen.

Jag har varken sagt bu eller bä i sakfrågan. Om nu hela Sverige tycker att det är vidrigt hur kommer det sig då att danskt fläsk går åt som smör  solsken?

Sen får du gärna låta bli att pådyvla mig åsikter som jag inte har. Fö är det inte djurskötarna som bestämmer storleken på kullarna, ta det med politikerna som är ytterst ansvarig för landets djurskyddslagar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
5/28/15, 9:53 PM
#87

#86 Men lägg dig inte i då. Om du inte har en åsikt. Hon tycker de är ok med fixering av grisar o jämför de med att ligga i sängen. Skulle hon göra ett bra jobb skulle hon jobba för att grisarna skulle ha de bättre o mot denna utväckling. Att folk köper kött från Danmark beror på okunskap tror jag. Men de protesterar i hela Sverige mot detta förslag. Ingen politiker bestämmer vad man skall jobba med.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
5/29/15, 12:51 AM
#88

#87 Vadå lägga mig i?

Jag tar mig rätten att ifrågasätta dina befängda o oftast felaktiga inlägg. Btw så är personangrepp o förtal inte tillåtna på sajten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
5/29/15, 1:35 AM
#89

Vilket förtal? Du behöver inte uppfostra mig eller idiotförklara förklara mig. för att du inte tycker som jag.  Ja tycker de jag tycker. De är vidrigt att fixera suggor o än värre jämföra de med att ligga i sin säng. O dessutom påstå att man gör ett bra jobb. Hon har inte varit så trevlg mot mig häller.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

veggie4every1
5/29/15, 9:38 AM
#90

De här två svenska grisbönderna blev veganer🙂

http://www.veganprat.se/27/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[angel62]
5/29/15, 10:33 AM
#91

Det är sorgligt att det är många som tänker att djur bara är något man kan behandla hur som helst. De har ju också ett liv. Man kan väl göra det bästa för djuren. Det är inte ok att fixera. Ja, i Danmark har grisarna det ännu värre. Stackars dom. Men då borde ju vi i Sverige föregå med gott exempel. Och de som jobbar med grisar, och säger att de har det bra här. Ja, då ska man väl inte fixera dom. Och låt dom då få komma ut också då. Att bara födas upp och aldrig få uppleva något mer än det, är inte schysst. En bra djurhållning är viktigt för alla djur.

vallhund
5/29/15, 11:17 AM
#92

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/grisar.4.1cb85c4511eca55276c80001285.html

Vi borde alla värna om djuren, oavsett om vi äter animalier eller inte. Medvetna konsumenter är en förutsättning för förändring/förbättring.

Lyckliga grisar växer bättre o får dessutom bättre immunförsvar/mindre sjukdomar. Lyckliga grisar smakar dessutom bättre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
5/29/15, 11:53 AM
#93

Dar sa du nagot, som jag haller med om #92 :)

[angel62]
5/29/15, 12:02 PM
#94

Ja, alla konsumenter borde bli upplysta. och det är därför det är viktigt att informera om sånt här.

AnnaFagerell
5/29/15, 9:33 PM
#95

Om hela Sverige vore emot fixering skulle frågan aldrig komma på tal! En olycklig gris ger inte di åt 10-15 smågrisar. Tänk på det!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[[Boris Sager]]
5/29/15, 9:49 PM
#96

Jag tror inte att en sugga, som ar fixerad kan vara ssk lycklig.

vallhund
5/29/15, 10:50 PM
#97

Kan suggor känna lycka?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
indra-bus
5/29/15, 11:12 PM
#98

Ok, människor från alla delar av Sverige  protest listor strömmar in. då. Är medveten om att de finns empatilösa människor i Sverige.  Uppenbart jobbar många med grisar. De enda de ser är pengar. De är klart att de är lönsammare att få stora kullar. #97  Djur har känslor o de känner säker lycka fast kanske inte precis som oss. Kolla in kor som släpps på grön bete. Tror du inte de känner någon form av lycka? tex.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
5/29/15, 11:28 PM
#99

#98 Nu får du väl ta o lägga av! Du påstår att AnnaFagerell är empatilös o endast ser pengar samt att hon gör ett dåligt jobb, det är personangrepp o förtal!

Var har någon påstått att djur inte har känslor?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
5/30/15, 6:56 AM
#100

Jag tror att suggor kan känna lycka ungefär på samma sätt som kor kan vid de s.k. kosläppen, som #98 beskriver.

Personangrepp  är negativa kommentarer OM en person, inte att man anser att en person har fel i en specifik fråga.

Hells Angel
5/30/15, 9:09 AM
#101

Jag tänker bara tillägga (jag vill inte starta något bråk) att grisar är smartare än dem flesta hundraserna.  Därför tror jag inte att grisar mår så jätte bra av att vara fixerade. Jag vet att människor är mycket smartare än grisar men tänk själv om en grupp människor var i en inhägnad på bilden som AnnaFagarell la ut, där alla låg i höet och hade det soft. Skulle dem inte bli otroligt rastlösa? 

Och jag vet inte vem som sa att det är det samma som att ligga i sängen i 8 timmar, men när vi ligger i sängen gör vi det frivilligt och kan gå iväg när vi vill, det kan inte suggan!

Om någon tycker att jag har fel, säg då vad jag har fel om, helst inga elaka kommentarer! 🙂

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

indra-bus
5/30/15, 9:19 AM
#102

Nej vallhund, De skrev jag inte. Jag syftade på de som kom med förslaget tycker man de är ok så hör man nog till den kategorin, Du frågar om en sugga kan känna lycka. O jag svarade på de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[[Boris Sager]]
5/30/15, 9:33 AM
#103

Jag tycker absolut som du, #101.

Jag tycker dessutom att debatten här i tråden hamnat fel.

Det, som jag sa tidigare att man gärna nedvärderar djur - och människor, som mindre vetande, när man vill framhålla sin egen uppfattning tycker jag stämmer.

Det finns en del exempel här i tråden.

Man kan nedvärdera deras uppfattning, men inte dem som personer, då blir det personangrepp.

Man kan inte hävda att det handlar om personangrepp, när någon  anser "att det finns empatilösa människor i Sverige och att många arbetar med grisar. "Det är INTE personangrepp.

Jag hoppas innerligt att det inte finns många personer, som anser att fixering av grisar kan vara ngt positivt för grisarna själva.

AnnaFagerell
5/30/15, 10:44 PM
#104

#98 djurskötare har usla löner!!!! Vi tycker det är roligt med grisar för att vi ser det som sådana som ni inte ser för att ni är så upptagna med att vara så jäkla negativa och för att ni bara tror saker utan att veta. Vi har haft många som hälsat på på jobbet som ändrat uppfattning och inte ens du kan säga att du aldrig skulle det för då är du bara lika dum som du bevisat dig vara i det du skriver. Du får tycka att djurskötare är djurplågare osv men vet du vad, jag skiter fullständigt i både dig och dina kommentarer för just du är en av de som inte ens vill lära dig saker, inte ens kan se vad andra gör och hur bra jobb man kan göra. Djurskötare får inte ett skit, mer än glädje att jobba med djuren! #99 jag har nog mindre lön än många här inne och jobbar säkert dubbelt så hårt ibland men en del som kommenterar här har inte en aning om vad jobbet handlar om och tror att man matar lite och gödslar lite och sedan håvar in pengar. Att lantbruket gör bönder till miljonärer. När de i själva verket är helt tvärt om! Mm det är inte lönt diskutera för en del borde använda båda halvorna i huvudet och inte bara en liten del, den delen som inte kan ta reda på fakta utan där allt bara innehåller tror

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
AnnaFagerell
5/30/15, 10:52 PM
#105

#103. Det positiva med fixering är att det man jobbat med i flera månader, att få suggan dräktig och få henne att må bra med sina små i magarna under hela dräktigheten för att sedan få dem att överleva vid födsel, att det inte ska vara förkastat varken för ägaren, skötaren och den blivande mamman! Suggor kan vara lyckliga och de är avlade att inte vara stressade. De är inte ett dugg stressade att bo i en lösdrift för vore de stressade skulle de kasta sina foster. Åter igen kära vänner, läs på om hur en gris fungerar, vid stress kastar hon sina foster. Får hon dålig halm kastar hon sina foster och trivs hon inte så kastar hon sina foster. Så suggan mår bra genom hela perioden, annars skulle det inte födas upp några grisar, om hon skulle fara illa.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
indra-bus
5/31/15, 7:42 AM
#109

Anna Ja vet att djurskötare tjänar dåligt . Men de blir lönsammare men stora kullar o om alla överlever så man kan sälja alla grisar.Ingen svår matte.  Bonden tjänar på de, Så jo de  handlar om pengar ja bönder sliter blir inte mijonärer de vet jag. Att man tycker om att jobba med djur är bara egoistiska skäl. Att du tar åt dig visar ju bara på att jag har rätt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
5/31/15, 6:24 PM
#110

Det är väl klart som fan att jag tar åt mig när folk kallar en för bödel, djurplågare etc. Då blir man förbannad! Anmäl gärna, då ser man att inläggen blir befogade! Djurskötaren får inte en krona mer i lön för att företaget går bra. Går företaget bra får konsumenten kött på bordet, går det dåligt lägger bonden ner gården. En del här inne borde verkligen läsa på mer innan de uttalar sig, så ja, jag blir förbannad!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[[Boris Sager]]
5/31/15, 6:38 PM
#111

Jag ser inte att # 35 kallade dig for bodel, Anna. Sa sluta upprepa det. Det har ar en intressant fraga i sig hur vi ska kunna hjalpa grisar och deras kultingar till ett dragligare liv, sa sluta med alla smutskastningar av varandra! Diskutera sakfragan istallet!

Annons:
AnnaFagerell
5/31/15, 7:39 PM
#112

Det var ju det jag gjorde! Fixera suggan ett par timmar vid grisningen och låt fler smågrisar överleva!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[[Boris Sager]]
5/31/15, 8:14 PM
#113

Ok, men jag tror inte att det hjälper. Fixering av suggor är ingen nyhet, utan har undersökts noggrant i ett flertal vetenskapliga studier. Resultaten visar på stress och försämrade modersegenskaper hos suggan, men ingen minskad smågrisdödlighet. Detta kunde inte heller visas i Sveriges Grisföretagares studie.

indra-bus
6/1/15, 6:58 AM
#114

Om bonden lägger ner så har du inget jobb. jag har inte skrivit att du tjänar med utan att de är pengar de handlar om. Jag har inte kallat dig bödel.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
6/1/15, 9:18 AM
#115

Fixering vid grisningen ger resultat. Det är fixering flera dagar som skadar och som många vill att man ska kunna få lov att göra vilket jag är emot. Men under själva födseln är det en positiv grej för suggan blir då lugnare och trampar inte runt på de som redan är födda. När hon sen lägger sig och ska föda resten så lägger hon sig på de redan befintliga vilket hon inte gör om hon är fixerad ett par timmar tills hon är färdig förlöst. Mitt jobb är roligt! Hoppas att fler med mig trivs på sina jobb, vad är meningen annars? Trivs man kan man ha lägre lön utan att bry sig. Jobbet vistas man på så lång tid av sitt liv och att inte trivas vore ju fruktansvärt. Tyvärr vet nog inte många vad det är vi egentligen gör.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[[Boris Sager]]
6/1/15, 10:21 AM
#116

Som framgår av vår diskussion, Anna har vi helt olika uppfattningar här, bra, annars skulle det inte bli någon diskussion. Så härligt att inte diskutera annat än vad  tråden eg. handlar om.

Jag tror att det här med sk. lönsamhet blir mänsklighetens fall.

 SJV tycker att djur ska behandlas "naturligt", landsbygdsministern  och tidigare lantbruksministern anser att " vi har världens bästa djurskydd".

Man hormonbehandlar suggorna, så de ska bli så stora, som möjligt och så tunga, som möjligt, växa så fort som möjligt och kunna få så många griskultingar, som möjligt- utan att kunna klara av att föda dem.

Man vill "fixera" dem, använda skyddsgrind istället för att minska spädgrisstorleken, så suggan kan ha en chans att nära dem.

Det ÄR stressande för suggan, oavsett om fixeringen pågår i timmar eller dagar.

Vi människor utgår från det som är bäst för oss, inte för djuren.

Vi måste sluta att behandla våra djur på det här nedlåtande sättet, de är inte ssk annorlunda oss människor.

Ingen individ mår bra att vara "fixerad". Det är flera steg tillbaka till en tid, då man trodde att alla djur var "själlösa" utom människor.

Hundar får ej gå kedjade mer än en viss tid.

Alla djur ska, enl. SJV ha tillräckligt med utrymme, så de kan röra sig obehindrat och ligga ner, hästar ska ha social kontakt osv.

När man vet hur detta inte fungerar i verkligheten känns det som ett hån med dessa föreskrifter.

När djurskyddet kontrollerar efterlevnaden av föreskrifterna är det alltför sällan som livdjur kontrolleras, det är sällskapsdjuren som kontrolleras- in absurdum.

Sammanfattningsvis har Sverige skaffat sig en massa föreskrifter, som inte följs. Och man godkänner studier, som inte har någon förankring i verkligheten.

vallhund
6/1/15, 11:02 AM
#117

116 Vilka hormoner styr kullstorleken o är dessa tillåtna att ge till avelsdjur i Sverige?

Sällskapsdjur kontrolleras mest när det kommer in anmälningar. Produktionsdjur kontrolleras ganska regelbundet om tid o personal finns, mig veterligen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
6/1/15, 11:57 AM
#118

" Hormonbehandlingar eller liknande metoder är bara tillåtna om det finns veterinärmedicinska skäl för detta". ( I Sverige) Inte ssk intressant när ca 60 % av köttkonsumtionen importeras.

Veterinärmedicinska skäl kan vara mycket.

Sällskapsdjur kontrolleras när det kommer in anmälningar, även från lst själva.

Ja, produktionsdjur kontrolleras om tid och personal finns. Vem avgör när så är fallet? Lst:a själva givetvis.

Annons:
vallhund
6/1/15, 7:54 PM
#119

#118 Tvärtom vore det väldigt intressant att få veta. I flera decennier har vi haft gränsvärden för hormoner o antibiotika osv… i kött som kan köpas av konsumenter i Sverige. Samt för idrottsmän.

Att du plötsligt inte har något att komma med när du blir ifrågasatt är intressant i sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
6/1/15, 8:14 PM
#120

Vallhund, jag fattar inte vad du undrar over. Jag tyckte " jag hade mycket att komma med".

[[Boris Sager]]
6/2/15, 8:22 AM
#121

F.o. Vallhund, sa handlar de flesta av dina inlagg om att du anmarker pa andras inlagg eller pa dem sjalva. Vore jattebra om du hade nagot annat att "komma med".

vallhund
6/2/15, 12:58 PM
#122

Du Boris Sager fortsätter att förtala mig o verkar stalka mig, det vore enklare om du svarar på min fråga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
6/2/15, 1:06 PM
#123

Vad ar din fraga? Sen tanker jag inte bry mig om dina inlagg ytterligare, eftersom jag anser att de inte tillfor nagot till nagon diskussion.

vallhund
6/2/15, 1:36 PM
#124

I min enfald trodde jag att en person med dina påstådda utbildningar kan läsa innantill, uppenbarligen hade jag fel.

Stalking, förtal o personangrepp är inte tillåtna på iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
6/2/15, 1:50 PM
#125

Ok, for att fa slut pa denna diskussion mellan dig och mig: konshormonerna och den tillforda balansen mellan dem och den niva av konshormoner grisen har sjalv, styr kullstorlek tillsammans med vilket somatiskt skick suggan/ grisfoster ar. Snalla Vallhund, jag tror arligt att du skulle ma mycket battre om du inte skrev sadana ironiska inlagg.

Annons:
vallhund
6/2/15, 2:26 PM
#126

Jag skulle må mycket bättre om du slutade stalka mig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnnaFagerell
6/2/15, 7:37 PM
#127

Var har du hört att man hormonbehandlar suggor? Och var har du hört att djuren inte kontrolleras i produktion? Förra veckan hade vi oanmäld kontroll från länsstyrelsen och dom gick igenom allt. Var tredje månad kommer besättningsvetetiren och var tredje månad en veterinär från fd djurhälsovården som idag är gård och djurhälsan. Vi har ögon på oss hela tiden. Djuren är inte stressade, påvisar bara hur mkt folk kan uttala sig och hur lite folk vill lära sig. Läs mina kommentarer ovan! En stressad sugga leverar inte ett skit!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
6/3/15, 9:57 AM
#128

Så du vet bäst? Du tycker de är ok att fixera djur. De som att ligg i sin säg de är helt otroroligt o påstår att djuren mår bra. De är inte kunskap. Varför ligger inte vildsvinen ihjäl sina barn?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Cragan
6/3/15, 10:36 AM
#129

generell uppmaning håller er till trådens ämne så jag slipper låsa tråden, städning i tråden kommer dock att ske inom snar framtid

ps
dock skall jag försöka att undvika att ge någon skrivförbud för övertramp som skett innan jag tog över skutan så får någon skrivförbud när jag rensar upp i tråden så skicka ett pm så jag kan åtgärda det

AnnaFagerell
6/3/15, 11:20 AM
#130

Att vildsvinen inte ligger på sina grisar är för att de har mellan 3-5 grisar att ta hand om. Produktionsgrisen har 10-20 st att se upp för!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[angel62]
6/3/15, 11:29 AM
#131

Jo men att grisarna ligger ihjäl sina ungar är ju för att det skall födas upp många kullar vilket är onaturligt. Medans vildsvinen lever då naturligt. Vilket är bäst

AnnaFagerell
6/3/15, 11:35 AM
#132

Tja vildsvinen blir ju skjutna och produktionsdjuret förser Sverige med mat

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[angel62]
6/3/15, 2:18 PM
#134

Tycker att det är hemskt att de skjuter vildsvinen också. Den jakt som är , är inte acceptabel

AnnaFagerell
6/3/15, 2:32 PM
#135

#134 det är tyvärr så att man måste hålla nere vildsvinstammarna vilket annars kan orsaka en hel del problem. Men jag tror inte att många vet att det bara är suggan som är skyddad. Henne får man inte fälla men de små går bra.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
6/4/15, 8:13 AM
#136

AnnaF   Ja frågar igen. Varför ligger inte vildsvinen ihjäl sina barn?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
6/4/15, 8:24 AM
#137

#136 läs inlägget ovan där jag svarat på detta. #130

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
6/4/15, 6:55 PM
#138

#130 Du kan inte se en annan lösning på problemet än fixering när du skrev det du nu skrev?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnnaFagerell
6/4/15, 6:59 PM
#139

#138 optimalt vore om suggan bara födde 11 grisar var eftersom det är ungefär vad dom flesta klarar av att få att överleva. Där jag jobbar strävar vi inte efter fler födda utan att försöka hålla liv i alla som föds

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
LeeKnow
6/16/15, 12:23 PM
#140

*Inte läst alla kommentarer*

#139 Om ni strävar efter att fler ska överleva, varför inte ge grisarna större så att de har en chans att undvika lägga sig på kultingarna?

[angel62]
6/16/15, 12:36 PM
#141

Ja verkligen. Större plats åt grisarna.

vallhund
6/16/15, 1:10 PM
#142

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnnaFagerell
6/16/15, 2:58 PM
#143

#140 större plats ger inte fler överlevande

Medarbetare på djurskydd.ifokus

LeeKnow
6/16/15, 2:59 PM
#144

#143  Jo för då har suggan en chans att undvika kultingarna och kultingarna har en chans att kunna flytta på sig. 

Hade grisarna fått normalt antal kultingar så hade det nog funkat med en sån liten yta (Även fast det fortfarande är synd om grisarna), men eftersom "matgrisar" är avlade för att få jättemånga så måste man ju öka ytan med.. Eller på nåt sätt minska antalet kultingar..  Annars får man räkna med att kultingar dör tycker jag.

AnnaFagerell
6/16/15, 3:02 PM
#145

Nej, eftersom de små går runt sin mamma hela tiden är det faktiskt större risk att de blir ihjällegade om mamman har större plats. Idag kan man ha skyddsbågar på väggarna vilket gör att de små kan hamna under en båge och inte under mammans stora rumpa när hon lägger sig ner. Större plats gör att de små blir platta som pannkakor under henne när hon slänger sig ner på golvet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
6/16/15, 3:04 PM
#146

Ibland önskar man att mamma gris kunde ha hörapparat som bara tog in sina egna små i lurarna och kunde höra när de skrek av smärta då mor krossar dem

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
LeeKnow
6/16/15, 3:10 PM
#147

#145 Dom har ju ingen annanstans att gå på förutom runt mamma.. 

Tror inte kultingarna är så dumma att de stannar kvar om de ser nåt stort komma uppifrån.. :P  Sålänge de inte har nånstans att springa iväg dvs..

AnnaFagerell
6/16/15, 3:15 PM
#148

#147 tyvärr är det så att dom håller sig runt sin mamma. Jag har jobbat på ett ställe där de små gick med sina mammor i stora lösdriftsboxar och massor av grisar blev dödade av sin mamma eller andras mammor. Verkligheten är tyvärr mer annorlunda än man vill acceptera. Däremot så vet jag att en del boxar är mer lämpliga än andra och självklart spelar generna in. Men så frågar man sig: ska man slakta en sugga för att inredningen gör att hon inte kan passa sina små? Svaret blir ju ja om man nu ska få det att fungera och då anser jag att det är fel det med. Man har alltså gåt ifrån så kallade familjeboxar för att det var sämre än enskilda boxar så visst har man provat ge mer utrymme. Var mkt populärt i början av 90 talet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
6/16/15, 8:12 PM
#149

De får för stora kullar. De är de som är problemet. O ja ja tror en olycklig sugga kan dia.

Ja ryser fixsering är vidrigt. Fattar inte hur någon kan tycka de är ok.  Så empatilösa människor de finns. Huva.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaFagerell
6/16/15, 10:28 PM
#150

#149 jag håller med om att kullarna är för stora men det är inte så himla enkelt påverka det och man gör vad man kan för att låta suggan ha så få som möjligt. Bla lägger över till andra mammor som fått färre eller använder sig av amsuggor. Det är lika empatilöst att tycka att man bara ska strunta i de små och tänka på mamman. En sugga som inte mår bra ger ingen di.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sehvrin
6/21/15, 6:57 PM
#151

#150 Innebär det att alla produktionsgrisar mår bra, även de utanför Sveriges gränser som har det betydligt sämre än de svenska grisarna? Där fixering är mer regel än undantag?  För jag antar att suggorna i de länderna ger di, eftersom handmatning vore väldigt kostsamt?🤔 Sen finns det säkert suggor som är mer stresståliga än andra, men det behöver inte betyda att de mår bra.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaFagerell
6/21/15, 7:18 PM
#152

#151 nu handlade ovan nämnda provforskning om svenska grisar och hurvida det ska tillåtas att fixera dessa. Tittar du på resultat i Danmark så lider inte djuren av fixering eftersom de ger di , inget djur ger di om det lider! , men hållbarheten på deras suggor är mkt lägre än i Sverige och ingen här har talat om att helfixera suggan utan som jag skrivit ovan handlar det om enstaka timmar ställer ett dygn. När suggan är sjuk ligger hon bara på samma ställe i kanske tre dygn, är det lika med lidande det också trots att hon kan röra på sig och i det fallet borde göra det? Tycker fortfarande det är synd att så många inte alls vet hur det fungerar i verkligheten

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[[Boris Sager]]
6/21/15, 7:47 PM
#153

Nu ska jag skriva, som jag anser utan att adressera nagon. SJV skriver att djur ska leva sa naturligt som mojligt. Ingen kan anse att det ar naturligt att fixera suggor, ens for nagra timmar och inte ens i samband med grisning. Jag ar inte djurrattsaktivist och inte vegan, men anser att alla djur har ratt till ett vardigt liv. Jag anser inte att det ar det, vare sig for suggan eller for kultingarna att fixera henne vid nagot tillfalle. Detta satt har naturligtvis tillkommit av ekonomiska orsaker, som sa mycket annat, men tyvarr tanker man har, liksom I sa manga andra fall alltfor kortsiktigt. Pa lang sikt blir det inga vinster, vare sig ekonomiskt eller trovardighetsmassigt for djurindustrin.

Annons:
[angel62]
6/21/15, 7:59 PM
#154

Bra! naturligt och inget plågeri ska det vara.

AnnaFagerell
6/21/15, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

#153 jag håller absolut med dig för naturligt är det kanske inte även om suggan i det naturliga faktiskt drar sig undan när hon ska grisa och ligger på liten yta just då. #154 vore det plågeri skulle man aldrig få det godkänt. Vi strör mkt åt våra när de grisar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

indra-bus
6/27/15, 2:48 PM
#156

Större yta skulle inte lösa problemet för djur drar sig undan när de skall föda de boar åt kullen o håller sig nära ungarna för skydd värme mat o tvätt. Men att djur som lider ger idi  tror jag de har en stark överlevnads instinkt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: